Jump to content
Festivalanlæg dk

Spørgsmål til første anlæg

hedegaardxd
 Share

Recommended Posts

Hej folkens! Først og fremmest - tak for et fedt forum. Dejligt at kunne finde så meget hjælp samlet på ét sted. Jeg står og skal bygge vores anlæg til årets Roskilde. Inspirationen er blevet fundet i Boominatoren (i form af enheder osv), men dog tilpasset til vores egen "skellet". Indtil videre er idéen følgende: 2 x P.audio HP-10W højtalere 4 x MPT-001 Diskanthorn. (Eller er 2 nok?) 1 x MUSE M20 TA2020 Forstærker Synes jeg har søgt herinde, men kunne ikke finde noget. Så her kommer mine spørgsmål :)1. Hvad er fordele/ulemper ved at have højtalerenhederne henholdsvis på begge sider, og kun den ene side. Min tanke er pt. at smide dem alle på den samme side, og når pengene så er der, fyre dem på den anden side også, på et senere tidspunk. Men vil dette være helt dumt? 2. Jeg har en Ipod/Iphone AV-connection kit, som jeg tænker på at indbygge. Hvor stor er forskellen i lyden reelt på, at trække lyden ud af en Ipod via dock'en, og et almindeligt jackstik? 3. Er det muligt at få en splitter, så docken og Jackstikket kan tilsluttes samtidigt, så man evt. kan skifte mellem de to. (Så vidt jeg kan se, har forstærkeren kun én indgang) Det er ved at blive lidt sent, men håber det gav mening trods alt. Ellers må I spørge 8-)

Re: Spørgsmål til første anlæg 1. Boominator designet er lavet specifikt til at yde bedst med magnet-mod-magnet monterede højtalere. Det vil være rigtig svært at montere én side ad gangen uafhængigt af hinanden (umuligt, medmindre man er virkelig dygtig til at arbejde i træ) 2. Hvis ikke der er en pre-forstærker tror jeg ikke der er mærkbar forskel på at trække fra det ene eller andet. Jeg ville til enhver tid smide en FIIO på Jack-udgangen, så jeg også kan bruge andre enheder en apples 3. ja, det er muligt, men tag hellere en FIIO på jack'en :)

Re: Spørgsmål til første anlæg

(...) 1. Hvad er fordele/ulemper ved at have højtalerenhederne henholdsvis på begge sider, og kun den ene side. Min tanke er pt. at smide dem alle på den samme side, og når pengene så er der, fyre dem på den anden side også, på et senere tidspunk. Men vil dette være helt dumt? (...)
Grundlæggende er designet lavet på denne måde for at modarbejde baffle step diffraktion. Helt simpelt: når en højttaler står ude på en mark er der ingen vægge - dette er ikke noget problem for højere frekvenser som er rimeligt retningsbestemte, men efterhånden som man går længere ned i oktaverne begynder lyden at bevæge sig i alle retninger og under 100hz er den stort set helt "omni directional".. Når du står foran en højttaler vil den derfor i de lavere frekvenser sende en stor mængde lyd bagud, som vil blive sendte frem mod dig hvis der står en væg bag højttaleren, men sådan en er der ikke på en mark og man vil dermed miste ca 6db - i dette tilfælde starter diffraktionen allerede oppe omkring 2khz og F3 vil ligge lige omkring 380hz. Nu er det så at vi smider en woofer på den anden side af højttaleren som har de samme egenskaber og den samme diffraktion og derved opnår vi at vi ikke kan høre det bass tab der ellers ville opstå da den ekstra woofer fungerer som en væg.. Makes sense? :)

Re: Spørgsmål til første anlæg Mange tak for svar begge to. Og jeps, det giver mening, Pheadras. :) Vil jeg så kunne, for at spare et par enheder, fyre en 10"+2 diskanter på hver side? Så vil de vel stadig "modarbejde" hinanden. Vi arbejder nemlig lidt på et skrabet budget i år. - Lige et nyt spørgsmål. Så inde på ljudia, at de har både HP-10W, og en HP-10T til samme pris. Går ud fra det stadig er HP-10W'erne jeg skal gå efter. Men af ren nysgerrighed.... Hvad er forskellen? :D

