Jump to content
Festivalanlæg dk

Nyt byggeri

karamelstang
 Share

Recommended Posts

Hej alle. Er i det gladehjørne da jeg endelig har fundet et forum med folk der tilsynladende gider dyrke festivalanlæg lige så meget som mig. Hvor om alting er, er min plan i år at bygge mit 2. Anlæg, for et par år siden lavede jeg et med den kammerat, noget rigtigt sjusk, men det kostede os ingen ting. Jeg kan forstå der er en del begejstring for boominatoren, men ville selv gerne have noget der var en smule højere (Fysisk). Det skal ikke være et anlæg der flyttes når det først er kommet til roskilde Det skal kun spille en vej, i og med at det bare skal stå i en camp. Desuden har jeg kigget på en 30w solcelle med laderegulator. Derud over kan jeg forstå at folk har mest til overs for et "rigtigt anlæg" og altså ikke Auto/bil anlæg. Er det korrekt forstået at man skaffer en forstærker der kan kører på 12v og lader den levere lyden til et "almindeligt" Pa system eller lignende? Mine skrupler går altså først og fremmest på; Konstruktionen af systemet, har ingen forstand på hvordan man smartest bygger højtaler kassen (i forhold til lyden). Hvilken forstærker ville være ideel? Hvilke elementer/højtalerer ville være goder/har folk haft gode erfaringer med? Desunden har jeg en meget begrænset elektriker viden, så hvad er nødvendigt når man snakker sikringer osv. På forhånd tak. :D:D :D

Re: Nyt byggeri Til en camp er det da perfekt at en Boominator spiller ens hele vejen rundt. Forstår ikke argumentet imod det, ud over selvfølgelig at man ikke lige forstår at alle højtalere faktisk spiller hele vejen rundt. De lyder bare ikke særligt godt på bagsiden. Hvorom alting er, så står vores Boominator midt i lejren, så fungerer den også fint som bord (vi har voksdug på (eller dækplade) så det gør ikke noget hvis man spilder øl på anlæget. Og så får alle god lyd, og man behøver ikke spille frygteligt højt før det lyder meget højt da alle sidder ret tæt på højtaleren. Vores er også boltet på en trækvognsunderstel så den er løftet 25 cm over jorden og kommer op i rigtig (sofa)bordhøjde.

Re: Nyt byggeri Mit opslag skal på ingen måde forstås som en kritik af boominatoren! :D Men da jeg rigtig godt kunne tænke mig en solcelle på toppen af anlæget, ville det i min optik være upraktisk og stille den midt i en camp da det højstsandsynligt vil være under en pavillion. Desuden skal der, for at den kan stå midt i campen, være 2x så mange højtaler elementer. Desuden er jeg ikke ubetinget fan af at den er på hjul da dette kun gør den nemmere at stikke af med. Hvordan sørger i for at der ikke er nogen der nupper anlæget? Hvis i har gode erfaringer med forstærker og elementer, og endnu bedre ved hvor det kan købes må i meget gerne skrive :D

Re: Nyt byggeri VI har aldrig haft fastgjort vores anlæg til noget og heldigvis er det ikke blevet taget! Hvis du har noget på størrelse med en boominator så er det en god idé at sidste mand smider den ind i et telt.. Ellers kan det være en idé at grave et jordanker ned.. Helt basalt så en jernstang med en kæde gjort fast til den gravet ned i en halv meters dybde. Jernstangen skal selvfølgelig være parallel med jordoverfladen og husk at grave den op igen når festivalen slutter ;) men min erfaring siger at det også mest er mindre ting, pung, mobil osv. der er lettere at skjule som bliver nuppet.. En Ta2020 forstærker ville være et godt sted at starte. Sælger dem selv her og ellers kan du finde dem på ebay eller lignende.. Du kan lede lidt efter nogle PA højtalere på Thomann, men lad os da først lige høre hvad dit budget egentlig er på?

Re: Nyt byggeri Ellers kan jeg godt anbefale at have solcellen eksternt ved siden af. Sæt 10m ledning på den og bare et stik i anlægget, så har du langt mere fleksibilitet. Vi fandt i hvert fald ud af, at det var rimeligt utopisk altid at have anlægget i solen i en lejr fyldt med stole, telte, pavilloner, mennesker der flytter sig rundt osv. Derudover kan man så også koble solcellen til andre ting, fx et batteri til mobilopladning el lign. Det er i hvert fald den måde vi gør det på. :)

Re: Nyt byggeri Slet ikke dum ide med et jordanker. Og det med solcellen kan jeg sagtens se fornuften i :D Mit budget ligger ikke helt fast, men jeg kunne forestille mig at smide omkring 2000 idet, ved ikke hvor langt jeg når for det? Men det handler også lidt om hvor meget jeg lader mig rive med :D Har kigget på ta2020 der er en tilsalg her: http://12-v.dk/festivalanlaeg/10-tripat ... erker.html den er dog lige en kende billigere er der nogen grund til det? Dertil kommer det at jeg har en 12" basenhed liggende som jeg uden problemer ville kunne bruge til dette.

