Jump to content
Festivalanlæg dk

Rygsæk med P-Audio SN-8MB, Monacor DT-284 og TA2020

alexlangberg
 Share

Recommended Posts

Hej folkens! Jeg er i gang med at starte et nyt projekt op, som bliver endnu en rygsæk. Jeg har i forvejen en med en Monacor SP-10A/250NEO på 10", men ville gerne se, hvor meget man ville kunne få ud af en, der lige var noget mindre og lettere. Især fordi den jeg har nu spiller alt, alt rigeligt højt og faktisk for højt til det meste jeg bruger den til. Har vedhæftet et billede af det gamle. Bor I Kbh og har aldrig adgang til bil, så vil hellere lave noget andet end en Boominator, selvom det nok er det mest optimale. :) Jeg vil samtidig gerne holde vægten så lav som muligt, så jeg regner med at bruge en P-Audio SN-8MB kombineret med de Monacor DT-284, som jeg synes spiller ganske glimrende og burde passe nogenlunde med SN-8MB'eren, skåret af ved en 2-3KHz, så vidt jeg kan se. Jeg har lavet en hurtig Sketchup, på en 20 liters penge, med en 24-flaskers ølkasse ved siden af, så man kan fornemme størrelsen. Forklaring:

1. Tårnet der stikker op, er et tweeter-tårn (endnu en gang tak til Saturnus/Coffin Camp for ideen). Diskanterne vil blive monteret i en lille kasse, som bliver monteret på toppen af et 40mm PVC-rør, der kan skubbes helt ned i kassen, når man ikke går rundt med anlægget.[/*:m:szyan4wv]
  2. På toppen af tårnet skal der sidde et blink, så man er lettere at finde, når det er mørkt.[/*:m:szyan4wv]
  3. På toppladen er der to striber, hvor jeg ville placere et låg, så man kan komme til batteri, forstærker osv. Disse skal ligge på forstærkningspladen man kan se indeni, med huller i.[/*:m:szyan4wv]
  4. Batteriet bliver et 7Ah SLA - eller LiFePO4, hvis jeg får råd. Sparer virkelig meget vægt, hvis jeg gør, men kan altid vente.[/*:m:szyan4wv]
  5. Forstærkeren en AMP6 eller anden TA2020.[/*:m:szyan4wv]
  6. Det er tiltænkt, at det skal bruges i kombination med større anlæg, når der virkelig skal spilles højt. Bas er derfor ikke vanvittigt vigtigt. Vi har nogle trådløse planer til senere hen, sandsynligvis med noget IEM.[/*:m:szyan4wv]
  7. Warnex-maling, så skidtet kan holde til noget.[/*:m:szyan4wv]
Jeg vil dog gerne lige have lidt input, hvis der er nogle der synes det lyder interessant. Evt. omkring disse ting:
  1. Jeg er ikke helt sikker på kabinetstørrelsen, men 20 liter virker til at være ok - den må ikke blive for stor. Så vidt jeg kan se, skal den være vented. Er jeg helt ved siden af?[/*:m:szyan4wv]
  2. Bør jeg bygge i 9mm krydsfiner som jeg plejer, eller bør jeg overveje 6mm, for at spare vægt? Jeg tvivler lidt på, om det er kraftigt nok og/eller skal afstives for meget. 9mm til de små anlæg jeg laver normalt, plejer at være rimeligt solidt, men måske også overkill.[/*:m:szyan4wv]
  3. Jeg overvejer lidt, at få det skåret ud et andet sted (bor selv i en lille lejlighed uden plads). Er der steder i Kbh, man kan få det lavet med en CNC-fræser billigt, eller er fx Bauhaus præcise nok, hvis man får pladerne skåret ud derude? Det er absolut det der tager længst tid, når jeg bygger, så vil helst slippe for det, selvom det koster lidt.[/*:m:szyan4wv]
Håber at nogle vil give lidt input. :)

Re: Rygsæk med P-Audio SN-8MB, Monacor DT-284 og TA2020 Hej Alex. Det sjove er at jeg i Coffin Camps ny set-up (det for 2 år siden som de går tilbage til i år, bare med den oprindeligt foreslående subkasse løsning) med topkasse hvor der er både mellemtone og diskant bruger netop SN8MB. Det er en fremragende højtaler som vil gøre sig lige så godt i en studiemonitor til kritisk lytning. Der bruges nu nogle andre diskanter for at få størst mulig spredning, og to modfasede piezoer bagudrettet modsat af hinandenfor at få lyden på plads der også. (Forstil dig en 6 sekskant hvor 3 af siderne er forlænget. Så sidder mellemtone/diskant på en bred side, og modfase piezoen sidder direkte bag ved disse både den anden side). Der er også byttet rundt på mellemtone og diskant i et øvre og nedre kabinet til hhv. højre og venstre. Eller er der ikke plads til hornet hvis de skulle sidde ved siden af hinanden.

