Jump to content
Festivalanlæg dk

Amp 9Basic spørgsmål og fejlsøgning, 3/4 kanaler spiller

quno
 Share

Recommended Posts

Vi har nu forsøgt at samle og lodde vores Amp 9 Basic sammen. Vi er langt fra professionelle til at lodde, og desværre har 41hz ikke fået sendt alle delene til os hvilket. Vi mangler at modtage Output Inductors til L1 og L2, så der har vi i stedet valgt at lave en lus (Efter at have spurgt en elektronik gut om det er okay). Det er en midlertidig løsning. Vi har sat en lus på: - J2 pin 1+2 (For at ”tænde” forstærkeren) - J2 pin 5+6 (For at slå AM fra) Skal der også en lus på J5? Kan man bytte lus’en på J2 pin 1+2 ud med en kontakt (eksempelvis denne https://www.elextra.dk/main.aspx?page=a ... tno=H12653), hvis ja – er der noget vi skal være opmærksomme på? Første opstart + problemer Vi satte forstærkeren til 12v og sendte et lydsignal igennem via bærbar og miniDSP rev. A. I første omgang kom der kun støj igennem i 3 ud af 4 højtalere. Vi fjernede strømmen, og kiggede det hele igennem, men kunne ikke umiddelbart se nogen fejltilslutninger eller andet som kunne være problematisk. Da vi så satte strømmen til igen kom der den korrekte lyd ud. Men det var fortsat kun i 3 ud af 4 kanaler (De samme som før). Det synes vi var mærkeligt, fordi vi ikke havde ændret noget. Så vi prøvede at fjerne og tilslutte strømmen igen et par gange. 2/3 af gangene kom der kun støj ud af forstærkeren. Støjen blev ikke højere/lavere ved at skrue op/ned på lydsignalet. 1/3 af gangene kom der den korrekte lyd. Den blev højere da vi tog stikket ud af hhv. én og to af højtalerne (Så der kun var 2 ud af 4 som spillede). Det er kanal 4 som ikke vil spille. Har i nogen forslag til hvad eller hvor vi kan forsøge at måle hvor fejlen opstår? Og hvad er det som skal måles? Har i andre forslag så vi kan få det til at virke? Alle idéer tages imod med kyshånd. OBS: Billeder viser en diod på J5, men denne er fjernet under testen/opstarten (Kan ses på det første billede).

Re: Amp 9Basic spørgsmål og fejlsøgning, 3/4 kanaler spiller En switchmode forstærker må ALDRIG tændes uden filterspoler på ALLE udgangene. Sluk omgående, og gå ned til jeres "elektronikekspert" og stik ham et par flade. Håb derefter på at når I har fået de rigtige dele hjem at der så ikke er noget der er brændt af men hvis der er skal I sgu' klage og kræve erstatning af ham "elektronikfillejsen". Når man ikke har filterspoler har I faktisk bare bygget en radiostøjsender der uheldigvis udsender på fly- og skibstrafikkens nødfrekvenser. Det er strafbart.

Re: Amp 9Basic spørgsmål og fejlsøgning, 3/4 kanaler spiller Skønt :( Jeg håber at de 10 sekunders brug ikke har brændt noget af. Kender du et sted hvor man kan købe en filterspole med de korrekte værdier? (10 uH og 5A ifølge http://www.41hz.com/forums/content.php? ... -Inductors) Jeg kan umiddelbart ikke finde dem hos RS-online. Jeg har oprettet en supportticket hos 41hz omkring de manglende dele, men har intet hørt i over 2 uger.

Re: Amp 9Basic spørgsmål og fejlsøgning, 3/4 kanaler spiller Jeg er helt stoppet med at købe ting fra 41hz, er simpelthen så træt af at få kits fra dem hvor der mangler dele og deres fuldstændige mangel på svar når man har brug for support er også nederen..

