Jump to content
Festivalanlæg dk

Delefilter

marco
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er stødt ind i et ordet delefilter et par gange her i foraet. Hvad er det? og er det noget man som rookie uden problemer kan koble til ens bil højtalere? jeg har læst lidt om at det skulle forbedre lyden i vognen markant, så det kunne være meget interessant at få sådan noget med

Reply To: Delefilter

Marco
:
Hej jeg er stødt ind i et ordet delefilter et par gange her i foraet. Hvad er det? og er det noget man som rookie uden problemer kan koble til ens bil højtalere? jeg har læst lidt om at det skulle forbedre lyden i vognen markant, så det kunne være meget interessant at få sådan noget med

Et delefilter deler/filtrerer de forskellige frekvenser (bas/mellemtone/diskant) ud til de forskellige enheder, så det er kun hvis du har en bas og en diskant fx i dit anlæg. :)

Reply To: Delefilter OK, ja jeg bygger 2 seperatehøjtaler enheder, hvor der er 1 diskanthorn, 2 mellemtone og 1 basenhed i hver.. Er det så sådan at man skal købe et delefilter til hver højtaler enhed?

Marco
:
OK, ja jeg bygger 2 seperatehøjtaler enheder, hvor der er 1 diskanthorn, 2 mellemtone og 1 basenhed i hver.. Er det så sådan at man skal købe et delefilter til hver højtaler enhed?

Puha. Du skal i hvert fald have skaffet et delefilter. Du bliver dog nok nødt til at lave det selv eller få det lavet, da det skal passe præcist til dine enheder (deres impedans, følsomhed osv osv). Det er noget meget besværligt noget..

Marco
said
:
OK, ja jeg bygger 2 seperatehøjtaler enheder, hvor der er 1 diskanthorn, 2 mellemtone og 1 basenhed i hver.. Er det så sådan at man skal købe et delefilter til hver højtaler enhed?

Okay, helt kort: Dit øre kan høre fra 20hz og op til omkring 16.000hz.. Men der findes ikke højtalerenheder der kan spille hele registret, så derfor finder man enheder der kan håndtere forskellige frekvenser. Hvis man fx har:

Woofer: 50-400hz mellemtone: 200-7000hz tweeter: 4000-20.000hz Så bruger man delefilteret til at sørge for at enheder ikke spiller for meget ind over hinanden.. Dvs meget simpelt så filtrerer man musikken så fx Wooferen håndterer 50-250hz, mellemtonen 250-4500hz og tweeteren håndterer 4500-20.000 hz.. Der er så forskellige ordener af filtre, jo mere avanceret jo højere orden og jo bedre filtrerer den musikken helt enkelt..

Marco
said
:

Ps. Hvis du skal gøre det enkelt for dig selv, så lav et 2 vejs system med en bass/mid range woofer der går op til omkring 4-5k hz og så knald en piezo tweeter på.. Så slipper du for at lave et decideret filter.. Det er derfor der i Boominatoren bliver brugt HP10w som ruller pænt af omkring 4khz og så bare en piezo tweeter på i parallel :)

Marco
:
Hej Phaedras, så du vil mene at jeg bare skal bygge 2 højtalere med 1 bas, 1 mellemtone og 1 diskant horn?

Nej. To højtalere med 1 bas/mellemtone og 1 piezo-horn. :) Man kan få enheder som spiller fint bas og mellemtone sammen.

Emil
:
Nej. To højtalere med 1 bas/mellemtone og 1 piezo-horn.
:)
Man kan få enheder som spiller fint bas og mellemtone sammen.

Ok, men tror du at man sagtens kan tilføje både bass og to mellemtone uden de store problemer? eller er det bare spil af god batteri levetid?

Marco
:
Ok, men tror du at man sagtens kan tilføje både bass og to mellemtone uden de store problemer? eller er det bare spil af god batteri levetid?

Du skal have et delefilter bygget så, da mellemtonerne ikke kan klare at spille de lave toner. Jeg synes du skal gå med en enhed som spiller bas og mellemtone og så et piezo horn i hvert højtaler. :)

Reply To: Delefilter ok tak, de to bas højtalere vi har må bare bruges næste år, når vi har mere tid og flere penge! :) og måske investere i de højtalere som Phaedras har i Boominatoren, de ser alt for nizzle ud!

Reply To: Delefilter nu vil jeg ha det hele med, så er gået lidt ind i at finde et delefilter! ville i sige at dette fra thansen vil kunne klare opgaven? http://www.thansen.dk/product.asp?c=5462213552&n=-2035763586&pn=-2035753679 Ellers har jeg haft øje på dette her fra lavpris elektronik http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=91283 jeg skal vel når vi har 2 højtalere skaffe mig to af hver formoder jeg?

Reply To: Delefilter Okay det er jo så lige gået op for mig at de 6x9" højtalere vi har allerede har indbygget piezohorn i, så det er vel fuldstændigt unødvændigt for os at sætte et piezohorn ekstra på.. så melder et nyt spørgsmål.. Ved ikke hvordan jeg har fået den ide, at vores speakere skulle være mellemtone :-/ Hvad gør man nu, så kan man vel sagtens sætte de 6x9" højtalere sammen med to bassenheder uden et delefilter eller skal man anskaffe sig et 2vejs delefilter til de to?

Reply To: Delefilter Et ektra diskant horn er faktisk en ok idé når du har ektra sub. De fleste foretrækker en lettere "hængekøje" frekvensgang til festbrug og det er præcis hvad du opnår. Men måske skal du have nogle filter spoler på jeres subs. En 4-6mH spole i serie med hver sub burde fungere fint. Husk så også lige at flytte piezo hornet så det sidder parallelt over 6x9'erne. Filterspoler i den størrelse er desværre halvpebrede i Danmark.

Reply To: Delefilter Ok, ja det med piezohornet var også den oprindelige tanke, min tegning er ikke helt optimalt lavet.. Men kunne det måske være en løsning at købe 2 subwoofer filtre i stedet for de halv dyre 4-6mh filter spoler? Evt hvor kan man skaffe spolerne hvis det nu blev aktuelt?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.