Re: Spørgsmål til første anlæg Første spørgsmål: Nej. Andet spørgsmål: Det er 2 forskellige typer enhed. HP10w er en bass/mid woofer og HP10t er en fullrange enhed.. Sådan meget kort og simpelt :)

Re: Spørgsmål til første anlæg Dælens også. Så må vi ud og skrabe lidt ekstra sammen, og leve af brød og vand frem til Roskilde ;) Men jeg takker i hvert fald for de meget hurtige svar. Det er sgu lækkert med sådan et forum her, når man ikke er den aller største nørd, når det kommer til dette :)

Re: Spørgsmål til første anlæg Det du foreslår at bygge er sådan set en halfinator. Altså en halv-Boominatoren skåret på midten så at sige så enhederne er på hver sin side, og ikke på langs. Her skal bruges 2x HP10W og 2x piezoer (ikke 4).

Re: Spørgsmål til første anlæg Fedt, fedt Saturnus. Det er dejligt at have en så klog mand som dig :) Kan se, at en halfinator ikke er smidt op på sketchup. Men er det bare at gå ud fra målene på en boominator (dybten), og skære skære den over på midten - groft sagt. Hvordan er valget af MUSE-forstærkeren? Noget bedre alternativ af TA2020, til de samme penge (320,- inkl. samlet&fragt). Jeg undskylder alle spørgsmålene, men man kan jo ligeså godt gøre det ordentligt førstegang ;)

Fedt, fedt Saturnus. Det er dejligt at have en så klog mand som dig :) Kan se, at en halfinator ikke er smidt op på sketchup. Men er det bare at gå ud fra målene på en boominator (dybten), og skære skære den over på midten - groft sagt. Hvordan er valget af MUSE-forstærkeren? Noget bedre alternativ af TA2020, til de samme penge (320,- inkl. samlet&fragt). Jeg undskylder alle spørgsmålene, men man kan jo ligeså godt gøre det ordentligt førstegang ;)
Nååå, misforstod helt hvad du mente.. Troede du ville bygge en almindelig Boominator og så kun smide en enkelt 10" på den anden side.. kogte nok lidt på det tidspunkt, hehe.. Men ja, en halfinator fungerer også super fint.. Du kan nok næppe få en Muse hjem til den pris.. Bliver den hapset i tolden så koster det lidt ekstra :) Men Canopy Sound har da en Indeed TA2020 som skulle være rigtig god kvalitet :)

Du kan nok næppe få en Muse hjem til den pris.. Bliver den hapset i tolden så koster det lidt ekstra :)
Prisen for MUS'en er 327 inkl. fragt fra UK (Nu købt og betalt). Så ingen ekstra told;). Jeg har nu også købt de 2 HP-10W hjem fra Norge. Så nu går der ikke længe før byggeprojektet kan gå igang. (Havde ikke set tråden havde nået side 2. så overså dit indlæg til nu ;) )

Prisen for MUS'en er 327 inkl. fragt fra UK (Nu købt og betalt). Så ingen ekstra told;). Jeg har nu også købt de 2 HP-10W hjem fra Norge. Så nu går der ikke længe før byggeprojektet kan gå igang. (Havde ikke set tråden havde nået side 2. så overså dit indlæg til nu ;) )
Oh, hvor fandt du den til den pris? :)

Re: Spørgsmål til første anlæg Nååårh, for pokker. Det er jo heller ikke let, når der er flere samtaler i gang på samme tid :D Men vil huske at tjekke indmaden ud, når den bliver leveret. Og mange tak for advarslen :)

Re: Spørgsmål til første anlæg Ikke for at hijacke tråden, men hvad er det lige præcis man skal se efter, for at tjekke om den er fake? Har nemlig også lige selv købt en Muse M20 :)

Re: Spørgsmål til første anlæg Alle mine dele er nu enten kommet med posten eller påvej. Så nu er det næste træet; 1. Hvad er forskellen på tagkrydsfiner og "almindelig" krydsfiner? Og kan tagkrydsfiner godt bruges til dette projekt? (: I og med vi kører på et lille budget må det nemlig gerne være så billigt som muligt :)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share