Re: Nyt byggeri

Slet ikke dum ide med et jordanker. Og det med solcellen kan jeg sagtens se fornuften i :D Mit budget ligger ikke helt fast, men jeg kunne forestille mig at smide omkring 2000 idet, ved ikke hvor langt jeg når for det? Men det handler også lidt om hvor meget jeg lader mig rive med :D Har kigget på ta2020 der er en tilsalg her: http://12-v.dk/festivalanlaeg/10-tripat ... erker.html den er dog lige en kende billigere er der nogen grund til det? Dertil kommer det at jeg har en 12" basenhed liggende som jeg uden problemer ville kunne bruge til dette.
for guds skyld ikke køb sådan en forstærker. og slet ik til de penge. Køb den de hr hos canopysound.dk

Jamen det var da en dejlig klar udmelding :D Det vil jeg så gøre. Men i og med det er en 2 kanals er vi så ikke enige om at der kun kan opkobles 2 elementer?
Nej du kan koble mange højttalere til, de skal bare parallel/seriel kobles til minimum 4ohm nominel impedans.. Hvis du fx vil koble 4 højttalere på 8ohm på samme kanal så parallel kobler du 2 og 2 i to par og serie forbinder dem, så får du en nominel impedans på 8..

Ellers kan jeg godt anbefale at have solcellen eksternt ved siden af. Sæt 10m ledning på den og bare et stik i anlægget' date=' så har du langt mere fleksibilitet. Vi fandt i hvert fald ud af, at det var rimeligt utopisk altid at have anlægget i solen i en lejr fyldt med stole, telte, pavilloner, mennesker der flytter sig rundt osv. Derudover kan man så også koble solcellen til andre ting, fx et batteri til mobilopladning el lign. Det er i hvert fald den måde vi gør det på. :)[/quote'] Nu har vi heller ikke solceller direkte på toppen den i vores lejr men et eksternt. Men selv på toppen vil det sikkert være ok. Husk at de paneller der anbefales er voldsomt overdimensionerede (hvis man kun kører på 12V) og specielt velegnet også i let til middel skygge.

Re: Nyt byggeri Så langt så godt :D Skal til og købe lidt forskellige dele hjem nu, er det her noget alle kan stå inde for?: 1 stk: MUSE M20 EX2 TA2020 T-Amp Stereo Amplifier 20Wx2 4 stk: Monacor MPT-001' 4 stk: P.audio HP-10T Så langt så godt, nu vi er ved det, hvis man parralel/serie kobler højtalerne, opnår man så ikke kun at de falder i volume, er det muligt at smide 2 forstærkere på,altså med 2x HP-10T og 2 MPT-001 på hver eller ville det være spild af strøm og penge? Desuden skal jeg have nogen modstande hvor køber folk det henne?

Så langt så godt :D Skal til og købe lidt forskellige dele hjem nu, er det her noget alle kan stå inde for?: 1 stk: MUSE M20 EX2 TA2020 T-Amp Stereo Amplifier 20Wx2 4 stk: Monacor MPT-001' 4 stk: P.audio HP-10T Så langt så godt, nu vi er ved det, hvis man parralel/serie kobler højtalerne, opnår man så ikke kun at de falder i volume, er det muligt at smide 2 forstærkere på,altså med 2x HP-10T og 2 MPT-001 på hver eller ville det være spild af strøm og penge? Desuden skal jeg have nogen modstande hvor køber folk det henne?
Hvad skal du bruge hp10t til? Det er en fullrange enhed som ikke er beregnet til brug med tweeters og slet ikke i et boominator lignende anlæg..

http://viewitem.eim.ebay.dk/MUSE-M20-EX2-TA2020-TAmp-Stereo-Amplifier-20Wx2/261064507088/item?transId=1204866338016 Vs. http://canopysound.dk/indeed-ta2020 Hvad vil man helst? prisen taget i betragtning :D
Indeed. Du sparer 150kr på den muse men med Indeed får du en bedre kvalitet samt dansk reklamationsret og service.. Det er svært at argumentere imod :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.