Jump to content
Festivalanlæg dk

HJÆLP

TheMunk
 Share

Recommended Posts

Yo! Jeg skal jo sjovt nok bygge et anlæg. Min indkøbsliste er ved at være færdig og jeg vil derfor meget gerne have nogen tips og råd, inden jeg begiver mig ud i det store byggeri. HØJTALERE: Bull Audio TRI6090 - 6x9" Højttaler http://carsound.dk/produkt.asp?id=5140&pk=1&produkt=Bull_Audio_TRI6090_-_6x9%22_H%F8jttaler PRIS 899 KR Hvordan er de? Nogen erfaringer? Forstærker: Har jeg valgt den forstærker som i allesammen roser rigtig meget TA2020. Hvilken type TA2020, vil foreslå til mit højtaler valg? Med hensyn til batteri, har vi et bilbatteri liggende som jeg regner med at bruge. Eller hvis det viser sig at være dårligt har jeg kigget på dem her: http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=1129 75 AH BATTERI PRIS 650! På forhånd tak :) 31 dage!!!!!!

Reply To: HJÆLP Hej Munk

Det er de samme højtalere vi brugte i vores første anlæg så vi kender dem lidt. Fordelene ved dem er at de er super lette at montere og de kan passe ind i de fleste designs. De spiller også fint nok og de vi havde et anlæg med kun de to højtalere kunne vi sagtens sidde i lejren og høre vores egen musik uden den blev overdøvet af lejrene ved siden af, men stadig ikke nok til at holde en stor fest... Ulempen er dog helt klart at følsomheden ikke er særlig høj. 89dB er ikke noget imponerende og jeg tror godt du kan finde noget bedre til en tilsvarende pris hvis du ikke har noget imod at købe brugt. Hvis du kan skrive hvor du bor kan folk herinde (inklusiv mig selv) hjælpe med at finde noget brugt i nærheden af dig.. Jeg sætter lige Viktor på det med forstærkeren for det har han pisse godt styr på ;)

Reply To: HJÆLP Nej hvor er i nice herinde! Jeg bor i københavn! så hvis nogen har højtalere, som de sælger brugt, så skriv meget gerne til mig :)! Okay tobi hvorfor er højtalere med så høj følsomhed som muligt så vigtigt? Og har du så et alternativ til højtalerne? Mange tak for hjælpen!

Reply To: HJÆLP

TheMunk
said
:
hvorfor er højtalere med så høj følsomhed som muligt så vigtigt?

Det er fordi at jo større følsomhed gør at forstærkeren skal bruge færre watt (energi) for at spille højt. Jo bedre din højttaler kan omdanne watt til lyd jo længere holder dine batterier - og det er jo ret vigtig i et festivalsanlæg! :)

Reply To: HJÆLP Bor også i KBH, men har desværre ikke nogen højtalere..

Følsomheden betyder selvfølgelig ikke alt for en højtaler og jeg vil ikke rode mig ud i at give dig en længere detaljeret forklaring da jeg ikke er ekspert. Generelt har jeg forstået det sådan at en højtalere med højere følsomhed end f.eks. dem fra Bull audio vil kunne spille lige sø højt og bruge mindre strøm.. Mon ikke den kære Saturnus kan komme med en bedre forklaring?? Kigger i løbet af ugen og ser om jeg kan finde nogle højtalere til dig ;) Hvornår regner du med at gå i gang med højtalerbyggeriet?

Reply To: HJÆLP Følsomhed er simpelthen bare hvor højt en højtaler spiller ved en given watt-styrke.:) jo højere følsomheden er, jo mindre behøves man skrue op for at spille højt kan man sige. Og hvis man så har en lille forstærker også betyder det rigtig meget, da de som regel ikke kan spille de større højtalere fuldt ud, men med en høj følsomhed alligevel kan spille godt igennem.

Reply To: HJÆLP Slet bare ovenstående tomme indlæg.. Kom til at logge ind med facebook og den var ikke lige koblet sammen med denne bruger ;)

TheMunk
said
:
Nej hvor er i nice herinde!
Jeg bor i københavn! så hvis nogen har højtalere, som de sælger brugt, så skriv meget gerne til mig
:)
! Okay tobi hvorfor er højtalere med så høj følsomhed som muligt så vigtigt? Og har du så et alternativ til højtalerne? Mange tak for hjælpen!

