Jump to content
Festivalanlæg dk

To forstærkere, kontakt til at skifte mellem dem

Stentoft
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg virkelig brug for hjælp... Jeg har både TA2020 og Genesis Profile Four. TA2020'eren skal bruges i dagstimerne på Roskilde, mens den anden er til om natten og det årlige Pool Party i vores camp hvor der skal skrues ekstra op. Planen er, at montere dem begge, forbinde dem begge og så skifte mellem dem med en kontakt. Det har jeg prøvet i dag, efter denne tegning: Vi tjekkede først at der gik strøm gennem til begge forstærkere ved at sætte kontakten på henholdvis 1 og 2, og der var lys i begge. Herefter tilsluttede vi enhederne til begge forstærkere (splittede kabler) og satte kontakten på 1. Genesis forstærkeren spillede som den skulle. Så skiftede vi over på 2... Puf, så brændte TA2020'eren sammen. Vi havde ikke fået tapet rundt om ledningerne hvor de er loddet til DC-stikket, og da de lå tæt, har + og - formentlig rørt hinanden. Derfor fik vi tapet ledningerne og smed en TA2021 på i stedet. Vi stillede den på 1, og TA2021'eren spillede som den skulle. Så skiftede vi på 2, og Genesis forstærkeren spillede, men efter meget kort tid begyndte den at ryge og lugte brændt, så vi slukkede selvfølgelig. Har vi gjort noget galt, og hvordan kan det overhovedet ske? Det var tilsluttet et batteri, og begge forstærkere virker hver for sig? Jeg er ikke vildt interesseret i at brænde mere af, og da slet ikke vores Genesis amp! HELP please!!

Re: To forstærkere, kontakt til at skifte mellem dem Erm, jeg ser flere problemer - det ene er et katastrofalt af slagsen - hvis i har sat enhederne til begge forstærkere og spiller fra fx den genesis så vil i sende outputtet direkte ind i udgangene på jeres TA2020 og det kan den bestemt ikke lide.. Jeg vil anbefale jer at montere hver forstærker i hver sin kasse og så skifte strømkabel samt højttalerkabel imellem de to kasser - så er i sikre på ikke at fucke det op enten nu eller i en brandert på festivalen..

Re: To forstærkere, kontakt til at skifte mellem dem Haha typisk, jeg spurgte om hjælp på et andet forum og fik den tegning... Der skal nok laves LIDT om så. Er det muligt bare at trække kabler til begge, uden på nogen måde at sætte dem i serie, og så bare have en tænd/sluk kontakt på hver? Det er for at undgå at skifte tilslutning hver gang...

Re: To forstærkere, kontakt til at skifte mellem dem

Haha typisk, jeg spurgte om hjælp på et andet forum og fik den tegning... Der skal nok laves LIDT om så. Er det muligt bare at trække kabler til begge, uden på nogen måde at sætte dem i serie, og så bare have en tænd/sluk kontakt på hver? Det er for at undgå at skifte tilslutning hver gang...
Ja, du kan godt sætte kontakter på kablerne - men jeg kan garantere at på et eller andet tidspunkt i løbet af festivalen i mørket, med en promille på 2 er der en af jer der glemmer at slå den ene fra og så brænder i lortet af.. Det kan ikke anbefales. Men stik er da også så super nemt - Køb en 4 eller 8 pols speakon og et par panelmonterede stik og så kan i nemt skifte frem og tilbage ved at flytte det ene stik.. Så kan det umuligt gå galt :)

Re: To forstærkere, kontakt til at skifte mellem dem Du har nok ret... Vi føler os lidt dumme PT, men så længe det kun gik ud over TA2020'eren... :P Hmm, Speakon? Dvs. at med den skal vi IKKE sætte 4 kabler i Genesis Amp'en hver gang vi skal bruge den, eller 4 kabler i TA2020'eren? For det er dét, jeg ikke vil overlade til de andre i min camp. Tusind tak for hjælpen so far! Det er det eneste der skal styr på, så skal svinet males, og så er den klar!

Haha typisk' date=' jeg spurgte om hjælp på et andet forum og fik den tegning... Der skal nok laves LIDT om så.[/quote'] Hvilket forum? Man støder altså på nogle specielle forslag rundt omkring (host.. djz... host..)

Re: To forstærkere, kontakt til at skifte mellem dem Man ikke forbinde udgangene på forstærkere. Det er simpelthen noget af det mærkeligste jeg længe har hørt. Tror ikke du skal regne med at hverken Genesis eller den nye TA2021 har overlevet den behandling uden mén.

Re: To forstærkere, kontakt til at skifte mellem dem Du får det til at lyde som om det var med vilje, nok nærmere uvished. Anyway, håber Genesis amp'en klarede den, TA2021'eren er død hvis den er. Vi finder på noget der rent faktisk virker. Tak for input!

Re: To forstærkere, kontakt til at skifte mellem dem Yup, kabelskift er vejen frem som sagt.. Køb 2 NL4 speakon stik og 4 NL4 speakon bøsninger.. Monter forstærkerne hver for sig. Monter en bøsning i hver kasse til strøm og en bøsning i hver kasse til udgangene (NL4 kan håndtere 4 kabler) I kan evt købe forskellige typer stik til strøm og udgangene så i ikke kommer til at sætte strøm kablet til udgangene.. Jeg har lavet en hurtig illustration så i kan se det for jer - det er faktisk meget simpelt, i skal bare lige fange konceptet..

Yup, kabelskift er vejen frem som sagt.. Køb 2 NL4 speakon stik og 4 NL4 speakon bøsninger.. Monter forstærkerne hver for sig. Monter en bøsning i hver kasse til strøm og en bøsning i hver kasse til udgangene (NL4 kan håndtere 4 kabler) I kan evt købe forskellige typer stik til strøm og udgangene så i ikke kommer til at sætte strøm kablet til udgangene.. Jeg har lavet en hurtig illustration så i kan se det for jer - det er faktisk meget simpelt, i skal bare lige fange konceptet..
+1 Det gjorde vi på vores gamle roskilde anlæg og det er altså også efter min mening det bedste at gøre!

Re: To forstærkere, kontakt til at skifte mellem dem Det ville nok være fornuftig at bruge en 4-polet Neutrik Power-Con så man ikke forveksler batteri- og højtalerstikkene. Det giver forresten mulighed for at have en batterikasse med to batterier. Sæt et batteri på hver + og -, så kan man parallelkoble eller serielkoble dem i forstærkerkasserne for 12V eller 24V (ikke aktuelt her men i opstillinger med TA2020 + TK2050 forstærkere).

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.