Jump to content
Festivalanlæg dk
Sign in to follow this  
skottyboy

miniDSP - hvordan f*nden gør jeg?

Recommended Posts

Hey Festivalanlæg. Vil jo gerne gøre det så godt som muligt, men må desværre se i øjnene at jeg er kommet ud hvor jeg ikke kan bunde :( i forsøget på at forbedre min boominator fik jeg bestilt 4 PHT407N diskanter ! og kunne så forstå at der skulle en miniDSP til også ! Kunne så ved hjælp fra Phaedras forstå at det var en 2x4 rev A jeg skulle have fat i ! Men - hvordan i alverden skal det så sættes sammen det hele ? Har følgende: 4x hp10w 4x PHT407N 1 miniDSP 2x batteri 1x amp9 2x solceller 1x laderegulator 1x voltmeter Både batteri og solceller bliver sat i serie og forbundet til laderegulatoren :) Laderegulatoren har en udgang også som jeg så bare ville køre direkte på forstærker og så højtalerne på der ! Men nu er der jo kommet nye diskanter - miniDSP og voltmeter ind i billedet - så hvordan gør jeg nu det ? MiniDSP'en har 2 indgange og 4 udgange - kan det passe ? hvordan skal dette sættes til ? og hvor skal mit voltmeter sidde ? Derudover kan jeg se at man også skal købe et program til miniDSP'en - og det afhænger (ifølge phaedras - tak) af hvad jeg skal bruge den til ! men hvad kan den lille fætter ? troede egentlig bare det var et elektronisk delefilter ? Men hvad er dens funktion i en opsætning som denne ? Er der nogen der kan hjælpe mig med at kaste lidt lys over sagen ? og evt. en der kunne lokkes til at lave en lille nemt og overskueligt ledningsdiagram ? for jeg er godt nok lost :-( På forhånd tak og undskyld min uvidenhed...

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

Re: miniDSP - hvordan f*nden gør jeg? Du skal bruge 2wayd advanced. Hurtigt og kort: Amp9 har 4 kanaler ind og ud, minidspen 2 ind og 4 ud. Forbind jack til minidsp. På minidsp: kanal 1 til kanal 1 på amp og så videre. Kanal 1 er så 2 woofer, kanal 2 er 2 diskanter, kanal 3 er 2 woofer og kanal 4 er 2 diskanter. Forbind så woofere og diskanter til amp9eren. Kanal 1 og 3 kan du sætte til highpass på 50/60hz og lowpass på 2khz.. Kanal 2 og 4 skal have et high pass på 2khz. EQ som du synes lyder godt - hvis du ikke har måleudstyr så leg lidt med det.. Vær opmærksom på om din laderegulator overhovedet kan håndtere 24v.. Voltmeteret kan du bare sætte direkte på batterierne efter sikring (evt. med en tænd/sluk knap)

Re: miniDSP - hvordan f*nden gør jeg?

EQ som du synes lyder godt - hvis du ikke har måleudstyr så leg lidt med det..
Så vidt jeg husker kan man også få målemikrofon apps til telefonen. De er selvfølgelig ikke vanvittig præcise men dog bedre til grov indstilling og for at se om der er nogle markante huller i frekvensgangen end ørene alene. Her er det selvfølgelig vigtig at man indstiller miniDSPen til brugssituation, altså man måler og finjusterer udendør på en stort åben græsplæne. Og man har ørene (eller målemikrofon) i lyttehøjde. Dvs., ca. på 2 meters afstand og en meter over jorden.

Så vidt jeg husker kan man også få målemikrofon apps til telefonen. De er selvfølgelig ikke vanvittig præcise men dog bedre til grov indstilling og for at se om der er nogle markante huller i frekvensgangen. Her er det selvfølgelig vigtig at man indstiller miniDSPen til brugssituation, altså man måler og finjusterer udendør på en stort åben græsplæne. Og man har ørene (eller målemikrofon) i lyttehøjde. Dvs., ca. på 2 meters afstand og en meter over jorden.
Mig bekendt er der ikke en autoeq plugin eller lign, men der er REW integration i flere af plugins hvilket faktisk fungerer fint - forudsat at man har en eller anden form for målemikrofon :) Og ja, det er vigtigt at EQ den til de forhold den skal bruges - så den skal ud på en stor græsplæne med ihvertfald en 4-5 meter til nærmeste væg, såfremt man ikke kan finde et sted helt fri for huse og lign..