En højtalers følsomhed måles i SPL dvs det lydtryk den kan producere ved 1 watt og 1 meter væk. 1w/1m..

For at spole lidt tilbage og forklare lidt omkring DB og lyd, så for at simplificere det uden at gå dybere ind i en længere forklaring, så skal output fordobles for hver 3db du vil spille højere og der skal 10db forøgelse til for at dit øre opfanger det som dobbelt så højt - dvs der skal 4 gange så meget output for at få en højtaler til at spille "dobbelt så højt".. Hvis du så ser på dine Bull Audio højtalere som har en følsomhed på 89db, så skal du bruge 1 watt for at spille 89db, 2w -92db, 4w -95db, 8w -98db, 16w -101db, 32w -104db, 64w -107db.. I fx Boominatoren bruges højtalere med høj følsomhed, dvs man med en forholdsvis mindre forstærker kan spille højere.. HP10w som er brugt i Boominatoren har en følsomhed på ~96db og spiller derved 96db ved 1 watt, 99db ved 2 watt, 103db ved 4 watt.. Begynder det at give mening hvorfor man skal have en højtaler med høj følsomhed til det her formål? :) Til sidst så er der slet ingen data på de Bull Audio så det er _UMULIGT_ at udregne et fornuftigt bass reflex kabinet.. Så du kan aller højest prøve dig frem med et lukket system - men det kommer ikke til at spille særligt højt..

TheMunk
said
:
Phaedras: Hvilke højtalere vil du så foreslå?, og hvilken forstærker brugte i til boominatoren?

Hmm, jeg vil helt klart anbefale HP10w, men de er udsolgt over hele Europa pga høj efterspørgsel og når ikke at komme på lager før Roskilde..

Der har været lidt snak omkring SPA-10PA på diyaudio.com som en erstatning for HP10w.. De er ikke nær så gode, men i forhold til bilhøjtalere vil de være klart overlegne.. http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-pa10-12/vnr/105270/ evt 4 styk af dem hvor de er parallelforbundet 2 og 2 for at få dem ned på 4ohm, så vil du kunne spille højere.. Du vil så skulle bruge et par tweeters til hver side, evt: http://www.discoworld.dk/product_info.php?products_id=1948&osCsid=9fb5283f82541d011fae421bf422d641 Det gode ved piezo tweeters er at de ikke kræver et avanceret delefilter, men faktisk bare en modstand i serie for at lave et simpelt high pass filter og for at dæmpe deres evt metalliske og høje "sceeechyness" :) Jeg brugt en Amp6Basic ligesom Saturnus i hans originale Boominator.. Men mange køber bare en http://cgi.ebay.com/2011-New-Version-Lepai-Class-T-Tripath-TA2020-Amp-20WX2-/290534649380?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43a536ee24 Med en lille TA202x forstærker som den bruger kun omkring 350mA på fuld volume ved 4ohm, dvs med et 75Ah forbrugsbatteri ved 80% afladning har du til omkring 60Ah/0,35mA = 171 timer strøm.. Da 8 dages festival er 192 timer, så er det ikke nødvendigt med så stort et batteri da du næppe spiller med fuld volume døgnet rundt :) Så du kan snildt klare dig med et mindre batteri, evt et deep cycle fra batterishoppen :)

TheMunk
said
:
Phaedras: Hvad er tweeters, og hvad er deres funktion? og hvordan skal de placeres i forhold til højtalerne?

Fx når der står at en højtaler er et "2 way system" betyder det at højtaleren består af en bass/midrange og en tweeter. wooferen (Bass/midrange enheden) kan fx maksimalt spille frekvenser fra 80hz til fx 3000hz, men vores ører kan høre lyd fra 20hz op til ca 16.000hz. Derfor skal vi have en tweeter i systemet der tager sig af frekvenser fra fx 3000hz og opefter. Det er ikke bydende nødvendigt at tweeteren kan håndtere op til 16.000hz hvis man spiller mp3 musik, da en del af den komprimering der er i mp3 formattet er at fjerne alt over 13.000hz.. Men hvis du dropper tweeteren og kun spiller bass og midrange, ville de lyde forfærdeligt boomy og musikken ville lyde crap :)

Tweeteren sidder i selve højtaleren..

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.