Jump to content
Festivalanlæg dk

Første test af setup

Viktor
 Share

Recommended Posts

Så fik vi højtalerne hjem og fik dem testet dem. Desværre oplevede vi lidt støj/skratten ind over musikken. Er der nogen måder at komme det til livs på? Det er jo nok også fordi vi bruger mp3-filer, men hvordan forbedrer man lydkvaliteten? Selve lydniveauet var faktisk meget godt, men det kunne godt lyde lidt bedre.

Reply To: Første test af setup hmm.. prøv med noget andet end mp3/itunes filer :) Deres 192 kbps og under lyd er virkeligt ringe.. Lydkvalen i itunes hvis det er der du får musikken fra er virkeligt dårlig, samtidig er meget af det man kan downloade "ulovligt" og dårlig lyd. Men den bedste lyd får man samtidig også ved det man downloader "ulovligt". Find et album på nettet som er rippet i FLAC.. det er virkeligt go kvalitets lyd, dog tror jeg ikke ipods kan afspille det.. itunes vil nok forringe kvalitet når den skal lave filen om for at kunne spille det.

Reply To: Første test af setup Der er desværre ikke mulighed for at skifte mit musikbibliotek ud. Nogle af filerne er i ringe kval, men de fleste er ok, skulle jeg mene. Derudover kommer vi til at spille via mange forskellige iPods osv. så der er simpelthen ikke alle ville få gjort.

Reply To: Første test af setup Det skratter lidt (det er som sagt til at leve med) når vi spiller højt. Det er værre at der er sådan lidt støj ind over (ikke ved lave lydniveauer). Vi vil jo gerne spille højt meget af tiden, så jeg håber at kunne fikse det.

Det kan måske også være at det bliver bedre når vores AMP9-basic er færdig. Men vi testede på en tripath, så ved ikke hvor stor forskellen kan forventes at være.

Reply To: Første test af setup

Viktor
said
:
Under en halv meter kabler fra vores 170 ah forbrugsbatteri til forstærkeren. ca 0,75 - 1 cm tykkelse - skulle være meget fin kvalitet.

Cool cool, så er der ihvertfald ikke nogen problemer der.. Hvor mange volt måler batteriet?

Reply To: Første test af setup Nu våger jeg mig altså lige lidt ud på tynd is... et forbrugsbatteri er lavet til at afgive en jævn mindre belastning i lang tid. hvis i har en kraftig forstærker kan det være at batteriet sætter en grænse for spidsbelastningen når f.eks. stortrommen spiller og der kortvarigt kræves mere strøm til bassen, og det derfor skratter fordi batteriet ikke kan aflevere nok ampere.. med en powerkondensator kan det være at det hjælper? en powerkondensator er et slags "minibatteri" som kan kan aflevere energi lynhurtigt, hvis forstærkeren har brug for mere strøm i et spitsekund, end batteriet kan levere. man bruger dem meget inden for bil-hifi. en powerkondensator kan også filtrere støj fra, som f.eks. kommer fra generatoren i en bil, men det burde ikke være noget problem for jer.. her er et eksempel: http://carsound.dk/produkt.asp?id=8820&pk=&produkt=Renegade_Powerkondensator_1.2F_m._display,_Sort

Reply To: Første test af setup Hvis højtalerne er for tæt på forstærkeren kan højtalerne lave støj på forstærkeren eller hvis du har nået højtalerkabel der ligger rullet op (eventuelt tæt på højtaleren) kan være skyld i det.

hifibanditten
said
:
Nu våger jeg mig altså lige lidt ud på tynd is... et forbrugsbatteri er lavet til at afgive en jævn mindre belastning i lang tid. hvis i har en kraftig forstærker kan det være at batteriet sætter en grænse for spidsbelastningen når f.eks. stortrommen spiller og der kortvarigt kræves mere strøm til bassen, og det derfor skratter fordi batteriet ikke kan aflevere nok ampere.. med en powerkondensator kan det være at det hjælper? en powerkondensator er et slags "minibatteri" som kan kan aflevere energi lynhurtigt, hvis forstærkeren har brug for mere strøm i et spitsekund, end batteriet kan levere.
man bruger dem meget inden for bil-hifi. en powerkondensator kan også filtrere støj fra, som f.eks. kommer fra generatoren i en bil, men det burde ikke være noget problem for jer.. her er et eksempel:
http://carsound.dk/produkt.asp?id=8820&pk=&produkt=Renegade_Powerkondensator_1.2F_m._display,_Sort

De har et gigantisk batteri og bruger en ta2020 forstærker, så tror næppe det er der problemet er.. Med en kondensator som den du viser der, vil de også løbe tør for strøm MEGET hurtigere da den æder batteriet op ret hurtigt eftersom den skal 'lades' op hver gang der tændes og slukkes for strømmen..

