Jump to content
Festivalanlæg dk

Har brug for lidt ekspert hjælp.

Rasmusjovo
 Share

Recommended Posts

Skal til at bygge et festivalanlæg og har tænkt mig at bruge mine gamle Pioneer HPM-110 højtalere og så sætte en bilforstærker direkte til. Mangler bare en del hjælp da jeg er ret grøn på området. De eneste specs jeg har på højtalerne er hvad jeg direkte kan se: Maximum input power: 200 watt Rated input power: 100 watt Impedance: 8 ohm Kan forstå at de fleste bilforstærker er enten 4 eller 2 ohm. Kan jeg parralel forbinde mine højtalere så de bliver 4 ohm, eller vil jeg kun opnå den halve effekt af det? Hvad kan i anbefale af forstærkere til disse? helst så billigt som muligt. Og skal jeg tage enhederne ud af højtalerkabinettet og bygge et nyt, eller kan jeg nøjes med at lade dem være som de er og spænde dem direkte på trækvognen?

Reply To: Har brug for lidt ekspert hjælp. Det er ligemeget om modstanden i højtalerne er over 4 ohm. Bare så længe de ikke er under det der er skrevet på forstærkeren (for det meste 2 ohm, når det er bilforstærkere). Det negative ved en bilforstærker er selvfølgelig, at den bruger rigtig meget batteri. Derfor vil jeg anbefale en class-d TA2020, som er blevet anbefalet rigtig mange andre stedet. Så vidt jeg har kunne finde, så er dine højtalere også ret følsomme, så en TA2020 skulle virke helt fint til dem. :) Kig på eBay.co.uk.

Reply To: Har brug for lidt ekspert hjælp.

Emil
:
Det er ligemeget om modstanden i højtalerne er over 4 ohm. Bare så længe de ikke er under det der er skrevet på forstærkeren (for det meste 2 ohm, når det er bilforstærkere).
Det negative ved en bilforstærker er selvfølgelig, at den bruger rigtig meget batteri. Derfor vil jeg anbefale en class-d TA2020, som er blevet anbefalet rigtig mange andre stedet. Så vidt jeg har kunne finde, så er dine højtalere også ret følsomme, så en TA2020 skulle virke helt fint til dem.
:)
Kig på eBay.co.uk.

Men vil den godt kunne spille op? når den kun er på 2 *20 watt?

Reply To: Har brug for lidt ekspert hjælp. Hvis du har tilstrækkeligt følsomme højtalere er der ikke brug for mere til at spille højt :)

Normale bilhøjtalere er ikke særligt følsomme. Du ved ikke hvad højtalerne hedder?

Reply To: Har brug for lidt ekspert hjælp. Okay, lige nu har jeg en 100 watts forstærker til at afspille på værelset.. Syntes bare at 20 w lyder som lidt, og så også hvis de skal parralelforbindes, bliver ydelsen vel halveret? Og hvordan får jeg strøm fra bilbatteriet ind i forstærkeren?

Reply To: Har brug for lidt ekspert hjælp. Hmm kort forklaring, hvis du har et sæt bilhøjtalere på 89db/w så skal du bruge 1 watt for at spille 89db, hvorimod et sæt højtalere med 96db/w spiller 96db ved 1 watt.

Se forskellen: Watt 89db 96db 1 89 96 2 92 99 4 95 102 8 98 105 16 101 108 32 104 111 64 107 114 128 110 117 Der skal DOBBELT så meget output for at spille 3db højere og det kræver en 10db stigning i lyden for at lyde dobbelt så højt, dvs 4 gange så meget output for at det lyder dobbelt så højt. Ergo, kan du med 20w og et par højt følsomme højtalere spille ~110db hvorimod du skal bruge 125w med et par højtalere med lav følsomhed.. Giver det mening hvorfor man skal have meget følsomme højtalere? Ydelsen bliver ikke halveret fordi du parallelforbinder dem, forstærkeren vil dog bruge mere strøm men du vil også få mere output fra forstærkeren og faktisk vil du derfor spille højere.. Hvilken forstærker har du?

Emil
said
:
Han leder efter forstærker jo.
Og vil du kalde 92,5 db/w følsomt eller?

Ja men grunden til at jeg gav den forklaring var at han syntes 20w lød af meget lidt.. Hvilket det ikke nødvendigvis behøver at være i praksis hvis man bare har de rigtige højtalere..

Jeg vil sige at op til 89db er lav følsomhed, 90-94db er medium og 95+ er høj følsomhed..

Rasmusjovo
said
:
Hvordan får jeg strøm til min forstærker hvis nu jeg købte denne, altså fra batteri til forstærker?:
http://cgi.ebay.co.uk/Latest-TA2020-T-Amp-Class-Stereo-Amplifier-20Wx2-Power-/250822679022?pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item3a663259ee

Du skal bruge:

2x Ledninger 1x 5,5mm/2,1mm stik 2x krokodillenæb og så ellers bare minus til minus og plus til plus.. Kraven på stikket er næsten 100% sikkert minus og spidsen plus.. Find ud af resten når du har stikket i hånden, det er lige til..

Phaedras
said
:
Hehe måske.. Men man kan bare måle på strømforsyningen med et multimeter så finder man med det samme ud af hvilken der er positiv og omvendt

Aah :)

Ps. Hvem vil have indlæg nr. 400? EDIT: Solgt til Phaedras!

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.