Jump to content
Festivalanlæg dk

Ekstra højtalere til udvidelse af anlæg?

Gamst
 Share

Recommended Posts

Hej folkens Som skrevet i forbindelse med en anden tråd herinde, har vi et anlæg fra sidste år som vi har/havde forhåbninger om at lave til en vogn og samtidig udvide en smule. Som det også blev påpeget i den anden tråd, er anlægget ikke særlig festival-venligt - faktisk ret uegnet. Særligt når det kommer til strøm... men det virker og spiller (efter vores mening) rigtig godt. Det bliver desværre ikke til grundlæggende ændringer på anlægget i år. Nå, men tilbage til emnet:) Vi ville gerne have udvidet med 2 x Concept 400 fra Eltax, som vi fik gratis. ( http://www.eltax.com/show_product/index.php?newsid=4181 ) Men da vi prøvede at tilslutte dem til vores forstærker (Phase Linear PB Six S alias den store grumme og onde strømsluger, http://lisboa.coisas.com/motores/pecas_e_acessorios/amplificador-de-6-canais-phase-linear-pb-six-s-com-1800w/2436804/ ) ja så kom der ingen lyd. Vi snakkede så med ham, der byggede vores anlæg sidste år, der kunne fortælle at de to Eltax'er kræver mange flere watt end vores forstærker kan give. Og så var der vidst også noget med at auto-hifi harmonerer ret dårligt med hjemme-hifi. Jeg vil derfor høre om i kan anbefale en alternativ løsning til ekstra højtalere? Pt. trækker forstærkeren et sæt Earthquake Højttalersæt 6x9 og en 12" Boxter bas i anlægget. Og de nye ekstra højtalere må selvfølgelig gerne have høj følsomhed og være til en billig penge... God fredag til jer alle! ps. tak for hjælpen med RGB-bånd og soundcontroller - prøvede det i går, og det er jo mega blæret!!! :D

Reply To: Ekstra højtalere til udvidelse af anlæg? Det er noget sludder han siger. Eltax concept 400 er mere følsomme en stort set alle bilhøjtalere. Jeg er 100% sikker på det ikke er problemmet. Sandsynligvis er forstærkeren brændt af men det er svært at afgøre herfra præcist hvad problemmet er.

Reply To: Ekstra højtalere til udvidelse af anlæg? Hej Saturnus Tak for svaret. Anlægget virker fint uden de to Eltax'er sat til. Så forstærkeren burde have det fint. Vi har desuden sikring på, så den skulle meget gerne ryge sig en tur før det går ud over forstærkeren. Nogen idéer til hvad problemet kan være?

Reply To: Ekstra højtalere til udvidelse af anlæg? Hej igen Så lykkedes det at få højtalerne til at virke, efter vi fik øje på vores rookie-fejl:) Vi har nu tilsluttet Eltax'erne i de to samme kanaler som de to Earthquake Højttalersæt 6x9 sidder - burde det kunne give anledning til nogen problemer?

Reply To: Ekstra højtalere til udvidelse af anlæg? Ja faktisk. For nu har i halveret impedansen, og så falder forstærkerens effektivitet yderligere hvilket betyder endnu mere strømforbrug. Det bedste i kan gøre er at få en signalsplitter så I kører hver højtaler på hver sin kanal.

Reply To: Ekstra højtalere til udvidelse af anlæg? Ok. Pt. sidder de fire højtalere i kanal 1 og 2 på forstærkeren, og bassen i kanal 5 og 6. Der er altså stadig plads i kanal 3 og 4. "Problemet" er at vi så skal have trukket et ekstra output (hvis det hedder det?) fra vores bilradio (ved godt det ikke er en god løsning i forhold strøm, men det lader til at være et gennemgående tema for vores anlæg :/ ) til forstærkerens kanal 3+4... og da vi som sagt er meget uvidende og anlægget er bygget så det er svært at komme til, er det lidt af en udfordring for os. Men du vil altså klart anbefale at vi kører højtalerne i hver sin kanal?