Re: Rygsæk med P-Audio SN-8MB, Monacor DT-284 og TA2020 Hvad er total budgettet?

Jeg overvejer lidt, at få det skåret ud et andet sted (bor selv i en lille lejlighed uden plads). Er der steder i Kbh, man kan få det lavet med en CNC-fræser billigt, eller er fx Bauhaus præcise nok, hvis man får pladerne skåret ud derude? Det er absolut det der tager længst tid, når jeg bygger, så vil helst slippe for det, selvom det koster lidt.
Jeg kan muligvis hjælpe med dette men det ville ikke blive før årets Roskilde festival, så det er nok ligemeget. PS. hvor får du rygsæk-frame fra? :)

Re: Rygsæk med P-Audio SN-8MB, Monacor DT-284 og TA2020 Ahhh ja, det kan jeg godt huske, Johnny. Den kiste lød sindssygt godt, selvom det så vidt jeg husker var det år, hvor de havde forstærkerproblemer? SN-8MB er godt nok også dyr, men i forhold til totalprisen og arbejdet der skal lægges i det, sikkert det hele værd. Var det egentlig også dig, der var med til at designe den lille kiste de havde med sidste år? Det var en af de bedste insider-jokes, jeg længe har set. :) Viktor, kan se at du bor i Kbh S - jeg bor selv i Valby, så kan være, at jeg lige vender tilbage. Det er faktisk ikke et projekt der er rettet mod dette års festival som sådan, så intet hastværk. Planen er lidt, at der skal laves 4 eller mere, der skal forbindes trådløst - måske med et stort anlæg som sender. Så det her er bare første prototype til et større projekt. Har lagt et budget og med SLA i stedet for LiFePO4 og uden trådløst, kommer hver rygsæk til at koste omkring 3k + rygsæk-frame. Og faktisk er rygsæk-framen det absolut sværeste ved projektet. Den jeg har nu er fra en gammel vandreryksæk, man ikke kan købe længere. Overvejer lidt bare at købe en nogenlunde rygsæk og bare skære rygpladen fra, så jeg kan bolte den på. Ikke nogen fantastisk løsning, men uden tvivl lettere og mere behagelig, end den jeg bruger nu. Medmindre jeg også skal lære at sy. Og jeg gider virkelig ikke at skulle ud og købe symaskine. :)

Re: Rygsæk med P-Audio SN-8MB, Monacor DT-284 og TA2020 Jo. Ace kom til at forbinde neddroslingsspolen mellem bildelefilteret og Sure 4x100Weren forkert så den optransformerede istedet. Sure 4x100Wer kan ikke klare 10V på signalindgangen skal jeg hilse at sige. Så de måtte i al hast ned i den lokale t-hansen og købe en skodforstærker. De fik en taxa 8 minutter før forretningen lukkede. Og det var faktisk den sidste (relativt billige) 4-kanals forstærker t-hansen havde hjemme i Danmark. De anede ikke engang de havde den, men Ace insisterede på at hans danske ven (mig) havde set at de havde den i forretningen på nettet. og til sidst fandt de den bag ved en masse andet lort.

Re: Rygsæk med P-Audio SN-8MB, Monacor DT-284 og TA2020 Haha, shit, det er godt nok også uheldigt. Og hvor er det vildt, hvad der lige kan lade sig at gøre i al hast. Tænk, at du lige havde set den. :S Viktor, jeg har godt overvejet den slags der (den jeg bruger nu er noget mindre), men jeg overvejer lidt, om det måske bliver overkill? Den rygsæk jeg vil lave i denne omgang, vil alligevel ikke være meget større end en almindelig rygsæk og vil kun veje 7-9kg. Så at smide 2-3kg stel på er måske lidt voldsomt, når vægten egentlig er nede på vægten af en ramme øl. En dag må I også lige prøve den rygsæk jeg har nu. Det er en helt speciel følelse at have en kraftig 10" PA-enhed hængene på ryggen, der hamrer løs. Det er lidt ligesom når man er til koncert og kan mærke bassen - bare meget kraftigere og man kan også mærke mellemtonerne. Det er som at danse, uden at bevæge sig! :D

Re: Rygsæk med P-Audio SN-8MB, Monacor DT-284 og TA2020

En dag må I også lige prøve den rygsæk jeg har nu. Det er en helt speciel følelse at have en kraftig 10" PA-enhed hængene på ryggen' date=' der hamrer løs. Det er lidt ligesom når man er til koncert og kan mærke bassen - bare meget kraftigere og man kan også mærke mellemtonerne. Det er som at danse, uden at bevæge sig! :D[/quote'] Haha, jeg har seriøst også et backpack-anlæg på min to-do list! :D Måske nogle Deltalite2512 kan bruges :P

