Jump to content
Festivalanlæg dk

hvordan kompenserer man for et mindre portet kabinet, hvis VAS-værdien er høj?

hifibanditten
 Share

Recommended Posts

Håber der er nogle af forummets kloge hoveder med erfaring inden for frekvenstuning af højttalere, der kan svare mig på dette spørgsmål, jeg behøver hjælp!! jeg har disse højttalerenheder (se længere nede), og vil bygge et portet kabinet til at spille udendørs, dvs. at det ikke behøver at kunne spille meget dybere end 90Hz(da det alligevel ikke kan høres udendørs og bruger en masse strøm). systemet skal være mobilt og køre på 12v batteri. grunden til at det skal være portet er at EBP-værdien(fs/Qes) på enhederne er 114, hvilket jeg har læst mig til egner sig bedst til portet kabinet. info på enherderne: 10" højttaler 30-oz magnet 4 ohm 400W peak 100W rms 40-5000Hz "frekvensområde" T/S-parametre: Resonant Frequency fs 49Hz Coil Inductance Le mH 1.18 Mechanical Q Qms 4.2 Electrical Factor Qes 0.43 Total Q Qts 0.42 Comp. Equivelant Vol. Vas 256.5 liter Voice Coil Overhang Xmax 2,9mm Surface Area of Cone Sd 413cm2 Material Pressed steel chassi Weight 4kg de skal fungere som mellemtone/bass i et 2-vejssystem.. jeg har prøvet at regne lidt på det med nogle programmer som f.eks. WinISD og hjemmesiden: http://www.ajdesigner.com/fl_subwoofer/subwoofer.php men de foreslår en kabinetstørrelse på <250liter pr. enhed, hvilket virker helt utroligt stort for en 10"enhed og ikke særligt praktisk at slæbe rundt på og have med i bilen... jeg ved at: større kasse = lavere tuning og omvendt.. større port diameter = højere tuning (mindre = lavere) Længere port = lavere tuning (kortere = højere tuning) jeg har fået fat i en speakerplan af jack 210 fra billfitzmaurice.com, som i grunden bare er et portet kabinet, der forstærker lyden ekstra pga det koniske design ved membranerne. de anbefaler en vas-værdi på omkring 60, men mine enheder er på 256!! jeg har regnet mig frem til at kabinettet i jackerne har et volumen på 50liter pr højttalerenhed. jeg kan ikke få hjælp fra hjemmesidens eget hjælpeforum, da har været nede siden i går morges. Mit spørgsmål: hvad skal man gøre for at ændre kabinetstørrelsen til mindre, når VAS-værdien er så høj?(256,5liter), hvordan skal portene være osv..? jeg vil jo ikke bare gætte! man kunne jo forestille sig at hvis jeg laver porten lidt længere kan jeg kompensere lidt for det mindre kabinet, men hvordan regner jeg det ud i praksis? kabinetterne skal være 50 liter pr. højttalerenhed og det behøver ikke at spille dybere end 90Hz. her er der nogle film af jack'erne så i kan se designet. jack 210 http://www.youtube.com/watch?v=5GXjI-O6nWI jack110 drevet af den ene kanal på en ta2020-forstærker.

Reply To: hvordan kompenserer man for et mindre portet kabinet, hvis VAS-værdien er høj? okay, har selv efter lang tids søgen fundet en online simulator, der kan regne det ud.. mega smart program forresten! (men ved dog ikke helt hvor nøjagtigt det er?) Når man har tastet t/s-parametrene ind trykker man første gang på normal, for dernæst at trykke på custom-knappen til det design man ønsker, lukket eller åbent.. nu kan man så pille ved tuningen (Fb(Hz)) og box volume for at se hvordan det ca. kommer til at spille hvis man ønsker sit kabinet mindre og hvilken længde porten skal have..

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.