Jump to content
Festivalanlæg dk

Et par spørgsmål mht byggeprojekt

Manniche92
 Share

Recommended Posts

Hej guys - Er lige stødt på denne side - ser sgu cool ud! Jeg er begyndt at tænke lidt på årets festivalsanlæg. Jeg har lavet 2 før, men vil selvfølgelig gerne lave det bedre til i år. Vi tager den helt fra bunden. Jeg har dette batteri: http://www.harald-nyborg.dk/p6779/fritidsbatteri-90ah Jeg har et sæt stuehøjttalere som skal op på en vogn. Jeg har tænkt mig at købe en TK2050 forstærker. Her er mine spørgsmål; 1. Mit batteri er jo på 12V, og forstærkeren har det bedst ved 24V. Jeg har læst at man kan købe en konverter, så forstærkeren bliver udnyttet helt; http://www.ebay.com/itm/DC-DC-stable-Po ... 3cc081a487 Er der nogen der kan be- eller afkræfte dette? Hvis den er god nok, hvordan skal den sættes til? 2. De 2 sidste år har jeg bare taget den blottede ledning fra forstærkeren, og smidt over på batteriet. Jeg har dog læst at det er bedst at sætte en sikring imellem. Igen, er dette korrekt, og hvilken sikring skal bruges? 3. Jeg har fået af vide at jeg kan forbedre lydkvaliteten, og måske også spille højere ved at købe en hovedtelefonforstærker, fx en Fiio E3. Giver den en mærkbar forskel? Hvordan sættes den til? Håber I vil tage jer tid til at svare på mine spørgsmål :-) På forhånd tak Manniche

Re: Et par spørgsmål mht byggeprojekt Prøv lige og link dine højtalere en gang ! Hvis ikke følsomheden er høj på dem - så løber du tør for strøm ret hurtigt :) Du kan købe en omformer - men en del af dine strøm går bare tabt den vej ! Når du alligevel skal have vogn osv. på - så vil jeg foreslå at købe endnu et batteri og smdie dem i serie (Bemærk batterierne skal være ens) Forbedre lydkvaliteten ? Naah... spille højere ?? oh yes ! Fii E1 - E3 - E11 and so on er alle gode bud - afhænger bare af hvor meget i vil smide efter sådan en bandit ! Købte selv en E11 sidste år - og bruger den hver dag når jeg hører musik på min iphone og mit almindelige dagligdags headset ! Kan helt sikkert anbefales - den bliver bare sat på min minijack kabel mellem din afspiller og din forstærker

Re: Et par spørgsmål mht byggeprojekt ^Det er jeg klar over :) Men for at opveje en 3 db's forskel så skal han bruge dobbelt så meget forstærker power jo ? :) Så hvis manden har en 90 db højtaler og en 87 db højtaler så skal han bruge 100w på den med 87 db - for at spille ligeså højt som den med 90 db på en 50w forstærker - og derved sluger dem på 87 db jo mere strøm - da der skal mere power til for at de spiller igennem ? :) Sjældent man spiller på fuld power hele dagen jo ? og med den samme forstærker vil dem med høj følsomhed bruge mindre strøm - for at spille ligeså højt som dem med lavere følsomhed ? Giver det overhovedet mening - er en bøv til at forklare ting :D ? og det er måske også forkert... Tror bare jeg stopper med at give råd :D Don't listen to me... vent på at Saturnus kigger forbi ;)

Re: Et par spørgsmål mht byggeprojekt Men hvis forstærkeren er valgt har det ikke noget at sige ift. strømforbruget (så længe impedans er det samme) - det var mere det jeg mente. Ved godt at man skal bruge mere power for at få en mindre effektiv højtaler til at give samme lydniveau :P

