Jump to content
Festivalanlæg dk

Basic anlæg for idioter

kmaimann
 Share

Recommended Posts

Hej alle Surprise surprise vi vil gerne bygge et anlæg til Roskilde og surprise surprise vi ved ikke en daddel om det :) Vi har kigget frustreret rundt på en million sider (cirka) og vi har endnu ikke fundet noget, der var lige så brugbart som jeres basic-anlæg-guide. Tak for den! :) Vi er alligevel så snotdumme, at vi har en million spørgsmål om, hvad vi skal købe. Først lidt om os: - Vi skal bruge et anlæg til at spille en lejr på omkring 15-20 personer op. - Vi holder ingen vilde fester, men sætter pris på at vi kan høre vores musik også selvom der er gang i de helt store anlæg rundt omkring. - Vi vil meget gerne købe alle delene i Danmark og vi tænker at t-hansen er rigelig til vores behov - men netsider er også ok :) - Vi ved absolut intet om at lodde, samle ting osv så det skal være så simpelt som muligt. Vi regner dog godt med at vi kan formå at bygge en trækasse til lortet :) - Budgettet er omkring 2.000 kroner, men kan vi få meget mere ydelse for pengene kan vi godt sige 2.500. - Kravet til anlægget er primært, at vi ikke skal lade det op hele tiden. Så vi planlægger at tage max 2 batterier med, men vil selvfølgelig helst køre hele festivallen på 1 batteri. Højttalere Vi har selvfølgelig læst jeres guide og vi tror egentlig ikke at højttalerne fra T-Hansen (http://www.thansen.dk/product.asp?c=5054987160&n=1200266497&pn=-1065273177) matcher vores behov. Forstærker Hjælp søges! Vi aner ikke hvad vi skal kigge efter. Send gerne links! Batteri Vi har læst et par andre tråde hvor folk har valgt et batteri fra Marinetorvet.dk (http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=1129). Vi er absolut ikke låst fast på noget som helst, så hvis der er andre og bedre/billigere forslag så modtages de med kyshånd. Vi håber at I kan hjælpe og på forhånd mange tak! Med venlig hilsen Camp Dynamit Harry

Reply To: Basic anlæg for idioter Hej kmaimann

Kan godt se at vores guide mangler lidt flere specifikke links osv. -Tobias er på sagen og retter den lidt til snarest! Af højttalere vil jeg heller ikke nødvendigvis anbefale dem vi linker til - bortset fra at det er nemme at bruge og installere. Jeg vil anbefale at kigge efter noget med en høj følsomhed (96 db eller over) og så noget med en modstand (impedance) på 4-8 ohm. Med den type højttalere vil du kunne have et godt spillende anlæg til en TA2020 forstærker (søg den på ebay.dk - der er masser). Der er dog rigtig mange andre ting at overveje til højttalervalget, så kig lidt og smid link til det du har kig på. Linket til batteriet er dødt, men find et forbrugsbatteri på 50 AH eller over - så skulle I have nok. Som med alt andet jeg skriver er det godt lige at vente til andre input (så jeg kan blive sat på plads hvis jeg tager fejl). Håber I smider nogle billeder ind I show-off når i er færdige en gang :)

Reply To: Basic anlæg for idioter Linket til batteriet har bare et parentes for enden, men her er det rigtige: http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=1129 Jeg følger denne tråd også, da jeg selv skal til at bygge et, og er lige så lost som i lyder til at være.

Reply To: Basic anlæg for idioter Som Andreas skriver så er det lige præcis det batteri vi kigger efter :) Jeg har kigget lidt på ebay og fundet disse to muligheder: http://viewitem.eim.ebay.dk/20Wx2-NEW-TA2020-TAmp-Mini-Home-Audio-Power-Amplifier/270743925025/item http://viewitem.eim.ebay.dk/High-Efficiency-20W-X2-TA2020-TAmp-For-PC-Multimedia/280681487528/item Prisen er cirka ens, men hvad er forskellen på de to? Er det bare designet? Og vigtigere endnu: Hvordan slutter man det til forbrugsbatteriet? Skal vi bruge noget specielt kabel? Med hensyn til højttalere, så er det sådan set bare vigtigt at de kan spille nogenlunde højt, ikke bruger ret meget strøm og lyder nogenlunde. Vi ved ikke helt hvad vi skal kigge efter, så vi har kun kigget på dem som folk har foreslået rundt omkring og faldet for jeres, fordi de var billige :) Hvilken og hvor stor er forskellen på dem fra T-Hansen og dem i selv installerede i Basic-guiden? Håber at flere vil deltage i "projektet" - jeg ved da i hvert fald at flere kigger med :)

