Jump to content
Festivalanlæg dk

Fritidsbatteri dødt ?

Manniche92
 Share

Recommended Posts

Re: Fritidsbatteri dødt ? Batterier skal lades op umiddelbart efter at det har været brugt (op). Forseglede batterier kan man heller ikke skifte syren på for at redde det hvis det først er helt korroderet. Problemmet er at blypladerne indeni så at sige "ruster op", og ligesom med jern der er gennemtæret af rust så får det aldrig samme styrke igen. Du kan godt forsøge med et de-sulferingsprogram på specialladere men det vil kun give en falsk måling på at spændingen er ok efter dette. Kapacitten er tabt for altid. En god tommelfingerregel er at lade det op efter brug, og lade det mindst et par gange henover vinteren hvis det ikke bruges. Gør man ikke det så forvent ikke at kapacitetten holder (bare i nærheden) det der står på batteriet.

Re: Fritidsbatteri dødt ? Tja - det er først efter jeg er kommet herind, at jeg overhovedet vidste at man skulle lade sit batteri op en gang i mellem. Kan godt være det bare er mig der er dum, men synes godt man kunne få en 'manual' med til sit batteri når man køber det. Bare omkring vedligeholdelse, specifikationer osv. Men jeg har lært af min fejl. Det er vel også den bedste måde at gøre det på ;-)

Re: Fritidsbatteri dødt ?

Jeg bruger et normalt spændbånd fra rodeskuffen, det fungerer upåklageligt og effektivt! :)11495.jpg
Glimrende løsning som jeg også før har brugt indtil Morten fra Campino fandt den ultimative festival løsning. Brug afisolerede ender på kablet og brug en postelastik sat på de to poler til at holde kablet fast. Virker upåklageligt, og er der nogen der kommer til at træde på ledningen sker der ikke noget ud over at strømmen ryger. Bedst ved eksternt batteri opstilling, i en permanent opstillingen virker vandslangespændebånd fint, og er superbilligt.

Brug afisolerede ender på kablet og brug en postelastik sat på de to poler til at holde kablet fast. Virker upåklageligt, og er der nogen der kommer til at træde på ledningen sker der ikke noget ud over at strømmen ryger.
Super simpelt! :) Nu lige appropos fritidsbatterier. Jeg kommer nemmelig forbi følgende butik i morgen.. http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.a ... uktID=1129 Nu har jeg læst at man skal passe på med "marine-batterier" da de kan udgive sig for at være normale fritidsbatterier, men ikke har samme specs. Men her skriver de selv "100% vedligeholdelsesfrit forbrugsbatteri velegnet til langtidsbelastninger og gentagende dybdeudladninger." Så er det ikke bare at smide sådan et i kurv? Så kan man altid købe 2 og få 150Ah for prisen på et 100Ah fra H.Nyborg :mrgreen:

Det er sådanne 2 vi bruger' date=' William.[/quote'] Lækkert, det er sgu også billigt nok. Hvilken model cv havde du fået fat på og hvornår kan jeg komme og lege? ;)

Re: Fritidsbatteri dødt ? Yeah det er en ret god pris ^^ Solgte AL750MKII'erne og har nu købt et sæt E-315. Altså festivalanlægget står hos Bertram i Søborg, men NE10'erne står jo her på Bryggen :) Og btw er det jo dig der altid har travlt :b

Re: Fritidsbatteri dødt ? Viktor kan der blive tilføjet lidt til faqen under batterier med hvornår der skal lades på dem for at undgå at de trækkes i sænk? Mange brugsforvirringer siger at hvis strømmen kommer under 12,4V skal man begynde at lade på dem, men om det reelt set holder ved jeg ikke. Der bliver bare skrevet utroligt meget omkring brug af små lcd voltmetre så man kan holde øje med spændingen, men det er ikke meget værd hvis ikke man ved hvornår det skal lades :green: jeg husker en gammel tommelfingerregl med 11,1V fordi det var let at huske, men ved ikke om det holder?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.