Jump to content
Festivalanlæg dk

Færdiggørelse af Roskilde anlæg

sondergaardk
 Share

Recommended Posts

Hej, Vi er en stor lejr (30+) som er ved at opdatere vores anlæg fra 2012. Vi har købt ny 4x100W TK2050 class-D forstærker fra SURE, og vi vil nu gerne være sikre på at vi udnytter den på bedst mulige måde. Vi har følgende: 2 x PA højttalere (3 vejs med delefilter) Specification på hver højtaler: Bas: 15" 500W (250RMS) / 8 OHM Mellemtone: 8" 60W / 8 OHM Diskanthorn: 12V batterier, reguleret til 24V. Sikret med 10A auto sikring. Det som vi er lidt i tvivl om er hvordan vi kabler forstærkeren bedst muligt op. Der er jo 4 separate kanaler, men for at få et stereo signal der er noget værd, hvad er så den bedste løsning? Vi har testet ved kun at sætte input på den ene kanal, og trække lyd ud af kanal 1 og 2 til de 2 PA højtalere. Da vi satte det til for at teste, kom der lyd ud, men i en meget "ulden" tone. Hvad er jeres erfaringer? Tak på forhånd! [ATTACH=CONFIG]232[/ATTACH]

Hej Saturnus! Så langt er vi med, men det var også mere hvad den optimale måde at kable alle kanaler op til et enkelt stereo signal (eller mono hvis det er mere effektivt?) Vi er også lidt i tvivl om hvorfor vi får en så ulden lyd? Det skal nævnes at vi IKKE har en MiniDSP.

hvis han skal dele input signalet til de 2 forstærkere (altså de 2 som sidder i én) og køre seperat woofer og top kan jeg ikke lige komme på andre løsninger end minidsp - men enlighten me, please (skal ikke læses ironisk det sidste :) )

hvis han skal dele input signalet til de 2 forstærkere (altså de 2 som sidder i én) og køre seperat woofer og top kan jeg ikke lige komme på andre løsninger end minidsp - men enlighten me' date=' please (skal ikke læses ironisk det sidste :) )[/quote'] Hehe, man kan faktisk godt ved brug af et PLLXO - men det skal vi ikke komme ind på.. Det han har, som jeg forstår det, er 2 x 3-vejs PA højttalere med indbygget delefiltre som blot skal sluttes til en kanal hver.. Ved ikke helt hvad problemet er - udover den omtalte "uldne" lyd :)

Hej Phaedras! Tak for svar, det er korrekt. Dog er der lidt rettelser: Vores delefilter er kablet sådan op at diskanten også er sat til mellemtonen, da hornet er dødt. Det virkede fint sidste år, med den gamle strømslugende bil-forstærker. Nu er lyden meget anderledes. Det lyder som om at der ikke er nogen nævneværdig diskant. Meget dårlig lyd. Yderligere kører vi forstærkeren på 12V pt. da vi har lidt svært ved at finde en spændingsregulator der er kraftig nok.

Hej Phaedras! Tak for svar, det er korrekt. Dog er der lidt rettelser: Vores delefilter er kablet sådan op at diskanten også er sat til mellemtonen, da hornet er dødt. Det virkede fint sidste år, med den gamle strømslugende bil-forstærker. Nu er lyden meget anderledes. Det lyder som om at der ikke er nogen nævneværdig diskant. Meget dårlig lyd. Yderligere kører vi forstærkeren på 12V pt. da vi har lidt svært ved at finde en spændingsregulator der er kraftig nok.
lol? Du har simpelthen lige tænkt - "jeg slutter da bare diskanten til mellemtonen så der kommer mere lyd igennem den"?!?! Lyder som verdens største fejl 40 - no offense. Så kan jeg da for fanden godt forstå det spiller af helvede til - diskantenheden er jo slet slet slet slet SLET ikke bygget til at dække det område som mellemtonen skal dække.. Den er med al sandsynlighed død og i får aldrig de højttalere til at spille ordentligt igen..

:backing out of thread slowly: Eller sagt på en anden måde: boller fra kohberg! No offense, men man bliver altså hele tiden overrasket over hvad folk finder på at gøre i den tro at man da lige kan prøve det af. Der er sgu' lidt Darwin Awards over det nogen gange. Men ja. Højtalerne er nok til skraldespanden. Måske kan I bruge bassen til noget. Det ved jeg ikke men det kommer ihvertfald aldrig til at lyde bare nogenlunde uden diskant og med en mellemtone der sikkert også har taget permenent skade.