Re: Amp 9Basic spørgsmål og fejlsøgning, 3/4 kanaler spiller Det er ingen hemmelighed at jeg også søger en ny og mere stabil kilde til kvalitetsforstærkere. Og gerne en der bruger de nyeste chips på markedet, der giver mange flere muligheder. (I behøver ikke skrive forslag, der er allerede fundet to mulige løsninger)

Re: Amp 9Basic spørgsmål og fejlsøgning, 3/4 kanaler spiller I tilfælde af at vi ikke kan skaffe de korrekte filterspoler, kan i så anbefale en forstærker der kan nå hjem inden Roskilde? Jeg har selv haft kig på en af disse: 1x Hifimediy T1X4, TK2050 4 channel STA508 (http://hifimediy.com/index.php?route=pr ... duct_id=82) 1x Sure 4 kanals TK2050 (http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1607) Men er i tvivl om at vi kan nå at få den hjem. Alternativt må vi købe to færdigbyggede TK2050'ere i kasse via England. Det er dog en utrolig dyr løsning :(

Re: Amp 9Basic spørgsmål og fejlsøgning, 3/4 kanaler spiller Jeg har også længe tænkt på at købe en amp fra hifimediy. Nok en TK2050 med 2 kanaler som denne: http://hifimediy.com/index.php?route=pr ... duct_id=50 eller denne http://hifimediy.com/index.php?route=pr ... duct_id=52 .. Der er bare noget der undre mig. Ved den første står der at den er bedst til 8 ohm højttalere og at den giver 100w i 8 ohm og kun 50w i 4 ohm, hvilket undrer mig gevaldigt meget. Med nr. 2 er det omvendt. Noget jeg godt ka lide ved dem er at man kan få leveret fra Belgien for 25 Euro så man slipper for vente tid fra USA samt at det skal gennem tolden.

Re: Amp 9Basic spørgsmål og fejlsøgning, 3/4 kanaler spiller

Noget jeg godt ka lide ved dem er at man kan få leveret fra Belgien for 25 Euro så man slipper for vente tid fra USA samt at det skal gennem tolden.
Ved du om det gælder alle deres forstærkere, eller om det kun er udvalgte?

Re: Amp 9Basic spørgsmål og fejlsøgning, 3/4 kanaler spiller Vær opmærksom på at input modstandene skal skiftes på hifimediy forstærkerne da de har input følsomhed på 1,5v.. De kan ikke drives på fuld kraft af fx en miniDSP som standard da minidsp har 0,9v output..

Ved du om det gælder alle deres forstærkere, eller om det kun er udvalgte?
Nevermind. Fandt det selv på 10 sekunder. Umiddelbart gælder det for alle deres forstærkere.

Re: Amp 9Basic spørgsmål og fejlsøgning, 3/4 kanaler spiller Ja har godt set et par gange at der skal skiftes input modstand. Har jeg ret hvis jeg siger at der skal en 82K på istedet? (2 i alt). Kunne været skønt da jeg vidst nok har et par af dem liggende i forvejen.

Ja har godt set et par gange at der skal skiftes input modstand. Har jeg ret hvis jeg siger at der skal en 82K på istedet? (2 i alt). Kunne været skønt da jeg vidst nok har et par af dem liggende i forvejen.
Njah, det er måske nok lige rigeligt.. 40k-50k har fungeret fint på alle de modeller jeg har prøvet T1-m, t2 og t3....

Re: Amp 9Basic spørgsmål og fejlsøgning, 3/4 kanaler spiller Saturnus, Ja du har nok ret :) Tror der sidder 20K i da modstanden er 20K hvis man fjerne potmeteret. Phaedras eller Saturnus, hva hedder den slags modstande egentlig? altså den der skal være 40K-50K som Phaedras skriver? Bare hvis jeg skal ud og købe nogle. Den bruger ca. samme mængde strøm som dem fra Sure ik? Dvs. ca. 0,7-0,8A @24v når det er en 2-kanals. 1,47 @ 24v når det er en 4 kanals som T1X4?

Re: Amp 9Basic spørgsmål og fejlsøgning, 3/4 kanaler spiller Skal ikke kunne sige noget omkring Amp6 på det punkt, men har kommunikeret med hifimediy og de anbefalede mig at skifte R10 og R11 på T1-m fra 20k til 40k for at doble gain.. Tilsvarende R3 og R5 på T2.. Det er SMD modstande - jeg har en elektronik biks her i nærheden der fikser den slags for mig.. De modstande er virkelig små og bøvlede og jeg betaler gerne 50kr for at slippe for problemer :)

Oka' date=' ka nemt forestille mig det om dem der giver 2*100w men det forvirre mig lidt når T1-M forstærkeren kun giver 57w i 4 ohm @24v[/quote'] Det er fordi det er korrekt angivet. 24V giver ca. 56-60W ud i 4 ohm. Når Sure skriver "2x100W" er det ved de maksimale 32V chippen kan klare. Det glemmer de så lige at skrive. STA5xx udgangschippene som sidder i flere hifimediy kan klare endnu mere, op til 40V (men så er det kun i 8 ohm).

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.