Jump to content
Festivalanlæg dk

En oplader til batterier & når anlæg skal køre fra 220v?

thomaskai
 Share

Recommended Posts

Hej drenge Super fed side og forum i har fået op at stå! Jeg har et anlæg med 4 stk forstærkere som kører på 12v. Desuden har jeg en bunke batterier som mangler en oplader. Jeg ville høre om i vidste om det var muligt at f.eks skaffe sådan en her http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=20612 som både kunne fungere som oplader til batterierne og som en strømforsyning til når anlægget skal køre fra 220v. Ved i om den kan klare de peak strøm belastninger der kommer eller om man så skal have en kondensator på? Mit anlæg består af 4 x HK audio 18" premium pro 4 x TSX 15 2 x Sinuslive sla-1500 v2 2 x brandford 4 kanals 1200w (det passer nok ikke helt) Jeg ved godt at det ikke på nogen måde er strømbesparende, og at jeg får lange arme for at slæbe de batterier :) PS: som i nok vil opdage så går den her strømforsyning kun ned til 13.8v, jeg har så læst at det ikke spiller nogen rolle da mine forstærkere er lavet til en bil hvor de tåler at bilens generator lader på dem med ca. 14,5v. Er der nogen der kan be- eller af-kræfte det? her kommer lige to billeder http://i41.tinypic.com/33w2l3a.jpg og http://i43.tinypic.com/308gufq.jpg

Re: En oplader til batterier & når anlæg skal køre fra 220v? Man må som hovesregel aldrig lade på batterier samtidigt med at de bliver afladet. Ved små klasse D forstærkere kan man godt da strømforbruget er meget lavt. Med dine forstærkere kan du ikke. Du skal bruge en rigtig strømforsyning hvis du vil køre fra 220V med de forstærkere.

Re: En oplader til batterier & når anlæg skal køre fra 220v? Hej Saternus Jeg havde tænkt mig at når man havde adgang til de 220v så skulle batterierne ikke være med i kredsløbet, men så skal man måske have en STOR kondensator på for at tage de spids belastninger der så kommer?

Re: En oplader til batterier & når anlæg skal køre fra 220v? Jeg tror jeg formulere mig uklart :) Kan den strømforsyning jeg linker til ikke bruges til at lade på batterierne alene (altså uden at batterierne står tilsluttet i anlægget)? og samt bruges til at drive anlægget uden batterierne er i kredsløbet? Altså være den eneste strømforsyning til anlægget Jeg ved godt der ikke er overladningssikring på men den skal vel bare kunne levere nok strøm og have en spændning på 14.5v. Eller er jeg helt gal på den?

Re: En oplader til batterier & når anlæg skal køre fra 220v?

Jeg tror ikke du vil læse hvad det er jeg skriver. En lader kan lade batterier. Den kan ikke bruges som strømforsyning. End of story.
Tror ikke helt du læser hvad det er han skriver - det er ikke en lader han linker til :) Og Thomas, jeg ved ikke helt om du kan bruge den til det du gerne vil - men det er da ikke usandsynligt..

Det er det samme problem bare omvendt. En strømforsyning er ikke en batterilader og vil ikke lade batterierne særligt godt.
Du har slet ikke kigget på linket vel? Anyways, Thomas du kan godt bruge den som strømforsyning til forstærkerne.. Meningen er at den strømforsyning udover at levere strøm til forstærkerne, kan trække op til 3 ekstra ladere der er beregnet til at lade Lithium batterier.. Jeg ved ikke om du kan finde en lader derinde som kan lade dine batterier, men du kan da kigge efter det..

Man må som hovesregel aldrig lade på batterier samtidigt med at de bliver afladet. Ved små klasse D forstærkere kan man godt da strømforbruget er meget lavt. Med dine forstærkere kan du ikke.
Forklar venligst dette? der er jo et forbrug på et bil batteri når bilen kører, samtidig med at det bliver opladt ?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.