Reply To: Basic anlæg for idioter Hey kmaimann.. Det begynder at blive presset at nå og få en forstærker hjem fra fx Kina hvor mange af de små ta202x forstærkere sendes fra.. Men hvis du er villig til at satse på at den når frem så er: http://cgi.ebay.com/2011-New-Version-Lepai-Class-T-Tripath-TA2020-Amp-20WX2-/290534649380?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43a536ee24

... en testet forstærker som er rigtig fin og billig! Hvis i vil have det til at spille højt så gå efter højtalere med HØJ følsomhed (SPL), dvs gerne 93-94db+.. Hold jer fra bilhøjtalere medmindre i selvfølgelig har ti tommelfingre og virkelig ikke magter andet end at lave en firkantet træ-æske med 2 huller til enheder ;)

Reply To: Basic anlæg for idioter Jeg tror vi ender med at bestille TA2020 - vi har (så vidt jeg lige kan lure) fundet et sted, hvor de sender fra England, så mon ikke den når det. Hvordan slutter man det til forbrugsbatteriet? Skal vi bruge noget specielt kabel?

Reply To: Basic anlæg for idioter

kmaimann
said
:
Jeg tror vi ender med at bestille TA2020 - vi har (så vidt jeg lige kan lure) fundet et sted, hvor de sender fra England, så mon ikke den når det.
Hvordan slutter man det til forbrugsbatteriet? Skal vi bruge noget specielt kabel?

Minus til minus og plus til plus ;)

Reply To: Basic anlæg for idioter På billedet ser det bare ud til, at der følger et almindeligt stik til kontakten med. Klipper vi bare kontakten af og sætter det fast og i så fald hvordan sætter vi det fast? Man skulle være blevet elektriker...

kmaimann
said
:
På billedet ser det bare ud til, at der følger et almindeligt stik til kontakten med. Klipper vi bare kontakten af og sætter det fast og i så fald hvordan sætter vi det fast?
Man skulle være blevet elektriker...

Hehe, jamen der følger stik med til de små forstærkere så du kan enten klippe ledningen over og koble den til batteriet, eller skaffe et stik.. Som der står i beskrivelsen skal du bruge et "Power socket (5.5mm/2.1mm) x 1" det kan du købe ved enhver elektronikhandel :)

Reply To: Basic anlæg for idioter Kære anlægs-venner! Så har vi modtaget vores fine nye TA2020 I mine gemmer har jeg fundet et gammelt anlæg fra 2003 - et Philips MC-M570 for at være helt præcis. Jeg har testet TA2020eren sammen med disse højttalere og det lyder faktisk rigtig fint. Spørgsmålet er så, om vi overhovedet behøver købe nye højttalere? Jeg har prøvet at finde frem til deres specifikationer, men kan kunne finde frem til impedance ligger på 6 ohm. Men der står ikke noget om følsomheden - hvor vigtig er den? Især i forhold til batterilevetiden?

Reply To: Basic anlæg for idioter All right. Med forstærkeren i hus er det tid til højttaler-køb Vi har kigget på 3 forskellige: http://www.thansen.dk/product.asp?c=5054987160&n=1200266497&pn=-1065273177 http://carsound.dk/produkt.asp?id=5140&pk=1&produkt=Bull_Audio_TRI6090_-_6x9%22_H%F8jttaler http://www.ice-shop.dk/ground-zero-iridium-gzif-6503x-p-1161.html Vi kender ikke specifikationer på dem fra T-Hansen, men de to andre har begge en impedance på 4 ohm. Bull Audio-speakerne fra Carsound har 89db i følsomhed, mens dem fra ice-shop har 91db. Vi har dog betænkeligheder ved at købe dem fra Ice-Shop, da vi måske synes de er liiiige billige nok - men er der nogen der kan gennemskue hvorfor? Og hvilke synes I vi bør vælge? Alternative forslag er velkomne.