Re: miniDSP - hvordan f*nden gør jeg? Laderegulator kan godt klare 24 volt :) Vi brugte den sidste år uden problemer ! Har dog lidt svært ved at se hvordan jeg skal connecte min forstærker ? og hvad med input fra min telefon - skal det kun i miniDSP så ? har tegnet lidt i photoshop - kan du måske lokkes til lige at tegne de sidste ledninger på - så det er fuldstændig idiot proof ? :)Ledning.jpg PSD filen kan evt. hentes her ! http://www.sendspace.com/file/6c7c1i Jeg giver en kæmpe stor iskold bajer på Roskilde til ham der gider bruge et par minutter på at tegne lidt for mig :D Den vil blive personligt overrakt til boominator meetup !

Re: miniDSP - hvordan f*nden gør jeg? Mega hurtigt tegnet.. Gider ikke sidde og fedte med at tegne på pcen :) Giver det mening? miniDSP'en kan MAX håndtere 24v.. Så hvis der er højere output fra den phocos så skal du finde en step down converter - bare en af de mindste du kan finde, den trækker meget lidt strøm..

Re: miniDSP - hvordan f*nden gør jeg? Ahh - så de 4 udgange fra miniDSP skal kobles på de der 2x4 input pins der sidder på amp9 ? :) Så giver det mening... Hvordan connecter man lige det nemmest ? Det er vel phonostik der kommer ud af den miniDSP ? Derudover så har vi et ekstra batteri til opladning af telefoner og LED lys som er 12 volt - vil jeg med fordel bare kunne connecte miniDSP til det andet batteri så ? :) eller vil det have effekt på noget lydmæssigt ? Derudover er output på en iphone jo lavt - så var egentlig meningen jeg ville købe en preamp (fiio e3) er dettte overhovedet nødvendigt med miniDSP ? if so - så skal den vel bare imellem miniDSP og iphone ?

Ahh - så de 4 udgange fra miniDSP skal kobles på de der 2x4 input pins der sidder på amp9 ? :) Så giver det mening... Hvordan connecter man lige det nemmest ? Det er vel phonostik der kommer ud af den miniDSP ? Derudover så har vi et ekstra batteri til opladning af telefoner og LED lys som er 12 volt - vil jeg med fordel bare kunne connecte miniDSP til det andet batteri så ? :) eller vil det have effekt på noget lydmæssigt ? Derudover er output på en iphone jo lavt - så var egentlig meningen jeg ville købe en preamp (fiio e3) er dettte overhovedet nødvendigt med miniDSP ? if so - så skal den vel bare imellem miniDSP og iphone ?
Lige præcis.. Der står faktisk IN 1-2-3-4 på kortet :) Man kan lodde kabler direkte på pins (så skal du bare klippe 2 dobbelt phono kabler over).. Du kan også købe 2 af disse og lodde ledninger på dem og så forbinde minidspen sådan.. Det er fint at sætte den til et andet batteri.. hvis du oplader den mobil der spiller fra samme batteri kan det dog godt give noget støj, men ikke noget der vil genere voldsomt ved højere volume.. Jeg har aldrig oplevet problemer med at skulle have en preamp for at få max fra minidspen :)

Re: miniDSP - hvordan f*nden gør jeg? Perfekt - så sådan en her mellem iphone og miniDSP http://elektronik-lavpris.dk/p95878/N-CABLE-4580.2_3.5mm_minijack_han_-_2_x_phono_han,_0,2_meter/ Og hvad så fra miniDSP til forstærker ? der er jo 2 pins på forstærker pr. udgang... altså plus og minus ? men kan kun se 1 udgang fra miniDSP ? altså 1x phono ? Skal jeg så bare købe sådan 2 her ? og så skille dem ad ? http://elektronik-lavpris.dk/p113545/N-CABLE-45210_2_x_PHONO_RCA_HAN_-_2_x_PHONO_RCA_HAN,_10.0m/ Altså er der en plus og en minus ledning i hver 1x phono kabel ?

Re: miniDSP - hvordan f*nden gør jeg? Ja, plus er i midten og minus omkring.. Når du klipper et alm. phonokabel over vil du typisk se 2 små ledninger - på den røde er den rød og sort og på den sorte er den hvid og sort - så hut jeg hvisker.. Sort er altid minus og rød/hvid er plus.. Hvis du lige afisolerer forsigtigt så kan du lodde fast på forstærkerens pins.. Bare sørg for at de ikke kortslutter og at de sidder godt fast..

Re: miniDSP - hvordan f*nden gør jeg? Perfekt - så må jeg jo igang med at lodde :) Fandme åndsvagt den måde input på amp9 er lavet - dælme ikke møj plads at lodde på da ? :/ Slet ikke med mine 10 tommelfingre... Man kan ikke få sådan nogle pin connectore med noget ledning på vel ? Har en som jeg hev ud fra en gammel harddisk hvor der sad en diode på - men 1 er jo desværre ikke nok :( Man kan jo umuligt lodde 8 ledninger på de 8 pins uden at de kommer til at røre hinanden = kortslutning ?

