Jump to content
Festivalanlæg dk

Søger hjælp til at tage mit anlæg til the next level

QAnders
 Share

Recommended Posts

Hej forum, jeg lavede mig et regulært håndværkerkøb kort tid før Roskilde i år, hvor jeg for 3500,- fik erhvervet mig et anlæg med følgende:

2x Cerwin Vega V15-F

2x the box pyrit 12 (8 ohm)

12x (!!!) Hertz DCX 165.3 (120W 4ohm)

1x Renegade 1100S mk2 forstærker (1100W)

1x RZ4-2000D forstærker (2000W?)

1x 2x1 klassisk industrivogn

Derudover har jeg tilkøbt to nye 110Ah marinebatterier.

I forhold til prisen spillede anlægget rigtig fint, men elektronikken bagi var sammensat som noget regulært makværk, og på trods af de to fine CV højtalere syntes jeg det manglede lidt bund. Derfor har jeg sammen med mit kammerat, som er dygtig til træ og håndværk generelt, besluttet at vi bygger hele lortet om, før Roskilde næste år.

Hvis vi gerne vil tage det her anlæg til the “next level” hvilke ændringer ville i foreslå til vores anlæg? Der er ikke uendeligt budget, så vi vil helst genbruge de dele vi nu engang har, i det omfang det giver mening.

Min plan er umiddelbart indtil videre

• Udskift begge forstærkere (vil meget gerne høre jeres mening ang. dette)
  • Bygge og tilføje 1x Cubo15 med en LFA15 for at få mere bund
  • Tilkøbe mere batteri kapacitet

Konkrete spørgmål:

• Er de 12 Hertz mellemtoner strømmen værd? Giver det mere mening at skære det ned til 4? 6? På den anden side har jeg dem jo, så er det ikke bare at bruge dem?
  • Er de 2 CV højtalere strømmen værd? I min hjerne er deres største bidrag bas, men hvis jeg alligevel har tænkt mig at bygge en Cubo, skulle jeg så skille mig af med dem og måske bygge to Cubo’er? Er de penge værd? De fejler intet… Eller 2 CV OG 2 Cubo?
  • Skal jeg skifte forstærkerne ud? Vi oplevede flere gange at Renegaden blev så varm at den slukkede, når vi gav fuld skrald. Det kunne selvfølgelig skyldes flere ting, men er den stærk nok til at trække det?
  • Jeg har læst stort set hver eneste tråd herinde, og er stadig lidt forvirret omkring MiniDSP. Giver det mening for mit anlæg? Vi kørte jo uden i år, og det fungerede jo umiddelbart fint? Eller fik vi ikke lige så meget ud af vores anlæg, som vi kunne have fået?

Jeg er nysgerrig om hvad i ville gøre i mine sko!

Mvh Anders

Man får ikke noget specielt godt ud af at blande så mange forskellige højttalere, slet ikke uden et ordenligt delefilter! 

Havde det været mig, så var jeg startet mere eller mindre forfra, men det kommer an på jeres budget og ambitioner. 

CW og Hertz enhederne er designet til at spille indenfor/i en bil og ikke som PA. Jeg ville ikke beholde det. Jeres toppe fra the box er meget skrabet, men kan da bruges. Jeg har ikke hørt dem, så jeg kan selvfølgelig ikke sige så meget om kvaliteten. 

Jeres Renegade forstærker skal væk. Alt andet end klasse D hører ikke hjemme på en festival. I øvrigt bruger bilforstærkere typisk utrolig meget strøm bare ved at være tændt. De forstærkere jeg bruger, bruger 1/5 så meget strøm i tomgang sammenlignet langt de fleste bilforstærkere. 

Mit råd er som følgende: 

Køb et sæt ens toppe, enten brug the box toppene I har nu ellers køb f.eks. Behringer 212XL, de spiller godt til pris og meget højt. 

Byg/køb nogle dedikeret bunde. Cubo15/18, Tham15/18, Xoc TH18 eller lignende. Hold jer fra BMF bunde. 