Reply To: Ekstra højtalere til udvidelse af anlæg? Ja. Det vil gøre den mest muligt strømbesparende og give færrest potentielle problemmer. Det eneste du skal bruge er par af dem her. http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=30066 Så kan i også bare hive signal kablerne ud på de kanaler I ikke vil spille på når i vil spare lidt strøm. I vil nok opdage at det lyder langt bedst med kun Eltax'erne tilkoblet. Og hvis det er tilfældet så kan i jo lige så godt droppe forstærkeren helt og bare spille direkte på autoradioens indbyggede forstærker.

Reply To: Ekstra højtalere til udvidelse af anlæg? Først og fremmest skal du have mange tak for hjælpen Saturnus. Dyb respekt her fra. De andre i lejren (eller mest ham som har anlægget stående hos sig) er desværre slet ikke med på idéen om at lave større ændringer i år... hvilket jeg også godt kan følge kva vores manglende viden på området. Men efter at have læst hvor meget vi kan opnå, og da jeg ved at det bliver mig selv, der skal bruge en masse tid på opladning af batterierne på festivalen, er længere batteri-levetid meget meget tiltalende. Efter alt det jeg har læst om TA2020, overvejer jeg at bestille en selv her fra: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200596860863&ssPageName=STRK%3AMEWNX%3AIT Og hvis jeg så alligevel har den hjemme ville det jo næsten være fjollet ikke at bruge den... Jeg antager at vores bilhøjtalere ( http://www.autohifi.dk/shop/Details.asp?ProductID=159 ) har en MEGET dårlig følsomhed, men ved ikke hvad den præcis er. De 2 eltax'er har, så vidt jeg har kunne finde ud af, en følsomhed på 93dB. Kan TA2020 trække de to eltaxer og de to bilhøjtalere samtidig? Eller evt. bare de to eltax'er? For så kunne den evt. være tilsluttet i dagtimerne, og så kunne vi skifte tilbage til vores skod festival-løsning med den store forstærker og store bas om aftenen... eller blive på løsningen med TA2020'eren permanent...

Reply To: Ekstra højtalere til udvidelse af anlæg? Nej. Den kan ikke trække begge dele samtidigt. Bare smid Eltax'erne permanent på TA2020'eren. Det vil alligevel spille højrere en resten af anlægget og holde hele festivalen på et batteri. Så er du ligesom udover din vens meninger. :)

Reply To: Ekstra højtalere til udvidelse af anlæg? Kan jeg bare bruge et minijack-2xPhono ( http://www.av-cables.dk/minijack_kabel/lydkabler/minijack_til_phono_kabel_129_da/ ) til at sætte Ipod eller lign. direkte til TA2020'eren? Og kan du anbefale en god Ipod-amplifier så jeg kan få lidt højere output ud af min IpodNano? Og sidst:), synes jeg læste noget om mp3-normalizing et sted herinde, men kan ikke lige finde det, kan du anbefale et program til det formål? Og og endnu endnu endnu engang - Tak for hjælpen. Det er fandme fedt!! :)

Reply To: Ekstra højtalere til udvidelse af anlæg? Forstærkeren burde være optimeret til iPods (skriv evt. lige en mail til producenten og spørg først). Det kan være et problem med de allernyeste mobiler som har et endnu lavere output men med iPods skulle der ikke være noget problem. Normalizing er bare noget du ticker af i din mp3 convereter når du laver mp3 filerne. Ja, det er den type kabler du skal bruge. Husk lige at det er åndsvagt at spare 10 kroner på et skodkabel så vælg noget der er fornuftigt, og husk guldkontakter er at fortrække, vi er jo udenfor. For eksempel synes jeg dem her ser ok ud. http://www.av-cables.dk/lydkabler/minijack_kabel/minijack_2xphono/minijack_til_2xphono_kabel_2_5_m_5957_da.html

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.