Min umiddelbare tanke var at batteriet er i en sølle tlstand og simpelthen ikke kan levere den strømstyrke forstærkeren har brug for når der bliver spillet højt.. Jeg mindes noget om at i har købt batteriet brugt? Derfor jeg spurgte hvad spændingen på batteriet er når det er ladt helt op..

Reply To: Første test af setup Tusind tak for svarene. Jeg har desværre først mulighed for at tage en måling af batteriet på søndag, men hvis jeg når det før vil jeg vende tilbage med resultatet med det samme. Ellers søndag :)

Jeg mener dog at have målt det til 12-13 volt for et par uger siden.

Viktor
said
:
Tusind tak for svarene. Jeg har desværre først mulighed for at tage en måling af batteriet på søndag, men hvis jeg når det før vil jeg vende tilbage med resultatet med det samme. Ellers søndag
:)
Jeg mener dog at have målt det til 12-13 volt for et par uger siden.

Der er meget stor forskel på om det måler 12.0 volt ved fuld opladning eller om det måler 12.9 volt.. Faktisk så meget at hvis det kun måler 12.0 volt så er det næsten dødt..

Reply To: Første test af setup I dag fik vi bygget lidt og synes lige jeg burde dele det foreløbige resultat. Højtalerne sidder i sidderne under transport og kan tages af og sættes på stativer, til større fester :)

Vognen har vi selv lavet med hjul linket på et andet indlæg herinde, og det fungerer pisse godt! :)

Viktor
said
:
I dag fik vi bygget lidt og synes lige jeg burde dele det foreløbige resultat. Højtalerne sidder i sidderne under transport og kan tages af og sættes på stativer, til større fester
Vognen har vi selv lavet med hjul linket på et andet indlæg herinde, og det fungerer pisse godt!

Fedt! Spiller det godt? :)

I skulle måske overveje at "låse" 2 af hjulene fast så de ikke kan dreje omkring sig selv.. Ellers sejler jeres anlæg jo afsted sidelæns ved den mindste bakke ;)

Reply To: Første test af setup Tror jeg er en god idé! Må lige overveje hvordan det kan gøres. Ellers binder vi lortet fast med et jordanker.

Det spiller faktisk rigtig godt, men vi har endnu ikke testet med AMP9 (den er jeg meget spændt på at høre). Venter stadig på at få noget hjælp hos en bekendt til den opgave. Vi er dog ved at være lidt nærvøse over alle det tilmeldinger der er til væres fest, så det kan være jeg søge lidt backup fra nogen herinde, som måske ville tage noget mere lyd med. Vi nærmer os 2200 "deltagere" til vores tirsdagsfest - det er fandme mange! Uanset hvad, skal det sgu nok blive fedt den aften. Vi har nok knæklys i hvert fald - 2500 stk.

Viktor
:
Tror jeg er en god idé! Må lige overveje hvordan det kan gøres. Ellers binder vi lortet fast med et jordanker.
Det spiller faktisk rigtig godt, men vi har endnu ikke testet med AMP9 (den er jeg meget spændt på at høre). Venter stadig på at få noget hjælp hos en bekendt til den opgave. Vi er dog ved at være lidt nærvøse over alle det tilmeldinger der er til væres fest, så det kan være jeg søge lidt backup fra nogen herinde, som måske ville tage noget mere lyd med. Vi nærmer os 2200 "deltagere" til vores tirsdagsfest - det er fandme mange! Uanset hvad, skal det sgu nok blive fedt den aften. Vi har nok knæklys i hvert fald - 2500 stk.

Tror det han mente var at i skal låse de 2 bagerste hjul fast så de ikke kan dreje rundt om sig selv.. men kun kører frem og tilbage, ellers er den lort at trække rundt når i skal have den der ud.. --- Glæder mig meget til "FESTEN" ! :D

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.