Re: Et par spørgsmål mht byggeprojekt Tak for svarene gutter Det er et sæt Cerwin Vega AL-750MKII. Sidste år brugte jeg et sæt Cerwin Vega AT100. De højttalere jeg bruger i år, er ikke helt så følsomme som dem jeg havde sidste år, og det er også derfor at jeg vil opgradere fra TA2020 til TK2050. Så håber jeg det opvejer hinanden rimeligt godt. Har overvejet at købe et batteri mere for at serieforbinde, men må nok indrømme at økonomien ikke lige er til det i år. Det var derfor jeg ville høre om den lille converter ville gøre en forskel. Har kigget lidt på Fiio E3 og E5. E3'eren bruger jo et AAA-batteri, mens E5'eren skal oplades via USB (så vidt jeg forstår). Det er jo ikke rigtig muligt på festivalen, så tror bare jeg hopper på den E3. Medmindre I har et bedre forslag? Igen tak for hjælpen :-)

Re: Et par spørgsmål mht byggeprojekt Vi har et ekstra batteri med et cigarstik og en USB oplader - til Iphone - Fiio E11 and so on :) Men hvis budgette allerede er skrabet - så er dette nok ikke en mulighed ! Så find en preamp med almindelig batterier :)

Re: Et par spørgsmål mht byggeprojekt Converteren vil gøre en forskel, men du har trods alt også et 90Ah batteri. Så spørgsmålet er vel også om du har tænkt dig at spille på det batteri hele ugen eller om du har tænkt dig at få det ladt op? Kan ikke lige give dig en udregning på hvor meget strøm du mister, men iflg. producenten på den er der jo "More than 90% power conversion efficiency".. Så umiddelbart er det vel omkring 10% af din strøm du mister.. Hvad angår opladning med USB kan du jo altid gøre noget lignende USB 12volt cigaret udtag

Re: Et par spørgsmål mht byggeprojekt dc-dc converter er stort set altid over 90% effektivitet. Ellers er de katastrofalt ringe bygget. Gode dc-dc convertere er oppe på 97%. Dette er vel at mærke ved peak efficiency så er ved omkring 80% af nominel max effekt. Så de er glimrende til at drive noget med ret fast strømforbrug. Til en forstærker er det dog en helt anden sag. Du vil have overordenligt svært ved at finde en dc-dc converter der klarer over 80% effektivitet ved 10% belastning som er gennemsnittet for en forstærker ved fuld kraft. Og udnytter du ikke forstærkeren helt ser det endnu værre ud. Direkte batteri kobling til højere spændinger er måske lidt mere besværligt og kræver lidt mere omhu, til gengæld er det langt mere effektiv mht. strømforbrug. Det er f.eks. langt bedre at køre to batterier i serie til forstærker for 24V, og så bruge en (lille) 24V->12V dc-dc converter til at køre de ting der skal have 12V i systemmet.

Re: Et par spørgsmål mht byggeprojekt Jeg har tænkt lidt over tingene, og er kommet frem til at jeg i år, nøjes med et enkelt batteri og at det hele bliver kørt i 12V. Næste år vil jeg så opgradere med endnu et batteri, og så køre systemet i 24V. Så TK2050, Fiio E3 og mine højttalere bliver det i år. Tak for hjælpen guys!

• 2 weeks later...

Re: Et par spørgsmål mht byggeprojekt

Vil den have mere output ved 12 volt' date=' end en TK2050?[/quote'] TK2050'eren leverer næsten samme effekt ved 12v som TA2020, men det har større eget forbrug i strøm så det kan bedre betale sig at bruge din TA2020. - Jeg har ikke lige dataerne liggende, men det er hvad jeg selv har fået at vide. Kunne være man skulle samle endnu en faq med amp-a vs amp-b vs amp-c osv. med forbrug/output/mm.?

Re: Et par spørgsmål mht byggeprojekt Forresten angående den Fiio E11 der skal oplades via USB. Er der en der har den der kan fortælle lidt om hvor længe den holder på en opladning? At oplade med usb på festival er jo bare en 12v-5V DCDC usb koncerter, men hvis den holder i lang tid nok er det jo ikke noget issue ;)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.