Invester i en miniDSP og nogle gode forstærkere. Man kommer utrolig langt med "blot" 300 watt til bunde og 50 watt top toppe + batterilevetiden er langt bedre. 

1 hour ago, Alex said:

Man får ikke noget specielt godt ud af at blande så mange forskellige højttalere, slet ikke uden et ordenligt delefilter! 

Havde det været mig, så var jeg startet mere eller mindre forfra, men det kommer an på jeres budget og ambitioner. 

CW og Hertz enhederne er designet til at spille indenfor/i en bil og ikke som PA. Jeg ville ikke beholde det. Jeres toppe fra the box er meget skrabet, men kan da bruges. Jeg har ikke hørt dem, så jeg kan selvfølgelig ikke sige så meget om kvaliteten. 

Jeres Renegade forstærker skal væk. Alt andet end klasse D hører ikke hjemme på en festival. I øvrigt bruger bilforstærkere typisk utrolig meget strøm bare ved at være tændt. De forstærkere jeg bruger, bruger 1/5 så meget strøm i tomgang sammenlignet langt de fleste bilforstærkere. 

Mit råd er som følgende: 

Køb et sæt ens toppe, enten brug the box toppene I har nu ellers køb f.eks. Behringer 212XL, de spiller godt til pris og meget højt. 

Byg/køb nogle dedikeret bunde. Cubo15/18, Tham15/18, Xoc TH18 eller lignende. Hold jer fra BMF bunde. 

Invester i en miniDSP og nogle gode forstærkere. Man kommer utrolig langt med "blot" 300 watt til bunde og 50 watt top toppe + batterilevetiden er langt bedre. 

Tak for input! 

Det er nogenlunde det samme jeg er kommet frem til (tak til @Ulrik Nielsen for øvrig feedback).

- Jeg dropper alle hertz mellemtonerne

- Jeg dropper selvfølgelig Renegaden!

- Jeg beholder mine to CV højtalere samt the box toppene

- Jeg bygger/køber to Cubo15
- Jeg beholder RZR forstærkeren til toppene og køber en bassface til bundene

- jeg skaffer mig en miniDSP

16 hours ago, QAnders said:

Tak for input! 

Det er nogenlunde det samme jeg er kommet frem til (tak til @Ulrik Nielsen for øvrig feedback).

- Jeg dropper alle hertz mellemtonerne

- Jeg dropper selvfølgelig Renegaden!

- Jeg beholder mine to CV højtalere samt the box toppene

- Jeg bygger/køber to Cubo15
- Jeg beholder RZR forstærkeren til toppene og køber en bassface til bundene

- jeg skaffer mig en miniDSP

Der er ingen grund til at beholde CV højttalerne, med mindre du skal have dem ind i stuen ;) Sælg dem og få en cubo mere på vognen! 

17 minutes ago, tc87 said:

Der er ingen grund til at beholde CV højttalerne, med mindre du skal have dem ind i stuen ;) Sælg dem og få en cubo mere på vognen! 

Ja okay, det kan være det bare er det jeg gør! Tak.

Er det virkelig sådan en ting hvor jo flere Cubo'er jo bedre? Der må da kommet et punkt hvor det ikke gør det store :D

To må være nok 

On 9.8.2022 at 14:28, QAnders said:

Ja okay, det kan være det bare er det jeg gør! Tak.

Er det virkelig sådan en ting hvor jo flere Cubo'er jo bedre? Der må da kommet et punkt hvor det ikke gør det store :D

To må være nok 

Hver gang du fordobler antal højttalere, så fordobler du lydtrykket (så længe forstærkerkraft følger med). Så jo, efter 4 skal du pludselig op på 8, så 16 osv for en fordobling, men når i kun har 2, vil en 3 godt kunne mærkes.

18 hours ago, tc87 said:

Hver gang du fordobler antal højttalere, så fordobler du lydtrykket (så længe forstærkerkraft følger med). Så jo, efter 4 skal du pludselig op på 8, så 16 osv for en fordobling, men når i kun har 2, vil en 3 godt kunne mærkes.