Reply To: Basic anlæg for idioter Du behøver jo slet ikke købe nye højtalere hvis du synes dine gamle højtalere lyder fint nok ;) Vi har jo selv brugt bilhøjtalere tidligere, men det er ikke det bedste.. Du kan jo teste dine gamle højtalere udenfor og se om det er noget der fungere.. ;)

kmaimann
said
:
All right. Med forstærkeren i hus er det tid til højttaler-køb
Vi har kigget på 3 forskellige: http://www.thansen.dk/product.asp?c=5054987160&n=1200266497&pn=-1065273177 http://carsound.dk/produkt.asp?id=5140&pk=1&produkt=Bull_Audio_TRI6090_-_6x9%22_H%F8jttaler http://www.ice-shop.dk/ground-zero-iridium-gzif-6503x-p-1161.html Vi kender ikke specifikationer på dem fra T-Hansen, men de to andre har begge en impedance på 4 ohm. Bull Audio-speakerne fra Carsound har 89db i følsomhed, mens dem fra ice-shop har 91db. Vi har dog betænkeligheder ved at købe dem fra Ice-Shop, da vi måske synes de er liiiige billige nok - men er der nogen der kan gennemskue hvorfor? Og hvilke synes I vi bør vælge? Alternative forslag er velkomne.

Hmmm, hvorfor den besættelse med bilhøjtalere? For at være helt klar i mælet så er bilhøjtalere generelt noget L.O.R.T til formålet :)

Du burde hellere finde dig et par gode PA mid/bass woofers med en følsomhed på en 94-96db og så et par tweeters til fremfor at lede efter bilhøjtalere.. Der er faktisk aldrig ordentlig info omkring dem og de er håbløse at lave et ordentligt kabinet til..

Phaedras
said
:
Hmmm, hvorfor den besættelse med bilhøjtalere?

Tror den er på vores kappe - vores "anlægsguide-basic" er ikke rettet til endnu. Vi henviser til bilhøjtalere der og mange kommer herind efter at have læst guiden :-p Will be fixet :)

Viktor
said
:
Tror den er på vores kappe - vores "anlægsguide-basic" er ikke rettet til endnu. Vi henviser til bilhøjtalere der og mange kommer herind efter at have læst guiden :-p Will be fixet
:)

Ahh yea selvfølgelig :P Måske lave et indlæg som sticky der forklarer hvorfor bilhøjtalere er et dårligt valgt til en boombox? hehe..

Reply To: Basic anlæg for idioter Puha det var en masse ord vi ikke ved hvad betyder. Tror umiddelbart at vores "besættelse" med bilhøjttalere ligeså meget skyldes, at det virker nemt og overskueligt at sætte sammen og samle. Og så har vi jo ikke behov for et anlæg, der laver gigant-fester. Men selvfølgelig - hvis vi kan holde os indenfor budgettet og få et federe anlæg, så er det da det vi gør. Men umiddelbart virker det - efter en meget kort research - som en dyrere løsning? Til en start tænker vi at et anlæg med gode bilhøjttalere er ok til vores behov. Vi er nok egentlig mest bange for, at vi kommer til at købe noget forkert eller noget vi ikke kan samle. Hvad med jer der byggede anlægget i basic-guiden - hvordan spillede det?

Reply To: Basic anlæg for idioter Jeg vil lige hører jeg er om en ting, Hvad er det med at parallel forbinde to forstærkere? gør det at man kan spille højere eller er det fordi man så kan få flere højtalere sat til det hele? Jeg har nemlig bestilt 2x TA-2020 er de nok til at spille en fest hvis man i så fald parrallel forbinder dem, eller er jeg nødsaget til at bruge én TA-2020 og en bilforstærker som i jeres Anlægs guide?

Reply To: Basic anlæg for idioter Så vidt jeg har forstået på nogle af de tidligere indlæg er der flere parallelforbindelser internt i TA2020'erne og derfor kan de ikke parallelforbindes

ps. fedt billede! :D

Phaedras
said
:
Ahh yea selvfølgelig
:P
Måske lave et indlæg som sticky der forklarer hvorfor bilhøjtalere er et dårligt valgt til en boombox? hehe..

Eller også bare rette guiden på hovedsitet :D

-Men kom gerne med Sticky forslag - skriv nogle hvis det er, så laver jeg det gerne sticky

Reply To: Basic anlæg for idioter Ok tak for svaret! :)! Jeg vil lige høre om i evt kunne lave en primitiv tegning i paint der viser hvordan de der speakon stick sættes til anlægget? jeg forstår ikke helt lige hvordan det virker? Har nemlig tænkt mig at køre samme konfiguration til Latinocamps vogn som jeres, det ser nemlig helt vildt genialt ud! p.s Ja det er Sean Connery i has hay days som helten ZardoZ :D

Reply To: Basic anlæg for idioter Det er bare helt normale stik, som kobles til anlægget med en ledning? :) Du skal så selv skaffe ledning også. Hun-stikket skal selvfølgelig gå til forstærkeren og så han-stikket fra højtaleren.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.