Re: Rygsæk med P-Audio SN-8MB, Monacor DT-284 og TA2020 Hehe, 12" bliver måske lige rigeligt. Med den 10" jeg har på 1.7kg vejer anlægget omkring 12kg. Nu er jeg lidt af en splejs, så med de ubehageligheder der følger med balancen i sådan en kasse, er det nok det tungeste jeg ville løbe rundt med. En af udfordringerne bliver også at undgå at høreskade sig selv. Som du kan se på billedet af det jeg har nu, sidder diskanterne afskærmet på siderne, i forhold til den der bærer det. Står man ved siden af eller bagved, skal man helst et par meter væk, før det ikke river lidt. Men har da også diskuteret med gutterne, om vi skulle lave en form for subwoofer-rygsæk til de større gutter, hvor idiotisk det end lyder. Forestil dig fx en 10" bas i bunden/toppen af et 30x30x150cm "rør", hvor rygsækstativet er monteret i bunden, så det stikker en halv meters penge over hovedet på bæreren. Det ville være for grineren. :D

Re: Rygsæk med P-Audio SN-8MB, Monacor DT-284 og TA2020 jo, men de vejer jo ikke så meget, de deltalites :) Men ja, det kræver nok også lidt tykkere finer og så løber vægten sgu hurtigt op. Kan godt lide idéen om at sprede lyden ud til en masse anlæg trådløst, men har endnu ikke kunnet finde en løsning til rimelig pris. Hvad ville du bruge?

Re: Rygsæk med P-Audio SN-8MB, Monacor DT-284 og TA2020 Fino fino. Jeg har kigget på en del ting, men jeg tror ikke det kan gøres på mange andre måder, end In-Ear Monitor systemer, som koster kassen. Og skal det gøres ordentligt med sådanne, kommer det nemt op at koste 1000-2000 eller mere, pr. anlæg der skal på. Lydkvaliteten lider samtidig i forhold til nogle af de 2.4GHz-løsninger der findes, men jeg tror bare ikke, at rækkevidden er realistisk til sådan et projekt, når først folk begynder at løbe rundt. 10m er ikke så meget igen - slet ikke når man tænker på, hvor dårlige erfaringer jeg har med at få 2.4GHz til at gå gennem menneskemængder (fx bliver Bluetooth nemt påvirket). IEM giver mindst hundrede meter udendørs, hvilket er alt for meget, men nok i praksis en bedre løsning, på trods af en ringere lydkvalitet. Men skidt - IEM virkede for London Skate - og jeg tror at morskaben ved anlæg der løber rundt til festen og danser, giver mere værdi, end lidt bedre lydkvalitet. Så er spørgsmålet bare, om man må for festivalen, for det er jo samme systemer de bruger på scenerne...

Re: Rygsæk med P-Audio SN-8MB, Monacor DT-284 og TA2020 Ja, det er godt nok dyrt :/ havde selv kigget på nogle sendere og modtagere fra monacor i 500-kroners prisklassen, men aner ærlig talt ikke om de vil fungere :/

Re: Rygsæk med P-Audio SN-8MB, Monacor DT-284 og TA2020 Ok, hvilke? Der findes jo også de der systemer til at sende lyd/tv til andre fjernsyn i huset. Ved dog ikke helt med kvaliteten og så vidt jeg husker er de ofte retningsorienterede. Samt ret store at have i lommen. Hmmm.

Re: Rygsæk med P-Audio SN-8MB, Monacor DT-284 og TA2020 Det jeg har set der måske opfylder kravene er arielle's stream system http://www.aerielle.com/?cmd=sku00027 Basen har en rækkevidde på ca. 50m. Alle enheder kan i princippet streame da de alle er transcievere (har både sender og modtager) men det vil være mest naturligt at basen sender. Det er ligegyldigt om man XR eller i2i som modtagere. Hver enhed streamer lyden, så i modsætning til bluetooth og andre systemmer kræver det ikke at modtager sender signal tilbage så den behøver ikke være indenfor senderafstand blot at den er indenfor modtagerafstand.

