Jump to content
Festivalanlæg dk

Qubinator - billeder af byggeprocessen

rubennn
 Share

Recommended Posts

Re: Qubinator - billeder af byggeprocessen tak johnny! jeg synes nu den vil være meget luksus at have til jackstikket samt DC stik til henholdsvis batteriladning via regulator og direkte til batteri ekstra spørgsmål: kan man lade batterier op med en normal blybatterilader (0,35a er den jeg har) gennem en solcelle laderegulator. Så man ik behøver at have 2 forskellige indgangen til henholdsvis solcelle og normal lader?

Re: Qubinator - billeder af byggeprocessen Nej. Du skal bruge en strømforsyning... ikke en lader. Solcelleladeren ER laderen. Og den får strøm fra solceller eller en almindelig DC strømforsyning er ligegyldigt men ikke en lader sat efter en lader, det går ikke. Sagt på en anden måde. Du behøver kun én indgang, du kan bare ikke sætte din lader til men en almindelig billig strømforsyning. Og før du spørger hvad for en, google DC power supply, alt mellem 15-19V er fint (fx fra brugte laptops).

Re: Qubinator - billeder af byggeprocessen forstår ik helt hvad du mener. Jeg har en 12v blybatteri lader derhjemme som denne: https://www.elextra.dk/main.aspx?page=a ... tno=H10411 . Så kan jeg vel montere et DC stik på den og sætte den til boominatoren via en DC bøsning. Lader med DC stik --> DC bøsning på boominator --> laderegulator --> batteri Så kan jeg så montere et DC stik på mit solpanel (når jeg engang får et) også sætte den til samme DC indgang på boominatoren.

Re: Qubinator - billeder af byggeprocessen

Så kan jeg vel montere et DC stik på den og sætte den til boominatoren via en DC bøsning. Lader med DC stik --> DC bøsning på boominator --> laderegulator --> batteri
Nej. Det kan du ikke. Eller du kan selvfølgelig godt men den vil ikke lade batteriet. En lader måler på batteriet når den lader. Hvis den kan måle at der ikke er et batteri sat direkte til for eksempel i din opstilling så vil den ikke give strøm. Du skal bruge en ganske almindelig laptopstrømforsyning. De koster vel 100 kroner eller noget i den stil brugt.

Re: Qubinator - billeder af byggeprocessen Strømforsyning kan være 1000A. Det er laderegulatoren der bestemmer hvor mange A der bliver sendt til batteriet. Så længe den brugte strømforsyning er stor nok selvsagt (men jeg kender ikke lige til nogle laptopstrømforsyning på under 60W så det giver sig selv).

Strømforsyning kan være 1000A. Det er laderegulatoren der bestemmer hvor mange A der bliver sendt til batteriet. Så længe den brugte strømforsyning er stor nok selvsagt (men jeg kender ikke lige til nogle laptopstrømforsyning på under 60W så det giver sig selv).
cool, vil jeg nok lige investere i sådan en. tak

og hvor meget strøm sluger en qubinator? Hvor mange opladninger er der ca. brug for hvis man "kun" sætter et 7' date='2 ah SLA batteri i? :)[/quote'] Ca. 210mA på max volumen. En opladning skulle være nok ved relativ normal brug. (Skal lige sige at det faktisk næsten er billigere at købe to batterier og så skifte end at lade det op i Roskilde's boder).

(Skal lige sige at det faktisk næsten er billigere at købe to batterier og så skifte end at lade det op i Roskilde's boder).
Og lægger man besværet oveni, er det næsten uendeligt meget billigere bare at købe et batteri mere. Så kan man evt. også oplade det ene med fx en solcelle et sted i lejren, imens man bruger anlægget et andet sted. Det gør vi og det giver lige lidt mere fleksibilitet.

• 2 weeks later...

Re: Qubinator - billeder af byggeprocessen Har snart bygget 2 styks (har 2 søstre der hver manglede et lille anlæg til campen), men jeg er nød til at høre hvor du har skaffet det smarte håndtag? Eller om der er nogen der ved hvor man kan skaffe et lignende :)

Nej. Du skal bruge en strømforsyning... ikke en lader. Solcelleladeren ER laderen. Og den får strøm fra solceller eller en almindelig DC strømforsyning er ligegyldigt men ikke en lader sat efter en lader, det går ikke. Sagt på en anden måde. Du behøver kun én indgang, du kan bare ikke sætte din lader til men en almindelig billig strømforsyning. Og før du spørger hvad for en, google DC power supply, alt mellem 15-19V er fint (fx fra brugte laptops).
skal det være 15-19v? har fundet 2 herhjemme der begge tilsyneladende er brugt til opladning af apperater på batteri. Den ene er den her som vil være god da den har et DC stik der passer til: http://azsurplus.com/index.php?main_pag ... ts_id=5000 Den anden er den her http://www.censuspc.com/60W-12V-5A-Powe ... 11297.html sorry for endnu engang at high-jacke tråden men det var også her det om strømforsyning tideligere var nævnt

Re: Qubinator - billeder af byggeprocessen Hvilket batteri har du brugt til din Qubinator? et SLA 7,2 Ah? batteriet kobles vel bare direkte til ampen (evt. i serie med en kontakt)? Skal laderen blot parallelforbindes til batteriet? Hvis der skal en USB-indgang på til opladning af iPods og telefoner kan den så også bare parallelforbindes? hvis man ville bygge qubinatoren med 9800 mAh cctv batterier istedet, hvor mange skal så til for at drive Qubinatoren hele ugen? Mange spørgsmål, men bedre at lyde dum end at lave dumme fejl under byggeriet!

• 1 year later...

Rubennn: Hvilke højttaler gitter, har du brugt? Kharum: 7,2 ah er fint - så spiller den ca. 25 timer på en opladning - på max volume. Batteri -> sikring -> kontakt -> forstærker... Og ja, det parallelforbindes. Det kommer an på, hvor meget du spiller - og hvor højt. Og hvor mange iphones du lader... Osv. Regn med ca. 24 timers afspilning pr. 6Ah

• 4 months later...

Kunne det være en mulighed at montere solceller i toppen af Qubinatoren? som eksempelvis dem der bruges i anlægget af NEVI "hvor langt kan man nå for 1000kr" derved kan man vel næsten teoretisk opnå en uendelig spilletid selvfølgelig i sollys? [h=2][/h]

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.