Jump to content
Festivalanlæg dk

Bedste Musikvogn!

DetGuleLyn
 Share

Recommended Posts

Hej klogehoveder! Vi er ikke heeelt grønne på dette område, men nogenlunde. Vi er 4 gutter der vil lave den vildeste musikvogn. Budgettet er højt! Vi snakker ikke 100.000kr. men 5000-10.000kr :) Er der nogen der vil sætte en helt 100% indkøbsliste op, til os med hvad vi kan smide i? Vi vil meget gerne kunne holde fester, spille højt og godt, og ha en OND bass. Elsker bass. hehe! Forstærker: Højtalere + antal: Bass + antal: Diskant + antal: + Hvad der ellers skal bruge! Håber der er en frisk en der vil sætte en op til os! :) TAK! :)

Reply To: Bedste Musikvogn! haha, så nemt er det ikke.. I bliver nødt til at sætte jer lidt ind i noget teori ellers ender i med at sætte 8 bilhøjtalere til en bilradio og pløje igennem 12 bilbatterier om dagen ;)

Der er en grund til at folk bruger lang tid på at designe deres anlæg.. Formfaktor, lydniveau, lydkvalitet, batterilevetid osv osv er alt sammen noget der skal tages i betragtning.. Hvis i bare vil have høj lyd og noget bass i campen, så byg et par BillFitzmaurice Omnitops og smid en sub på, så kan i snildt spille enhver fest op :) Eller kig i retning af en Boominator med en sub til.. Det er super fint til de fleste fester :)

Reply To: Bedste Musikvogn! Synes bare der mangler lidt sådan et emne "Hvad har du HELT PRÆCIST i din musikvogn".. Det ku være super fedt hvis nogle der havde en Boominator eller musikvogn kunne skrive hvad der var i deres egen, og hvor god de selv vurderede den til at være :)

Reply To: Bedste Musikvogn! I mine boominator tråde står der præcis hvad der er i min boominator, så det kan vel ikke være så svært?

Jeg synes den er kanon og folk er vildt overrasket over hvor godt den spiller.. Det kann altid gøres vildere og større, men det er sjovere at finde et godt kompromis imellem størrelse, pris, vægt, batterilevetid, lydniveau osv..

Reply To: Bedste Musikvogn! Hovedsitet har også nogle guides der kan bruges (de er dog ved at blive opdateret da nogle af dem er lidt ringe).

Ville egentlig gerne have en boominatorguide på hovedsiden - venter bare lige på tilladelse fra Saturnus :)

• 2 weeks later...

Reply To: Bedste Musikvogn! Okay lyder godt :) Jeg synes bare det lidt svært at finde ting der passer helt sammen osv :) Har nogle venner der er fysik genier, så de skal nok kunne sætte det sammen og få de rigtige ledninger til at sidde hvor de skal osv :) - Phaedras din boominator er vold sprød!

Reply To: Bedste Musikvogn! Det er heller ikke så meget det med at finde ting der passer sammen. Det handler vigtigst af alt om at kombinere nogle strømeffektive enheder, så man undgår at skulle lade sit batteri op. Det vi først startede troede vi det ville være fysisk umuligt at lave et anlæg der kunne spille en hel uge uden at skulle skifte batterier - det kan jeg nu sige langt fra er umuligt :)

Reply To: Bedste Musikvogn! Jeg havde det nok lidt på samme måde som jer da jeg startede med at bygge mit første anlæg. Det første jeg gjorde var at løbe ned i t.hansen og købe en 4-kanals 1000w forstærker, hvilket viste sig at være en dum idé... den kunne spille højt i ca. 3-4 timer før lyden begyndte at vrænge og batteriet skulle lades op. Der var alt for meget bøvl med at skulle slæbe rundt på batteriet og til sidst orkede vi faktisk ikke længere. . For at spille højt behøver man ikke "oceaner" af watt. Hvis højttalerne har høj følsomhed (ofte udtrykt i dB SPL 1W/1M), altså hvor højt enheden kan spille med 1 watt målt fra 1-meters afstand. her kan i regne lidt på det i den nederste calculator på siden: http://www.sengpielaudio.com/calculator-efficiency.htm . . med udregninger vil i se at et par bilhøjttalere (følsomhed = 86dB 1w/1M) som tilsammen får 1000watt(2*500w hvis de kan klare det?), maximalt kan spille 102.07 dB målt fra 5 meters afstand. . der imod kan en ta2020- digital amp. på 2*20watt, med et sæt meget følsomme 4-ohms-højttalere på 100dB 1W/1M spille maximalt 102.09dB målt fra 5 meters afstand . hvis man sammenligner de to løsninger kan man se at den sidste er den mest effektive. med et bilbatteri på 60Amperetimer vil ta-2020 spille i (60Ah*12V)/5W =144 timer (ta-2020'erens gennemsnitsforbrug er på 5w på max volumen.) . min t-hansen forstærker kunne spille i 4 timer skruet helt op. . på samme lydniveau spiller ta-2020(med effektive højttlere) altså 144/4 =36 gange længere tid end thansen-forstærkeren(med de in-effektive bilhøjttalere), på det samme batteri.. . håber det hjalp lidt?

Reply To: Bedste Musikvogn! hvis i ikke vil sætte jer ind i at bygge højttalere fra bunden osv. kan i evt. købe nogle effektive pa-højttalere som disse: . http://www.discoworld.dk/product_info.php?products_id=9513 . her vil en digital sure tk2050 sikkert passe godt til: . http://viewitem.eim.ebay.dk/2100w-TK2050-ClassT-AMP-Upgraded-With-Volume-Control-Feature/350497037843/item . dette kunne i spænde på en vogn sammen med et 12volt batteri på >60 amperetimer. hvis i skal holde fester er det en god ide at få højttalerne lidt op i højden, helst over hovedhøjde og pege dem en anelse nedad mod "crowden". husk at placere en sikring mellem batteriet og forstærkeren. (20ampere-sikring til suretk2050) . http://www.thansen.dk/product.asp?c=5997889367&n=1200267217&pn=1223837469 . til at forbinde forstærkeren og højttalerne kan i købe et speakerkabel med speak-on stik i begge ender, klippe det over på midten og finde ud af hvilke ledninger inden i, der er plus og minus. tror i skal bruge et af typen NL2 selvom der står at højttalerne kan tilkobles med NL4.. spørg forhandleren inden! med denne løsning vil i kunne spille HØJT! og i lang tid. med et 60at batteri vil spilletiden være ca. 36timer i teorien hvis gennemsnitsforbruget er på 20watt ved max-volume og forstærkeren "fodres" med 12volt. jeg har dog ikke testet forstærkerens reelle forbrug endnu, så lad være med at hæng mig op på dette. ;) det skal også nævnes at det ikke er sundt for et bilbatteri at blive afladet helt, så regn med 32-33 timer hvilket også er lang tid sammenlignet med lydniveauet.. ellers er der jo lang tid til sommer hvor i i mellemtiden kan nå at læse mange tråde på forumet og blive endnu klogere..

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.