Jump to content
Festivalanlæg dk

Tilslutning af sikring

Manniche92
 Share

Recommended Posts

Har læst mig frem til at en fladsikring på 10A passer fint til en TK2050 forstærker. Fx: http://www.thansen.dk/product.asp?c=901 ... 1939739044 Skal den kun sættes på + ledningen, eller både + og - ? Hvordan 'sættes' den til? Ledning fra batteri på det ene ben, og en anden ledning på det andet ben, som så går videre til forstærker? Eller er jeg helt galt på den :? Sorry for et rimelig rookiespørgsmål xD På forhånd tak

Re: Tilslutning af sikring Er sikringer på 10A generelt et godt bud til brug ved TA-2020/2050? En god huskeregel for sikringsstørrelser? Ens maximale forbrug +5A eller noget lignende? :) Jeg bruger en TA2020 så tænker at mellem 5-10A er svaret.

Re: Tilslutning af sikring Der har været en del spørgsmål om sikringer, så her får I alt hvad jeg ved ;) Vedr. de 2-5 ampere input, så er det kravet til en strømforsyning. Her taler vi et RMS-krav. Altså skal en given strømforsyning kunne klare en gennemsnitsbelastning på minimum 2A. Sikringer fungerer lidt anderledes. De sikringer vi normalt henviser til (Fladsikringer o.lign) fungerer ved at de brænder over, når der trækkes mere end X ampere. Altså en 10A sikring brænder over når der trækkes mere end 10ampere osv. Oftest vil du også godt kunne bruge en sikring baseret på et max-RMS-krav (de 2-5a) men da et musiksignal variere meget og der spilles en masse forskellige toner, bliver der hele tiden trukket forskellige værdier. En TA2020 kan kortvarigt komme op og trække mere end de 5ampere i peaks, og stadig have et RMS forbrug under de 5A. Oftest når sikringen ikke at brænde over, da det er så kortvarigt, men man vil godt kunne opleve det, hvis man har en sikring lige på grænsen. Derfor anbefaler vi 10A for at ramme lidt bedre over peak-værdierne. Man kunne for så vidt godt tage en 20A sikring - men det er der ikke grund til. Det er af mange årsager bedre at have en sikring der matcher hvad setup'et forbruger. Den vigtigste funktion sikringen har er at sørge for at brænde over når noget kortslutter. Hvis f.eks. noget i input-dc'en kortsluttede ville der være et direkte, ubelastet kredsløb på batteriet. Er der ikke nogen sikring på vil der bliver trukket så mange ampere som batteriet kan klare indtil forbindelsen brydes (typisk ved at ledningerne smelter eller lign). Der kan snildt blive trukket flere 100 ampere og det brænder man nallerne grusomt på (har en pinlig historie til det - men den får I sku ikke i åbent forum). Til Quno's setup kan I bare tage en 20A sikring, så skulle det være fint. Jeg lader mig gerne rette, hvis jeg har fået skrevet nogle misforståelser ned :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.