Gotcha, lige nu er min plan at bygge anlægget på den "tynde" side af vognen (2x1), så jeg vil ikke have plads til 3 cubo'er i bunden, og jeg kan forstå at de skal være stå tæt på jorden som muligt!

• 2 weeks later...

En lille update;

- Jeg har købt 2x Cubo15 (Tak @GustavF!)

- Jeg har fundet en super skarp pris på 2x SX300 jeg stærkt overvejer at købe

- Jeg køber @Ulrik Nielsen's Bass Face 1.2 på Søndag

Og så sælger jeg stort set alt andet fra det gamle anlæg, udover vognen.

Tak for hjælpen!

Bonus spørgsmål, er en MiniDSP virkelig nødvendig?

Jeg har jo et relativt simpelt setup med to Cubo og to toppe. Er der ikke en anden måde at gøre det på? Evt. en feature i selve forstærkeren? 

On 23.8.2022 at 10:59, QAnders said:

Bonus spørgsmål, er en MiniDSP virkelig nødvendig?

Jeg har jo et relativt simpelt setup med to Cubo og to toppe. Er der ikke en anden måde at gøre det på? Evt. en feature i selve forstærkeren? 

Jeg tror du bliver glad for det nye setup! 

Der skal være high pass filter og low pass filter til dine Cubo'er. Bassface 1.2 har begge, men kun 2. order. Det kan godt gå an. Toppene skal have et high pass filter, om din anden forstærker har det ved jeg ikke. 

Hvis du vil have fri mulighed for at forbedre lyden, så er miniDSP en rigtig god vej frem. Efter jeg begyndte at bruge miniDSP'er for efterhånden mange år siden har jeg aldrig set mig tilbage. De er virkelig lækre at have :)

Skal man bruge en miniDSP til dens fulde potentiale skal man dog have en målemikrofon. Jeg har en du må låne, hvis det bliver relevant. Så sparer du lige de 700 kr. ;) 

• 2 months later...
On 17.11.2022 at 21:48, QAnders said:

Kan to EV300 følge med 3x cubo15?

Og setuppet skulle givetvis være 2xCubo på min Bassface og 2 toppe og 1 cubo på min GMD8604 right?

Jep, de kan sagtens følge med. 
Jeg ville prøve at smide alle 3 cuboer på Bassface (så de får lige meget power alle 3) og så lave et stereo bridge setup til dine toppe på 8604

On 22.11.2022 at 10:51, tc87 said:

Jep, de kan sagtens følge med. 
Jeg ville prøve at smide alle 3 cuboer på Bassface (så de får lige meget power alle 3) og så lave et stereo bridge setup til dine toppe på 8604

Ja det vil selvfølgelig også være en mulighed. Jeg har dog læst mig til at mange anbefaler at parralelkoble to Cubo'er på en bassface, for at få dem på 4ohm, det kan vel ikke lade sig gøre hvis man gør som du foreslår. Men det er måske også fint? 

1 hour ago, QAnders said:

Ja det vil selvfølgelig også være en mulighed. Jeg har dog læst mig til at mange anbefaler at parralelkoble to Cubo'er på en bassface, for at få dem på 4ohm, det kan vel ikke lade sig gøre hvis man gør som du foreslår. Men det er måske også fint? 

Nej når du parallelkobler alle 3, så lander du under 4ohm og det presser forstærkeren lidt ekstra. Har dog hørt bassface forstærkere der trak 4 cuboer uden distortion, så jeg ville bare prøve det af hvis jeg var dig og se hvordan det lyder. 

46 minutes ago, tc87 said:

Nej når du parallelkobler alle 3, så lander du under 4ohm og det presser forstærkeren lidt ekstra. Har dog hørt bassface forstærkere der trak 4 cuboer uden distortion, så jeg ville bare prøve det af hvis jeg var dig og se hvordan det lyder. 

Tak! Jeg ved ikke hvorfor jeg havde fået det ind i hovedet at antallet af enheder skulle være et lige tal når man parrelelkobler 😅 
Jeg prøver det! Det er en Bassface 1.2s forstærker jeg har, som skulle have mere power end 1.2 så det burde kunne lade sig gøre.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.