Jump to content
Festivalanlæg dk

CDJ-pult på Roskilde. Kan det svare sig?

MikkelStorgaard
 Share

Recommended Posts

Jeg står i den situation, at vi i min camp skal have eksterne DJs på nogle af aftnerne på festivallen. En af disse nægter pure at spille på noget mindre end et CDJ1000/DJM800-anlæg, så jeg vil spørge jer herinde, om nogen af jer har erfaring med, at bruge CDJs på Roskilde Festival. Det vil komme til at være for én enkelt aften at pulten skal lejes, og den vil blive sat til et ordentligt Cubo15/OmniTop12-setup. Selve lyden er altså ikke et problem. Derimod har jeg meget svært ved at gennemskue strømforbruget af den pult, og hvad slags investeringer vi skal ud i, for at det skal fungere. Så vidt jeg kan se, bliver det som minimum 2000 kroner for aftenen, hvis vi skal leje pult + have en inverter, så medmindre at Roskilde Festival giver os lov at trække strøm (vi skal ligge i H34, hvilket placerer os 100 meter fra radioen,) så ved jeg ikke lige. Vi kommer til at have 3x36Ah i forbrugsbatterier, så det ville også være lækkert at vide, hvor. En CDJ1000-pult trækker i alt cirka 100W v. 230V. Tanker?

Re: CDJ-pult på Roskilde. Kan det svare sig? Er de 108Ah til hele anlægget sammenlagt? Anyway. CDJ-1000 og DJM-800 trækker cirka 30W så hvis du skal have 2 cd-afspillere og mixeren så regn med 100W ja. Så du kommer altså til at trække 8A. Men nu ved jeg ikke hvor meget strøm der går spildt i en normal 200kr-omformer, den skal jo bare være sådan en 200W gøgler fra Harald Nyborg eller lignende. Så du skal nok regne med at det kommer til at trække en hel del strøm, jeg ville købe en inverter og et batteri, og hvis i skal spille i +5 timer og batteriet må aflades 80% så skal i jo nok over 45Ah på batteriet, men en ting er teori, noget andet er hvordan strømforbruget er i praksis. Tag en 100W pærer og slut til et af jeres batterier på en omformer og se hvornår den går ud? :o)

Re: CDJ-pult på Roskilde. Kan det svare sig? Fedt projekt, men jeg ville nok virkelig overveje, om det er det værd. 1. Bare tanken om at have sådan en pult med på Roskilde er lidt skræmmende. Hvis der sker noget med den, er I vel en 20-30k nede. Er DJ'en nogenlunde lukket inde? Hvad gør I med pulten bagefter? 2. Den bruger vildt meget strøm. Hvis man skal slæbe 45Ah med kun til en enkelt pult i et par timer, er det godt nok meget arbejde. 3. Der er tonsvis af ganske gode DJ's, der i dag bare spiller med USB-decks og en laptop. Selv en del af de bedre DJs. Langt, langt nemmere for alle. Hvis det var mig, havde en DJ der stiller op med de krav for at spille i en lejr på Roskilde, fået et pænt nej tak, medmindre det var en virkelig kendt DJ eller man har et setup i stil med det Orange Camp, Van Damme eller Promilleservice havde. Ellers er det virkelig enorme ekstraudgifter, bare lige for den enkelte DJ.

Re: CDJ-pult på Roskilde. Kan det svare sig? Nu er mange DJs generelt ret konservative og kan ikke rigtigt forstå at udnytte nye teknologier særligt godt hvis det bare kræver at de skal lære en lille smule. Havde en lang diskussion med en DJ der hårdnakket påstod det var umuligt at mixe uden en DJ monitor selvom der faktisk findes specielle headsets netop til det hvor hver kanal på hovedtelefonerne har en crossfader, så istedet for at tage koppen af og på hele tiden på det ene øre for at høre musikken fra højtalerne (som jo har delay hvilket betyder at DJen skal kende delaytiden for at mixe korrekt) kan man høre det korrekte signal direkte og fade mellem de to signaller der skal mixes istedet. Det kan man så gøre på begge kanaler separat eller samtidigt.

Re: CDJ-pult på Roskilde. Kan det svare sig? Som Alex skriver vil jeg også være lidt forsigtig med det, i skriver også at i vil leje den, så skal i nok være ekstra forsigtige. Men om det desideret er meget arbejde ved jeg nu ikke, et batteri til 600kr og en 12V-220V omformer så er i kørende. (Husk at tjekke om pulten bliver leveret med normale DK-stik eller PowerCon). Og den med at man ikke kan mixe uden monitor.. Så er han da ikke en særlig kreativ DJ, så må man da se det som en udfordring. Det er langt lettere ja, men desideret umuligt, ih guder da.

Re: CDJ-pult på Roskilde. Kan det svare sig? Vi havde både ddj t1 boardet og cdj 2000 pult med sidste år, det fungerede fint, 2000'erne pulten trækker strøm, og gør det ikke bedre end ss1 boardet, og for at være helt ærlige så må ham dj'en være komplet idiot, hvilke evner er det han skal udfolde siden han skal bruge mindst en cdj1000'er pult? Lej et Pioneer DDJ sx board til ham :) Det må være fint :p

Re: CDJ-pult på Roskilde. Kan det svare sig? Update: DJen har selv skaffet en CDJ-350 DJM250-pult han kan tage med på dagen, så det er måske ikke de VILDESTE TING der kommer til at foregå fra pulten. (det er lidt i sig selv en indrømmelse, når vedkommende før umuligt kunne udfolde sig kreativt fra mindre end CDJ-1000'eren.) Alt taget i betragtning er det trods alt musikvalg der er det primære i en DJs job, men DJ-miljøet er alt i alt lige nu 80% hype, og 20% skills De 100W er jeg også ret meget selv kommet frem til, så det bliver nok noget med en billig omformer, lige til den lejlighed. De tre batterier vi har kommer til at køre i rotation, så når et batteri er løbet tørt, bliver det sendt til opladning. Så har vi stadig to andre at trække på. Jeg siger tak for hjælpen :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.