Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvilken højttaler? Eller 2?

technoob
 Share

Recommended Posts

Tak for alle de gode tips på denne side. Jeg skal også bygge et festivalanlæg. Efter at have læst jeres site igennem har jeg dog et par spørgsmål mht valg af højttaler. Mit alias er ikke en tilfældighed. Technoob. Jeg kan læse mig frem til at jeg skal have fat i en TA2020. Så langt så godt. MHT højttaler har jeg bestemt mig for at købe en "discohøjttaler" til omkring en tusse. Her er jeg så i tvivl om det er nødvendigt med 2 højttaler? Kan man høre forskel efter 15 genstande? http://www.discoworld.dk/default.php?cPath=38_40_127 Jeg har vedlagt et link til et site der sælger "discotekshøjttalere". Hvad skal jeg gå efter? De fleste ligger på 95-97dB/?, så den skulle være god nok. 2 basser? 8", 10" 12" eller 15". Hvori ligger forskellen? Strømforbrug? Skal jeg finde en 4 ohms istedet for en 8 ohm? Her kommer jeg i tvivl fordi på diverse TA2020'ere står der fx: 12watt/8ohm og 20watt/4ohm. Jeg er som sagt på bar bund i denne verden og håber I bærer over med mig:-)

Reply To: Hvilken højttaler? Eller 2? TA2020 kan ikke brokobles, så jeg vil anbefale at du bruger 2 højttalere, en til hver kanal. vælg en 4-ohms højttaler hvis du kan finde det? men der er ikke mange færdigt byggede "discotekshøjttalere" der fås i 4-ohm desværre. så må du bygge noget selv.

Reply To: Hvilken højttaler? Eller 2? "MHT højttaler har jeg bestemt mig for at købe en "discohøjttaler" til omkring en tusse. Her er jeg så i tvivl om det er nødvendigt med 2 højttaler? Kan man høre forskel efter 15 genstande?" Hvis man ikke er hififreak, vil så ikke kunne nøjes men én højttaler?

Reply To: Hvilken højttaler? Eller 2? altså en ting er at lyden bliver i mono. dette gør ikke så meget da to højttalere på et festivalanlæg alligevel kun er placeret ca. 1 meter fra hinanden. det største problem som jeg kan se er, at du kun udnytter ca. halvdelen af forstærkerens potentiale ved kun at bruge den ene kanal. det er som at bokse med den ene arm bundet på ryggen... de højttalere du kigger på er også på 8-ohm, så det kommer altså ikke til at spille så voldsomt højt, som hvis du havde to følsomme højttalere på 4ohm :( efter 15 genstande kan jeg personligt bedst lide at spille luftguitar til et nummer hvor der er skruet HELT op! ;)

Reply To: Hvilken højttaler? Eller 2? havde faktisk kigget på nogle inden festivaleen. http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=31986 ved godt at det ikke er nogle mega 18" krabater, men tror de vil passe godt til forstærkeren. hvis du vil have større højttalere og højere følsomhed må du til at finde komponenter og bygge selv. hvis du bruger ipod, (især ipod nano) vil jeg anbefale at du køber en ekstra "headphone amp" til at booste indgangssignalet til forstærkeren, da jeg synes at forstærkeren sagtens kan klare mere.. http://viewitem.eim.ebay.dk/FiiO-E1-mp3-Headphone-amplifier--Black-CLEARANCE-SALE/290582872074/item eller http://viewitem.eim.ebay.dk/CE8-Fiio-E5-portable-headphone-earphone-amplifier-AMP/180627431571/item

Reply To: Hvilken højttaler? Eller 2? Det var en billig løsning, og til den pris skal de da næsten prøves. Jeg har fundet frem til denne løsning i Sverige, men ved ikke om de er på 4 eller 8 ohm. Jeg har sendt dem en mail. På flere af deres produkter står der fri levering i Skandinavien, men den holder ikke hvis man går gennem betalingsprocessen. http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?APPID=2&PRID=5815 Mht headphone amp, så har jeg den første løsning, samt 2 andre lign. løsninger.

Reply To: Hvilken højttaler? Eller 2? Jeg ville ikke købe dem du linker til, hifibanditten. Ikke hvis man vil spille lidt højt i hvert fald. De har ikke en specielt høj følsomhed. Dem du har fundet der ser god spændende ud, technoob. :)

Reply To: Hvilken højttaler? Eller 2? Ja jeg er også lidt spændt på at se hvad de kan præstere:-). Har du eller andre nogen ide hvor meget det har at sige om det 4 ohm eller 8 ohm? Har set det et eller andet sted men kan ikke huske det. Er det få db? Hvis det er 2 db, vil jeg ikke gå så meget op i ohm når jeg kigger på speakers.

Reply To: Hvilken højttaler? Eller 2? Sådan helt teoretisk kan man sige, at det er 3 db der er tale om mellem 4 ohm og 8 ohm. En forstærker på 100w (angivet ved 4 ohm) vil afgive 50w ved 8 ohm. En fordobling af watt vil producere 3db mere (eks: 50w = 96db. 100w = 99db). Det hele afhænger dog af, om følsomheden er angivet ved 98db ved 1w i 8 ohm eller 98 db ved 1w i 4 ohm. Jeg har dog ingen idé om man overhovedet gør det forskelligt..

Reply To: Hvilken højttaler? Eller 2? Billesbro har meldt tilbage at der er tale om 8 ohms højttalere. Jeg springer på dem. En ok løsning til pengene. Tror jeg:-). Jeg aner ikke en skid om det, men det er sgu da billigt hvis lortet kan spille en lille bar op på festivalen... Der er tale om et rookie-anlæg, og der skal jo være plads til udvidelse. Jeg går videre med mit projekt i projektet, som er at få det powered med 10 x 1,2v genopladelige batterier med et 30w solcelle-panel.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.