Jump to content
Festivalanlæg dk

Ny trækvogn til lejren, spørgsmål til newbie-byg

lolstrup
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Jeg er ved at planlægge ny version af vores trækvogn, som lader telefoner og spiller musik. I år bygger vi en ny version fra bunden selv.

Lidt baggrund:

Vores første vogn byggede tilbage i 2015, da jeg absolut ikke havde nogen forstand på noget som helst. Den skal nu pensioneres.

Baseret på en billig trækvogn fra Harald Skrald: Den brugte et 12V 60Ah blysyrebatteri, en A/B 180/360W forstærker fra THansen, BT input, et par små bilhøjtalere, og et kredsløb med 6 USB porte til opladning. Den havde også et 100W solcellepanel med, som godt nok gav en del, men det kunne sjovt nok ikke følge med.

Højtalerne havde eget aflukket rum, som jeg havde fyldt med rockwool. Aner ikke om det var en god idé.

Billeder af den gamle vogn:

IMG_20180630_112847.jpg.172f4259c04f1be51b5f71d4b9cc6b6c.jpg

IMG_20150621_233202.jpg.b08f7ef56ce4d1882d9df7a3b1f2ae67.jpgIMG_20150622_180801.jpg.f8ceb4d954548b11bd2652a0a54a8cd2.jpg

De to store problemer var helt sikkert lydkvalitet/styrke og batteritid.

Jeg er sikker på vi kan få langt mere/bedre lyd med en klasse D forstærker, og nogle ordenlige højtalerelementer.

Ny vogn:

Den nye vogn planlægger vi at bygge helt fra bunden i stål (hvor det giver mening), styretøj og det hele. Krav:

1. Vi vil gerne fuldstændigt undlade at udskifte batterier. Alt strøm fra solceller.
  2. Batteri skal holde natten over. Vi spiller ikke musik om natten (Silent & Clean), men vi lader 0-6 telefoner.
  3. Skal være rimelig kompakt, og helst med plads til lidt baggage (dog større end den gamle).
  4. Musik kan høres af spillerne under ølbowling

Jeg har kigget på nogle forskellige løsninger, men har lidt svært ved at finde ud af hvor vild vores lydsetup skal være, og hvor meget strøm der skal til. Vi bor som sagt i S&C, hvorfor vi ikke skal konkurrere med 5 omkringboende SoundBokse, men vi vil gerne kunne spille en ølbowlingbane op.

Til strøm tænker jeg 200-300W solcellepanel(er), evt. udfoldelige, og så enten 60Ah lithium batteri, eller 120Ah syrebatteri. Til opladning tænker jeg 3 af disse dimser.

Lydmæssigt har jeg ikke så mange idéer. Jeg vil gerne have 2 højtalere i siden, som den gamle, og måske noget bulder (evt. nedad mod jorden?).

Umiddelbart tænker jeg en 100-150W klasse D forstærker, men jeg ved meget lidt om højtalere, så jeg er meget åben for input.

Nogle forslag? Har vi nok strøm? Lyder det helt gak?

Ellers glædeligt forår! :D

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.