Jump to content
Festivalanlæg dk

Super low-budget festivalanlæg

Control
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen! Jeg leger med idéen om at bygge et lille anlæg som kan bæres af én person. Jeg har skaffet et bilbatteri på ca. 20Ah gratis, og mangler nu forstærker + enheder. Budgettet er ca. 350kr, da det ikke er noget seriøst, men en form for "pilot-projekt". Til næste år kan jeg så, hvis det går godt, bygge noget mere seriøst. Af forstærker er jeg umiddelbart kun faldet over: http://12-v.dk/festivalanlaeg/13-lepai-lp-268-forstaerker.html - 250kr inklusiv fragt. Da jeg ikke har meget erfaring med lodning osv., tænker jeg, at det er fint at købe en forstærker der er samlet. I må meget gerne anbefale et billigere alternativ til denne forstærker. Jeg har så ca. 100kr rundt regnet til at arbejde med. Træet til kabinettet regner jeg med at kunne skaffe gratis hos en ven, så her skal der ikke bruges noget. Jeg tænker på at lede efter nogle brugte højtalere, og pille enhederne ud, og bruge dem. Jeg har dog ingen forstand på ohm, watt osv., så det er her jeg mangler hjælp. Hvad er en god ide at lede efter? 2 stk bilhøjtalere, eller én enkelt PA-højtaler, og så i stedet køre i mono? Og hvordan kører jeg i mono, når forstærkeren jo har outputs til både left og right? Jeg undskylder for min uvidenhed, men jeg håber at i kan hjælpe. :-) Mvh Jonas

Re: Super low-budget festivalanlæg Da HP10w er udsolgt, bliver man jo nødt til at lede efter en anden højtaler. Da jeg ofte handler musikgrej hos Thomann.de, kunne jeg godt tænke mig, at højtaleren blev bestilt fra denne hjemmeside. Ville nogle af disse fungere sammen med Lepai TA2020 + nogle tweeters der passer til højtalerne? http://www.thomann.de/dk/the_tamp_ersat ... a_4080.htm - 8 Ohm http://www.thomann.de/dk/celestion_bl10100_16_ohms.htm - 16 ohm, men stor SPL http://www.thomann.de/dk/the_box_speaker_102508a.htm Budget er vigtigt... hvis der er en udemærket billig højtaler (under 200kr), så bygger jeg et halfinator-inspireret , hvis der kun er en udemærket højtaler til omkring 400kr, bygger jeg bare et anlæg med én højtaler.

Re: Super low-budget festivalanlæg Hvis budgettet så er ca. 500kr for højtalere - ville det så være en okay løsning? Jeg kan forstå, at kabinettet skal være fuldstændig tætlukket med HP10t enheden, for at få den bedste lyd.

Re: Super low-budget festivalanlæg Hvis jeg var dig, gik jeg ned i genbrug et sted. De har ofte nogle små stue højtalere til at stå, fx. 1861.jpg?width=150&height=150&color=ffff Så laver du enten en kasse til dem eller taper dem sammen med gaffa. Så er det bare at smide din ta2020 og en lille batteri til det. Det kan du helt sikkert gøre for dit budget, eller måske mindre endda ;)

Re: Super low-budget festivalanlæg Tak for svaret, maersk. Jeg vil holde øjnene åbne for brugte højtalere :) Jeg satte for sjovt min Lepai TA2020a+ til to 10" enheder fra et guitarkabinet jeg har stående. Lyden var o.k. - ikke fantastisk, men der var rimelig høj volumen, synes jeg. Jeg håber lydkvaliteten bliver bedre med de rigtige enheder, samt et mere lukket og passende kabinet. TA2020'erens tone control er dog noget lort, så har den bare "off" som standard. Hvis man laver et anlæg med andet end to identiske højtalere, men fx med bass, diskant og piezo - hvordan forbinder man det hele? Skal man bruge andet elektronik til at de rigtige frekvenser kommer til bas-enheden og til diskanten, eller hvordan?

Re: Super low-budget festivalanlæg

Hvis jeg var dig' date=' gik jeg ned i genbrug et sted. De har ofte nogle små stue højtalere til at stå, fx. [img']http://www.hoejttalerbutikken.dk/Resources/Files/Products/1861.jpg?width=150&height=150&color=ffffff Så laver du enten en kasse til dem eller taper dem sammen med gaffa. Så er det bare at smide din ta2020 og en lille batteri til det. Det kan du helt sikkert gøre for dit budget, eller måske mindre endda ;)
Har en ven, der gjorde det samme. 2 brugte højttalere sat op mod hinanden, et par beslag i top og bund til at sætte dem sammen og en TA2020 skruet ovenpå. Det virker sgu udmærket, taget i betragtning at det ikke rigtigt har kostet andet end forstærkeren.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.