Jump to content
Festivalanlæg dk

Valg af højtaler til forstærker

oli10b
 Share

Recommended Posts

Jeg har denne forstærker liggende herhjemme: http://www.ebay.co.uk/itm/TA2024-Mini-T-AMP-Audio-Digital-Power-Amplifier-PSU-NEW-/250859709803?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a6867656b#ht_5087wt_1139 Er der nogle forslag til hvad for højtaler (fx. 3 vejs) der ville kunne spille lidt højt og med okay bass

Reply To: Valg af højtaler til forstærker

oli10b
said
:
Jeg har denne forstærker liggende herhjemme: http://www.ebay.co.uk/itm/TA2024-Mini-T-AMP-Audio-Digital-Power-Amplifier-PSU-NEW-/250859709803?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a6867656b#ht_5087wt_1139
Er der nogle forslag til hvad for højtaler (fx. 3 vejs) der ville kunne spille lidt højt og med okay bass

Altså, det kommer jo an på hvad du gerne vil lave ;)

Hvad har du i tankerne? Vil du bygge noget selv, eller leder du bare efter nogle færdigbyggede højtalere som du kan slutte til forstærkeren?

Reply To: Valg af højtaler til forstærker Skal selv bygge et slags mobilt anlæg, der skal ligne lidt det der basic anlæg, som der er en guide til. Så jeg skal bruge nogle højtaler enheder (helst ikke dem der bliver brugt til basic anlægget), men har ikke så meget forstand på det. Det jeg har tænkt på er 2 diskant og 2 sub.Jeg skal bare lige have lige have lidt hjælp til hvad for nogle specifikationer de skal have. og det der med delefilter er jeg lidt usikker på. Hvad kan der anbefales af højtaler og delefilter?

Reply To: Valg af højtaler til forstærker De to bas/mellem-toner som er så kendte og så to "billige" tweeters. HP-10W er nemmest at skaffe fra udlandet. Tweeters kan du købe mange steder til få penge. :) De fleste kan kobles direkte på uden brug af delefilter. Samme gælder HP-10W.

oli10b
said
:
Skal selv bygge et slags mobilt anlæg, der skal ligne lidt det der basic anlæg, som der er en guide til.
Så jeg skal bruge nogle højtaler enheder (helst ikke dem der bliver brugt til basic anlægget), men har ikke så meget forstand på det. Det jeg har tænkt på er 2 diskant og 2 sub.Jeg skal bare lige have lige have lidt hjælp til hvad for nogle specifikationer de skal have. og det der med delefilter er jeg lidt usikker på. Hvad kan der anbefales af højtaler og delefilter?

Cool, har du overvejet at bygge en boominator? :)

Men anyways, som Emil siger, så gør du det aller nemmest for dig selv hvis du vælger noget som allerede er testet godt igennem.. HP10w er en fremragende bass/midrange woofer som nemt kan smides sammen med et par piezo tweeters :)

Reply To: Valg af højtaler til forstærker Det lyder sgu godt - og ja, jeg regner med at bygge noget ligende en boominator :) lige 2 spørgsmål :D 1. Men er det sikkert at HP10W (bass) ikke behøves delefilter? 2. Så vi er enige om at HP-10W speakeren skal fungere som bass/mellemtone og tweeters´ne skal fungere som diskant?

oli10b
said
:
Det lyder sgu godt - og ja, jeg regner med at bygge noget ligende en boominator
:)
lige 2 spørgsmål
:D
1. Men er det sikkert at HP10W (bass) ikke behøves delefilter? 2. Så vi er enige om at HP-10W speakeren skal fungere som bass/mellemtone og tweeters´ne skal fungere som diskant?

Altså, en woofer alene skal aldrig bruge et delefilter. Det kommer helt og holdent an på hvilken tweeter du bruger. Hvis du finder en piezo tweeter der fx spiller fra 3khz-20khz så er der ikke brug for noget delefilter da HP10w ruller pænt af over 3khz :)

Reply To: Valg af højtaler til forstærker Du forvirrede mig lidt der.. Vil du sætte 2 højtalere til hver kanal på en stereo forstærker? Eller vil du sætte 4 højtalere til en kanal? Det hele afhænger af modstanden/impedansen i højtaleren. Hvis du har to højtalere på 8ohm hver, kan de godt sættes på samme kanal på en forstærker (to 8ohm højtalere i parallel giver en modstand på 4ohm). Det er dog ikke mange normale forstærkere der kan klare under 4ohm (mange bilforstærkere kan dog), så jeg vil ikke råde dig til at koble mere end to højtalere til en kanal. Og vær sikker på de er 8ohms. :)

Reply To: Valg af højtaler til forstærker Ja, jeg skal slutte 2 højtaler til 1 kanal. Men hvad sker der hvis man putter 2x 4 ohms højtalere på? Jeg forstår ikke helt det der med at 2x 8 ohms højtalere skal kunne blive Til 4 ohm.

Reply To: Valg af højtaler til forstærker HP10w er en bass/midrange :)

Hvis du slutter 2 x 4ohm parallelt til en forstærker ser forstærkeren en modstand på 2ohm.. Se det sådan her: Hvis 1 maler kan male et rum på 8 timer, så kan 2 malere male det samme rum på 4 timer. Hvis du fx har 3 x 100ohm modstande i parallel har de samlet en modstand på 33.3ohm da de deler byrden imellem sig. Giver det mening? :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.