Jeg prøver lige at uddybe, har måske ikke formuleret mig ordentligt. Vi har 2 x (3 vejs) PA. I hver PA højtaler sidder følgende: delefilter 1 x diskant 1 x fuldtone som mellemtone 1 x bas Ud fra delefilteret går selvfølgelig 3 x +,- (3 vejs) plus og minus til diskant, mellem og bas. Diskanten er desværre røget så det vi har gjort er følgende: Diskant signalet fra delefilteret kobles til mellemtone/fuldtone enheden således at denne spiller både diskant og mellemtone. Det lyder ikke helt godt, der mangler selvfølgelig dedikeret diskant. Men enheden kan sagtens klare det og er ikke brændt af!!! ----------------------------------------------------------- MEN MEN MEN...... Vores spørgsmål er hvordan forbinder vores 4 x 100 watt tk2050 til de to PA højtalere. Som vi forstår det består tk2050 af 2 forstærkere på samme print. Hvis vi kører input signalet fra lydkilden således: 1x minijack -> 4 x phone Sætter dette på input siden af vores tk2050. Spørgsmål: Har vi så ikke 2 forstærkere på tk2050 printet der får samme input?? Hvad gør vi så på output siden med de 4 kanaler. Kan alle 4 kanaler udnyttes? Vores bud er brokobling: Således: Højtaler 1: CH1 + , CH2 - Højtaler 2: CH3 + , CH4 - Men er bange for dette. Ved ikke om tk2050 kan brokobles.... MEN bliver meget glad for en løsning hvis I kan finde en måde at udnytte al effekt fra tk2050 forstærkeren sammen med de 2 PA højtalere.

Jeg prøver lige at uddybe, har måske ikke formuleret mig ordentligt. Vi har 2 x (3 vejs) PA. I hver PA højtaler sidder følgende: delefilter 1 x diskant 1 x fuldtone som mellemtone 1 x bas Ud fra delefilteret går selvfølgelig 3 x +,- (3 vejs) plus og minus til diskant, mellem og bas. Diskanten er desværre røget så det vi har gjort er følgende: Diskant signalet fra delefilteret kobles til mellemtone/fuldtone enheden således at denne spiller både diskant og mellemtone. Det lyder ikke helt godt, der mangler selvfølgelig dedikeret diskant. Men enheden kan sagtens klare det og er ikke brændt af!!! ----------------------------------------------------------- MEN MEN MEN...... Vores spørgsmål er hvordan forbinder vores 4 x 100 watt tk2050 til de to PA højtalere. Som vi forstår det består tk2050 af 2 forstærkere på samme print. Hvis vi kører input signalet fra lydkilden således: 1x minijack -> 4 x phone Sætter dette på input siden af vores tk2050. Spørgsmål: Har vi så ikke 2 forstærkere på tk2050 printet der får samme input?? Hvad gør vi så på output siden med de 4 kanaler. Kan alle 4 kanaler udnyttes? Vores bud er brokobling: Således: Højtaler 1: CH1 + , CH2 - Højtaler 2: CH3 + , CH4 - Men er bange for dette. Ved ikke om tk2050 kan brokobles.... MEN bliver meget glad for en løsning hvis I kan finde en måde at udnytte al effekt fra tk2050 forstærkeren sammen med de 2 PA højtalere.
Okay, det var ikke helt så skidt som jeg først troede - men stadig en ufatteligt dårlig løsning. Det vil aldrig komme til at spille godt. Period. Men hvis i vil leve med det, så ville jeg evt se på at fjerne low pass filteret på mellemtonen og så fjerne forbindelsen fra diskantdelen af filteret.. Så har i kun high passed mellemtonen og den vil spille hele vejen op. I kan _IKKE_ brokoble jeres tk2050 - den dør øjeblikkeligt. Det er egentlig ret lige til, hver kanal fungerer som enhver anden kanal på en forstærker - hvis i sætter input til kanal 1 kommer der lyd ud af kanal 1 - presto :)

Tak for svaret Phaedras! Jeg tror løsningen bliver at købe 2 nye diskant horn! Men ærgeligt at vi ikke kan få al effekt ud af forstærkeren med nyværende setup. Kan du anbefale et setup hvor vi udnytter al effekt fra forstærkeren? Som jeg forstår det er den eneste løsning at have 4 højtalere? På forhånd tak!

@Saturnus Tak for svaret, er dog ikke helt sikker på hvad du mener. Vi du trække output fra forstærkeren direkte i enhederne? Således: CH1: Speaker 1: bas CH2: Speaker 2: bas CH3: Speaker 1: mellem CH4: Speaker 2: mellem ??? Eller skal filteret stadig bruges???

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.