Jump to content
Festivalanlæg dk

Større klasse D-forstærker?

jonas.vestergaard
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen Jeg har følgende anlæg: http://www.hifigalleri.dk/galleri/5416- ... xx_boombox Men det bruger self. en del strøm da det er en ældre klasse A/B forstærker som trækker højtalerne. Men jeg er rigtig glad for det, for det spiller ustyrlig højt med masser af bas og helt igennem behagelig ren lyd. Hvis jeg skal finde en klasse D-forstærker der kan levere det samme niveau, hvad kan i så anbefale? Jeg har set mange af jer bruger de her små, mini forstærkere. Men er det ikke alt for lidt?

Re: Større klasse D-forstærker? Du skal vel gå efter at finde en eller anden TK2050 forstærker og køre den på 24V.. Måske noget lignende den her :)

Jeg har set mange af jer bruger de her små' date=' mini forstærkere. Men er det ikke alt for lidt?[/quote'] ... Tjaa, vi ved intet om dine højtalere og hvad lidt er kan blive lidt svært at definere..

Re: Større klasse D-forstærker? Den forstærker du allerede bruger er et strømslugende bilstereo monster og det første class-d eksempel som til fulde lever op til de krav du har skyder du ned med at det ligner crap - hvorefter du følger op med at linke til endnu en strømslugende bilstereo forstærker.. Det er ikke nemt at hjælpe dig når du kommer ind på forum med en forudindtaget holdning til tingene. Så besværligt er det i virkeligheden heller ikke at sætte to batterier i serie og ellers kunne du jo bruge en 12v>24v step up converter..

Re: Større klasse D-forstærker?

Jeg synes bare det ligner noget crap. Og yderligere synes jeg det besværliggør det en del, at man skal seriekoble 2 batterier - måske bare mig. Hvad med sådan en her fra Alpine (Alpine MRX-T15): http://avantix.dk/catalog/product_info. ... unner_klik
Havde også engang selv den holdning at jeg ikke kunne forstå at en Ta2020 2x20W strømbesparende forstærker på nogen måde skulle kunne konkurrerer med vores 1300W Blaupunkt bilforstærker.. Men det kan de altså.. Hvor højt du spiller kommer i størrer grad an på følsomheden af dine højtalere end hvor mange W din forstærker yder. Hvis du vil bruge mindre strøm er det noget lignende den jeg har linket til du skal ud i. Hvis ikke, så hold dig til bilforstærkerer og brug så meget strøm du har lyst til :D

Re: Større klasse D-forstærker? Jeg ville nok starte med lige at læse lidt i de forskellige tråde her i forummet. Der er helt specielle grunde til, at man ikke starter med at vælge efter udseendet, frem for funktionaliteten. Hvor længe holder den forstærker du bruger nu, på et bilbatteri? 6-8 timer? Mon ikke det er nemmere at seriekoble 2 batterier og spille en hel festival på dem, end at skulle have 10 bilbatterier med? Det svarer lidt til at du kommer og siger "hey, jeg skal fragte 30 tons grus, hvilken lastbil skal jeg vælge?" og derefter svarer et godt forslag med "den lastbil er bare ikke så flot som den her Ferrari". Det giver ikke så meget mening. :)

Det svarer lidt til at du kommer og siger "hey, jeg skal fragte 30 tons grus, hvilken lastbil skal jeg vælge?" og derefter svarer et godt forslag med "den lastbil er bare ikke så flot som den her Ferrari". Det giver ikke så meget mening. :)
Relevant sammenligning i mange tilfælde, faktisk :D

Re: Større klasse D-forstærker? Hej igen Undskyld for min lidt hårde tone, det var ikke personlig ment :) Jeg kan forstå i så mener den vil kunne gøre det rigtig godt, selvom den ligner et halv færdigt produkt. 1) Hvilken af modellerne vil i så anbefale? 2) Kan den fås i en færdig samlet model i kasse? 3) Er det en dårligere løsning med en "step up 24v" converter, end at serie koble to batterier?

Jeg kan forstå i så mener den vil kunne gøre det rigtig godt, selvom den ligner et halv færdigt produkt.
Hvordan tror du din nuværende forstærker ser ud inden i? ;)

Re: Større klasse D-forstærker? Altså en tk2050 har fuldstændig normale indgange i forhold til andre forstærkere i en kasse. forskellen er bare at prisen bliver 4-doblet når de sidder i en kasse. Højttalerterminalerne er skrueterminaler. Inputtet er jack stik og strømmen er et DC stik. Fuldstændig lige som på andre forstærkere. man får ALTID mere for pengene når man køber et board uden kasse

Re: Større klasse D-forstærker? Jeg ved godt, hvordan en forstærker ser ud inden i. Jeg tænkte bare det kunne være fedt, hvis den sad i en kasse således at den var beskyttet mod fugt, regn, øl, tis og andet godt fra festivalerne. Men det kan jeg forstå jeg selv må stå for at lave, med mindre jeg vil betale 4 gange så meget. :) 1) TA2020 vs. TK2050, Hvilken af modellerne vil i anbefale? 2) Hvor længe kan man estimere sit batteriforbrug ved max. lydniveau af de to modeller? (bare sådan ca.)

Re: Større klasse D-forstærker? Batteriforbrug: TA2020 @ 12v: Idle forbrug=0,06A (Det forstærkeren bruger når den er tændt. altså mindste forbruget) 4 ohm=0,35A eller 4,2W 8 ohm=0,21A eller 2,5W TK2050 - 2 kanals @24v: Idle forbrug=0,22A eller 5,3W 4 ohm=Ca. 0,8A eller ca. 20W 8ohm=Ca. 0,5A eller ca. 12W Husk på at 0,5A på 24v er dobbelt så meget som 0,5A på 12v Forbrug(W)=A*Spænding. Eksempel=0,5A*24v=12w TK2050 tallene er ca. da jeg ik er helt sikre på dem på en 2 kanals TK2050.

Re: Større klasse D-forstærker? Ville nok bare råde dig til en ta2020 da den stadig vil kunne drive dine 4 ohm højttalere rimelig godt. Også holder den et år på batteri med samme antal batterier som det din anden forstærker bruger :D :D Hvis du bruger TK2050 SKAL du kører 24v. Ved 12v spiller den ligesom en TA2020 bare hvor den bruger dobbelt så meget strøm.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.