Jump to content
Festivalanlæg dk

Boominator til livemusik?

Control
 Share

Recommended Posts

Hej! Jeg har tænkt på, om det vil være muligt, at bygge en Boominator, hvor man - når der ikke afspilles musik fra en Ipod eller mp3-afspiller - bruger den til livemusik. Dvs. med dynamiske sangmikrofoner(XLR), semi-akustisk guitar(instrument jack) og fx. keyboard(ligeledes jack). Findes der "mixere" med dette formål, og som altså ikke kræver en 220v strømforsyning? Eller kan man lave smartere løsninger med direkte indbyggede inputs i boominatoren? Er dette et fuldkomment idiotisk projekt? Beklager min uvidenhed inden for dette fagområde. Mvh Jonas

Re: Boominator til livemusik? Jeg kan forestille mig det bliver en anelse svært og få mikrofoner til at beherske sig uden delay da den jo spiller ens hele vejen rundt. Men guitar lyder glirende på den både elektrisk og akustisk. Du kan jo prøve og melde tilbage hvordan det gik.

Re: Boominator til livemusik? HP-10W er en PA-enhed, som er lavet til at sidde i de PA-højttalere man bruger til live-musik, så på sin vis burde det jo være fint. Som Saturnus siger, bliver det dog nok interessant at indstille mikrofonerne, da du ikke rigtigt kan få dem væk fra højttalerens lyd (en Boominator spiller jo hele vejen rundt, 360 grader) og I derfor nemt kan få problemer med feedback. Spiller I indendørs, skal der jo så også tages højde for, at Boominatoren har et stort boost i bassen. Derudover ville mange nok foretrække 2 Boominatorer, så man kan få noget stereoeffekt. Det lyder i hvert fald noget bedre. Når det er sagt, så lyder det som en super fed idé, som jeg selv har gået og rodet med. Og problemerne jeg beskrev ovenover er ikke specielt store i praksis - jeg ville ikke holde mig tilbage af den grund, i hvert fald. Der burde ikke være det mindste problem i at smide en mixer på og spille løs (har selv gjort det med mit eget anlæg og det lød udmærket). Jeg har selv kigget på mixere til formålet og i sær Rolls virker til at lave en masse godt 12V-udstyr, man kan bruge, der både kan køre på 12V eller 2 stk. 9V-batterier. De er godt nok ikke ligefrem billige, men de laver både mindre enheder på 2-3 inputs, helt op til racks med en hel del inputs, som koster kassen. De mest relevante jeg har fundet, er nok MX 34C, MX 54s, MX124 og MX153. Det kommer lidt an på, hvilke typer inputs man har brug for og hvor mange.

Re: Boominator til livemusik? Min erfaring med standarg Shure SM58 mikrofoner er, at man skal spille rimelig højt, før de begynder at feede. Selvom de er placeret nogenlunde foran et PA-anlæg.. Men jeg vil helt sikkert prøve at lege med det, når jeg får bygget mig et anlæg. Og 200-500kr for en 12v mixer er jo heller ikke ret mange penge at ofre, bare for at prøve det.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.