Jump to content
Festivalanlæg dk

Gør det rigtige første gang... forhåbenligt :-D

chillerpalm
 Share

Recommended Posts

hej mig og min ven ville lige høre om vi køber det rigtige :-D 2 stk goldwood GW-1058 http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=290-380 halfinator pakken uden hp10w fra canopy der kommer lige om snart.. canopysound.dk/halfinator-pakke-46 et batteri der fx kunne være det her... http://www.batterishoppen.dk/produkter/ ... +cycle.htm og så selvfølgelig noget god krydsfiner, måske støbefiner eller birkefiner... og vi bygger den så den står op.. og til bygge processen har vi en ven der har lavet en hel boominator før, og har en overfræser, der gerne vil hjælpe os :-D er det okay? kom endelig med forslag og rettelser :-D

Re: Gør det rigtige første gang... forhåbenligt :-D tak for det, men har læst den i forvejen :-D tilgengæld ser det er batteri rimegodt ud, og ikke særlig dyrt.. tænker så bare at jeg køber 2 stk's. Så når den ene dør, skifter man bare, og oplader det i mellemtiden :-D men jeg har lige et spørgsmål angående din halfinator, som du har billede af... hvor stor er jeres porte? og er der 2 af dem? :-D

Re: Gør det rigtige første gang... forhåbenligt :-D jeg har købt batterierne, tak for linket :-) men er det i areal man måler sådan noget, eller er det også med rumfang af porten? sådan så dybden også er med? hvis det bare er areal, så bliver det ca. 26,4cm2... så tænkte jeg nemlig på bare at lave én port, på en side. Eventuelt en rund port :-D kan man det?

Re: Gør det rigtige første gang... forhåbenligt :-D Der må jeg være dig svar skyldig.. Altså porten har da et "rumfang", men det er kun fordi den har pladens 12mm dybde.. Ved ikke om du kan nøjes med en port, men tror ikke det burde være noget problem at lave to runde porte.. Lav evt. en ny topic med det spørsgmål så folk der har svaret kan kommentere på det ;)

Re: Gør det rigtige første gang... forhåbenligt :-D Det er port volumen, altså rumfang. Men et mindre areal betyder at rumfanget skal være mindre, og omvendt. Runde porte har det problem at de er runde, hvilket betyder at pustebieffekter fra høj lufthastighed i porten forstærkes kragtigt (+9dB faktisk) og at de vil være styret af harmoniske forvrængninger over grundfrekvensen. Derfor skal runde porte være større (og længere) for at undgå dette ved at nedsætte lufthastigheden i porten. Aflange porte (slot ports) kan beregnes med langt højere lufthastighed end tilladt for runde porte da pusteeffekten bliver spredt over et stort frekvensområde og derfor i praksis ikke kan høres. Større lufthastighed betyder for et overtunet (eller supertunet) kabinet som Boominatoren at den får en bedre afskæring nedadtil da luftmodstanden udgør et akustisk filter og man derfor kan nøjes med at med at justere indgangskondensatoren på forstærkeren for at få helt optimal afskæring af frekvenser som den ikke kan spille alligevel istedet for at skulle have et aktivt filter til dette. EDIT: Måske skulle jeg forklare hvorfor luftmodstand er et akustisk filter. Lavere frekvenser betyder der skal "flyttes" mere luft. Og da luftmodstanden er propertional med lufthastigheden i anden betyder dette selvsagt at da lavere frekvenser skal flytte mere luft igennem det samme areal må lufthastigheden tilsvarende øges og dermed stiger luftmodstanden.

Re: Gør det rigtige første gang... forhåbenligt :-D Tak tobias og saturnus okay så runde porte skal altså være væsenligt større pga pustebieffekter, end aflange slot ports, ligesom på din originale tegning :-D men jeg bygger jo en halv boominator der står op, også ville det jo sidde i enden (bunden)... jeg tænkte bare at flytte den om på den ene side...

Re: Gør det rigtige første gang... forhåbenligt :-D Det kan du godt men der er også mulighed for bare at lade den sidde hvor den sidder og så tænke anderledes i at ikke have den stående men liggende. Det giver også mulighed for at placere et solpanel på toppen. På den måde kan du stadig bruge porten som håndtag, og den er mest behageligt at bære på ting hvor vægtfordelingen er i bunden hvilket den jo er hvis porten bliver hvor den er så vil batteriet jo være i bunden når man bærer på den.

Re: Gør det rigtige første gang... forhåbenligt :-D når ja, men altså jeg synes bare personligt at det ser federe ud, når den står op :-D men ja det med solcellerne er et stort plus. Har selv prøvet ihærdigt at finde en solcelle der var 300mmx300mm, så den kunne være på låget, men det er sku lidt svært :P men hvis nu skulle lave den port som på den orignale boominator, skal jeg så stadigvæk lave den 36mm dyb? For bruger den ikke som håndtag, kunne godt tænke mig nogle sammenklappelige håndtag :-D

Re: Gør det rigtige første gang... forhåbenligt :-D

...men jeg bygger jo en halv boominator der står op' date=' også ville det jo sidde i enden (bunden)... jeg tænkte bare at flytte den om på den ene side...[/quote'] Det er lige præcis det jeg har gjort med min halfinator.. Rejst den op og sat to porte.. Ved ikke om løsningen er Saturnus godkendt, men jeg syntes den spiller fantastisk og overvejde bare at lave en beslag til solcelle på toppen :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.