Jump to content
Festivalanlæg dk

Anlæg - Men hvordan?

jens
 Share

Recommended Posts

Hej alle. Som titlen siger skal jeg lave et anlæg. Jeg Troede i starten at det ville være barnemad, men når man kigger lidt rundt på denne hjemmeside. (Der i øvrigt er genial, tak for det). Får man jo så meget viden at det kommer flere spørgsmål. Der er jo så meget man skal holde styr på. Mine primære undringer går i: - Hvilke højttalere? - Hvis der skal bas, skal man have subwoofer eller er der bas i højtalere? - Forstærker? Hvilken spare på strømmen og stadig levere god lyd? Jeg foretrækker da selvfølgelig god lyd, men da vi ikke vil bruge alle vores penge på musik, ved vi godt at der ikke skal spilles op til de store fester. http://www.ice-shop.dk/audio-revolution-p-869.html - Kan de bruges? og er der bas i dem, evt. nok til at få nogle teenagere op i det røde felt fordi de spiller godt? Hvilken forstærker i så fald? Skal vi have en subwoofer? Mange mange tak på forhånd! :)

Reply To: Anlæg - Men hvordan? Hej Jebs og velkommen til. Byggeriet kan både være barnemad, men det kan også blive en stor udfordring. Det kommer helt an på hvilke komponenter du vælger og hvordan du vil udforme anlægget.

Af forstærkere er det med at kigge efter en klasse d/t forstærker. Evt. TA2020'eren. Modsat normale bilforstærkere klarer sådan en type forstærke at omdanne 90% af strømmen der går ind til lyd. En bilforstærker ligger derimod på omkring 40% - resten på varme. Dine højtalere nå gerne være så følsomme som muligt. Det sikrer at du skal bruge mindst muligt energi fra forstærkeren til at spille højt. Der er rigtig meget at overveje omkring højtalerne, og jeg ved desværre ikke specielt meget, men se om du kan finde noget med en følsomhed (sensivity) på over 96 dB/watt/meter. Vi kunne godt få teenagerne op i det røde felt uden en sub, så det synes jeg ikke er nødvendigt. Så længe du har en god højtaler skulle det lyde godt.

Reply To: Anlæg - Men hvordan? Hey Jens Lige som et supplement til Viktors kommentar så har de højtaler du har linket til kun en følsomhed på 91dB hvilket godt kunne være bedre. Hvis du har set vores basic guide kan du se at det også var et par bilhøjtalere, lignende dem du har linket til, som vi brugte til vores første anlæg. De kan sagtens spille op til lidt fest og der er ok bas i dem, men nok ikke noget der vil få teenagere op i det røde felt.. men kig lidt i trådene herinde, der er nogle links forskellige steder til højtalere og ellers så kig lidt på den blå avis og skriv herinde når du finder noget ;)

Reply To: Anlæg - Men hvordan? Hej drenge. tak for svarende, jeg ved nu hvad jeg skal gå efter. :) TA2020 gætter jeg på er den meget roste forstærker herinde. Hvor kan den fås og hvor meget koster den? Får man nok lyd ud af den?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.