Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvor lang tid kan et batteri mon holde?

Vipe
 Share

Recommended Posts

Hej folkens! Først og fremmest credit til denne site, guides og andet!!! Good job (Y) Jeg stor jo, som så mange andre, med planerne om et anlæg til årets Roskilde Festival. Spørgsmålet er så, hvor lang tid kan et batteri holde? Hvis vi antager at jeg bruger en T2020 forstærker og et sæt højttalere på 4 ohm og dette batteri på 75 A (http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=1129)? Tak for svaret Saturnus. Syntes bare 180 timer lød af ufatteligt meget!

Reply To: Hvor lang tid kan et batteri mon holde? Hvis du lige havde checket tråden om forstærkervalg ville du kende svaret da der højt og tydeligt står hvor meget en TA2020 forstærker bruger. Så (75Ah*12V)/5W=180 timer, altså 7½ dag ved fuld volumen døgnet rundt.

Reply To: Hvor lang tid kan et batteri mon holde? Hey Saturnus, Jeg har kigget på batteriet Vipe allerede har linket til, og derefter kigget på denne forstærker:http://www.thansen.dk/products.asp?c=5357637450&n=1200266496 Hvis vi bruger denne med 2 diskanter 2 mellemtoner og 2 mindre basenheder hvor lang vil batteri levetiden så være? Og har du ellers en mere energi besparende forstærker til 6 enheder=? På forhånd tak :)!

Reply To: Hvor lang tid kan et batteri mon holde?

kreativ
:
Min fejl, den her: (
)

Ok, nu skriver du ikke hvilket batteri du vil torturere men hvis det er med ovenstående batteri vil det holde imponerende 14 minutter på max volumen!!!

Men nu tror jeg så også at de 1500W max kun er hvis man siger 3x500W brokoblet, hvilket så vil sige 6x150W, og så snakker vi om næsten en hel times musik. Forfærdeligt bras. Hold jer langt langt væk fra sådan noget lort.

Reply To: Hvor lang tid kan et batteri mon holde? Hvilke enheder har i, kreativ? :) Jeg vil anbefale jer at skaffe et 3-vejs delefilter og så en 2-vejs forstærker - kig evt på triamps. Delefiltre kan fås til omkring 200-300 kroner stykket, hvis man gider lede lidt og så en triamp. Det kan gøres til ca samme pris, hvis i køber en billig TA2020 (ved ikke hvor meget de er værd de billige? Saturnus?).

Reply To: Hvor lang tid kan et batteri mon holde? Så en 2 vejs forstærker altså triamp som en del af jer har snakkt om herinde og på roskildes forum? og et 3 vejs dele filter eller skal vi bruge 2 da vi skal have 6 enheder i anlægget? :) Og vi har 2 sony enheder ved ikke lige specs. men kassen de sad i er på str. med en cornflakespakke, så har vi 2 10" bass enheder med disse specs:PP Injection cone, 20 Oz magnet, Voice coil 1" , 4 ohm. , 90 db og 200 W (No name enheder btw.) Diskanter:VC 25 mm. 140W Max Frequency response: 2K-22K 92 dB 4 Ohm Håber det er nok? :)

Reply To: Hvor lang tid kan et batteri mon holde? Hm. Jeg bliver lidt i tvivl selv.. Man kan jo ikke justere volumen eller noget på de enkelte enheder, hvis man sætter dem sammen med et delefilter. Så skal man være heldig at de passer sammen ang. følsomhed osv, hvilket det ikke ligner de gør.

Reply To: Hvor lang tid kan et batteri mon holde? Det er ufatteligt svært at svare på for jeg ved jo ikke hvad for nogle højtalere du har, hvad dine forventninger er, osv osv. Det er jo som udgangspunkt bruges et 3-vejs filter, med det kan jo laves som passivt eller aktivt, eller en blanding, og man kan lave det mere eller mindre seriøst. Hvis det er aktivt kan man jo bare købe 3 TA2020 forstærkere. Men jeg kan næsten garantere på forhånd at resultatet i sidste ende bliver noget juks. Højtalerdesign handler om tusinde andre ting en at tage nogle tilfældige enheder og så sætte dem sammen. Hvis du skal have en nogenlunde chance for at lave noget der faktisk fungerer skal du nok starte med at bygge et eksiterende design og så læse dig til hvorfor det fungerer.

Reply To: Hvor lang tid kan et batteri mon holde? Okay, men hvis jeg nu istedet så købte en TA2020, hvilke enheder ville du så vælge? hvis mit samlede (forstærker, batteri, enheder, vogn, stik) budget er på 2-2500.-

Reply To: Hvor lang tid kan et batteri mon holde?

Viktor
said
:
Kan din Boominator ikke laves for deromkring, Saturnus?

4 x HP10w = ~1700kr 4 x Piezo's = ~200kr Amp6basic = ~300kr 7.2Ah SLA = ~200kr Alu kasse til forstærker/heatsink = ~100kr Krydsfiner, skruer, maling, ledning osv = ~600kr

Ialt ca. 3100kr Beløbene er sådan tilnærmelsesvise.. Vil tro man kan bygge den for omkring 3000kr hvis man tænker sig lidt om og køber billige materialer og har det værktøj man skal bruge :)

Reply To: Hvor lang tid kan et batteri mon holde? Du kan i princippet også bygge "en halv" Boominator hvor der kun bruges 2 basser og 2 piezoer, og så sniger vi os indenfor budgettets grænser. Så kan man jo altid skille det ad næste år, købe de restende basser og piezoer, og bygge den fulde version. Der er ingen der siger at man skal springe ud på det dybe først.

• 3 weeks later...

Reply To: Hvor lang tid kan et batteri mon holde? @Saturnus, Du skriver i tråden om forstærkervalg at en TA2020 forstærker i gennemsnit maks bruger 5W, er det noget du bare ved eller noget man kan læse på den enkelte model? Jeg har købt denne forstærker: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200596860863&ssPageName=ADME:L:OC:GB:1123, og de tal med effekt jeg kan finde hedder "12W @ 4ohm og 23W @ 8 ohm". Beskriver de noget helt andet eller er denne forstærker bare mindre effektiv?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.