Re: Rygsæk med P-Audio SN-8MB, Monacor DT-284 og TA2020 Ja, vi skal helt sikkert udenom ting, der kræver licens. Faktisk virker det ikke helt tosset det system fra Aerielle. Hvis det altså kan leve op til den rækkevidde de påstår - men hvis det fungerer mere som broadcasting i forhold til Bluetooth, er det jo ikke usandsynligt. Jeg synes bare ikke rigtigt, at jeg kan se nogle steder man kan købe det i EU? En anden ulempe kan være det delay, der altid er på 2.4GHz. Der skal virkelig lidt delay til, før det kan mærkes, hvis man laver noget live, fx med DJ eller band. Kan godt være det bliver for overambitiøst, men jeg har en del venner der sagtens kunne se det grineren i at kombinere de ting med trådløse anlæg. Man kunne fx også lave en rygsæk, der bestod af senderen, en lille mixer og nogle batterier, måske også en mikrofon hvis man er super provins. :D

Re: Rygsæk med P-Audio SN-8MB, Monacor DT-284 og TA2020 Hvis det skal være uden delay koster det kassen. Og kræver sandsynligvis licens til at bruge. Arielle systemmet har relativt lang delay (op til 20ms) for at sikre at lyden bliver spillet samtidigt i alle modtagere (hvilket også er grunden til at der ikke findes nogen bluetooth multi-stream systemmer da der i bluetooth ikke er nogen måde at sikre dette).

Re: Rygsæk med P-Audio SN-8MB, Monacor DT-284 og TA2020 Ahh, ok, så den synkroniserer faktisk med tidskoder, eller noget i den stil? Så er det jo faktisk ret genialt, så længe det ikke er noget, hvor delay er essentielt. Hvilket det jo for langt det meste ikke er. Bluetooth duer i hvert fald ikke rigtigt til noget som helst, også fordi det er 1 til 1. Men ja, IEM koster virkelig kassen. Så vidt jeg kan se, virker det dog til, at man er rimeligt sikret, hvis man holder sig til 863-865MHz båndet. Kræver vist ikke licens nogle steder og må bruges i hele EU. Så vidt jeg kan se her(tryk på frekvensknapperne i bunden). 9k for 2. Av. Måske dog det her kunne være godt nok. Men stadig, 3.3k for 2. Stadig pænt dyrt...

Re: Rygsæk med P-Audio SN-8MB, Monacor DT-284 og TA2020 Nu har jeg siddet og leget lidt med nogle TS-parametre, i henhold til de forklaringer der er på Boominatoren. Jeg har forsøgt at smide en SN-8MB ind og udregne tingene på samme måde som med Boominatoren, dvs: Vb_outdoor = Vb / pi Fb_outdoor = Fb * sqrt(2) Når jeg blot indtaster parametrene, ser det helt normalt ud: http://www.festivalanlaeg.dk/uploads/monthly_06_2013/post-483-142536996446.pngklip1.png[/attachment:h7mvc4k8] Men når jeg ændrer på Q ved de ovenstående ligninger, kommer den i stedet til at se sådan her ud: http://www.festivalanlaeg.dk/uploads/monthly_06_2013/post-16-142536996438.jpgklip2.png[/attachment:h7mvc4k8] Jeg går ud fra, at det er fordi højttaleren er noget mindre, at det peak i bassen man laver havner helt oppe omkring 250Hz i stedet for 100Hz. Det passer dog med princippet om et 3dB peak på det dobbelte af tuningsfrekvensen. Jeg er dog i tvivl, om det virkelig vil lyde ordentligt? Det vil jo ikke give helt så dyb bas ved 250Hz, men vil effekten give illusionen af dybere bas alligevel? Derudover virker en kabinetstørrelse på 2,75L til en 8" enhed mildest talt... mærkværdig. I princippet må det jo være en virkeligt nem højttaler at arbejde med, hvis den ikke kræver mere plads? Så er det jo lige før man kan montere den, i æsken den kommer i. :? Jeg er lidt i tvivl om jeg skal prøve den af på den måde, eller om jeg trods alt skal prøve at lave noget, der går lidt dybere, fx på den her måde: klip3.png[/attachment:h7mvc4k8] Men så ryger princippet om at peaket skal ligge på det dobbelte af tuningsfrekvensen selvfølgelig. Jeg er lidt i vildrede om, hvad der mon vil fungere bedst? What Would Johnny Do? :)

Re: Rygsæk med P-Audio SN-8MB, Monacor DT-284 og TA2020 Jeg har også skrevet (et eller andet sted) at hvis 0dB krydsningen i bassen ikke ligger mellem 90-100hz. Og peakets center ikke er mellem 135-160hz så er enheden uegnet til en supertunet kabinet. Brug standard tuning i dette tilfælde.

Re: Rygsæk med P-Audio SN-8MB, Monacor DT-284 og TA2020

Jeg har også skrevet (et eller andet sted) at hvis 0dB krydsningen i bassen ikke ligger mellem 90-100hz. Og peakets center ikke er mellem 135-160hz så er enheden uegnet til en supertunet kabinet. Brug standard tuning i dette tilfælde.
Ah, ok, det tror jeg alligevel ikke jeg havde set. Men du har godt nok også sindssygt mange indlæg rundt omkring, det er svært at læse dem alle. Tusind tak - jeg skylder vist efterhånden en del øl. Og så synes jeg vi skal have indført begrebet WWJD. :D

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.