Re: miniDSP - hvordan f*nden gør jeg? Da både miniDSP og amp9b har fælles jord kan du nøjes med at forbinde "minus" et sted for alle fire kanaller. Det gør det lidt nemmere og mindsker risikoen for støj. Til gengæld så virker forbindelsen kun mellem din miniDSP og amp9b.

Re: miniDSP - hvordan f*nden gør jeg? Haha sådan en 8 pin connector der kunne jeg godt have brugt de sidste år år ! Hold kæft hvor jeg har døjet med det input :P Anyway - i skal have tusind tak ! Jeg gik igang med at save igår og der kommer selv en byggetråd på benene en af dagene !

Re: miniDSP - hvordan f*nden gør jeg? Så er det hele kommet hjem og skal samles ! Blev bare lige lidt i tvivl om hvilke enheder der skal sættes til hvad ? Dette er en boominator set fra oven boominator_tegning_big_thumb.png Så skal der fra sidde 2x hp10 på kanal 1 - 2x diskant på kanal 2 - 2x hp10 på kanel 3 - og 2x diskant på kanal 4 ? Men hvilke 2 så skal sættes i paralel for at det spiller rigtigt ? Er det 1 og 2 eller hvordan ? :)

Re: miniDSP - hvordan f*nden gør jeg? Så nu går det helt galt for mig :D skal konfigurere den satan her ! Phaedras sagde jeg skulle smide lowpass på 2000 og highpass på 50 på kanal 1 og 3 og lowpass på 2000 på kanal 2 og 4 Skærmbillede_2013-05-24_kl._22.06.30.pn Men jeg kan da kun ændre kanal 1 og 2 sammen og kanal 3 og 4 sammen ? Og er dette rigtigt gjort ? Syntes det ser mærkeligt ud Skærmbillede_2013-05-24_kl._22.09.35.pnSkærmbillede_2013-05-24_kl._22.09.02.pn Og hvordan med EQ ? Ligger der nogle guides et sted ? Eller er der en af jer der har en konfigureret fil jeg kan få ? :)

Re: miniDSP - hvordan f*nden gør jeg? Er det noget problem? Det Phaedras mente var 1 bliver til 1, 2 til 3, 3 til 2 og 4 til 4 fra miniDSP til forstærkeren.

Så nu går det helt galt for mig :D skal konfigurere den satan her ! Phaedras sagde jeg skulle smide lowpass på 2000 og highpass på 50 på kanal 1 og 3 og lowpass på 2000 på kanal 2 og 4 Men jeg kan da kun ændre kanal 1 og 2 sammen og kanal 3 og 4 sammen ? Og er dette rigtigt gjort ? Syntes det ser mærkeligt ud Og hvordan med EQ ? Ligger der nogle guides et sted ? Eller er der en af jer der har en konfigureret fil jeg kan få ? :)
Den kommer også lige her så en gang mere for prins knud ;) Input 1 (højre): Kanal 1 = 2 x HP10w! Filtre: HP 50hz (48db/oct LR) & LP 2000hz (24db/oct LR) Kanal 2 = 2 x PHT407n! Filtre: HP 2000hz (24db/oct LR) Input 2 (venstre): Kanal 3 = 2 x HP10w! Filtre: HP 50hz (48db/oct LR) & LP 2000hz (24db/oct LR) Kanal 4 = 2 x PHT407n! Filtre: HP 2000hz (24db/oct LR) EQ kan gøres på flere forskellige måder.. Jeg kan godt lide at bruge Room EQ Wizard til at måle og når jeg har fundet en brugbar måling så kan jeg godt lide at bruge auto EQ funktionen til at sætte den parametriske input EQ - måle igen og så justere til på de enkelte output - det giver et fint resultat og selv med relativt få filtre kan jeg få en højttaler til at være flad med -+2-3db :)

Re: miniDSP - hvordan f*nden gør jeg? Tror godt man kan nøjes med 24dB/oct HP på HP10Werne. Og hvis jeg umiddelbart skulle komme med et forslag så var det at sætte LP på HP10Werne til 2100hz, og HP på PHT407N til lidt over dette... mellem 2180hz og 2240hz. Det vil gøre at der kræves endnu færre EQs til at justere frekvensgang i room EQ bagefter.

Tror godt man kan nøjes med 24dB/oct HP på HP10Werne. Og hvis jeg umiddelbart skulle komme med et forslag så var det at LP på HP10Werne til 2100hz, og HP på PHT407N til lidt over dette... mellem 2180hz og 2240hz. Det vil gøre at der kræves endnu færre EQs til at justere frekvensgang i room EQ bagefter.
Good point - jeg blandede lige filtrene fra basslites ind i det hele.. Men helt enig :) Og ja, man kan godt nøjes med et mindre hidsigt high pass på woofers..

Sign in to follow this