Jump to content
Festivalanlæg dk

Kabler til lyd og el

Wubbaz
 Share

Recommended Posts

Hej Roskilde Open! Først og fremmest: Svedig site for alle os "nye" der har brug for nogle gode råd til vores anlægsbyggeri! Nu til sagen.. :) Jeg har kastet mig ud at konstruere den legendariske Boominator af Saturnus.. jeg får mine HP-10W i løbet af denne uge og har faktisk alt det andet gejl liggende.. men jeg mangler nogle kabler til højtalerne samt nogle kabler fra mine solpaneler ned til min batterier og så ind i forstærkeren.. så vidt jeg kan forstå, er så korte kabler som muligt det bedste - og gerne med en god tykkelse.. Hvilke kabler kan I anbefale? Eller har I nogle generelle retningslinjer til hvad jeg skal gå efter? Tusind tak på forhånd!

Reply To: Kabler til lyd og el Hej Wubbaz og velkommen til.

Hvad angår tykkelse af ledninger kan jeg desværre ikke give dig en hel præcis tommelfingerregl, men jeg kan de redegøre for hvad vi har i vores anlæg. Min far er oprindeligt uddannet elektriker så vi har generelt bare brugt hvad vi har derhjemme af ledning og det har fungeret fint. Til den lille tripathforstærker har vi brugt meget små ledninger til batteriet, tror vi er nede i ca. 1mm i diameter (de mål jeg angiver er ca møl på lederen (kobberet) indeni ledningen) hvor vi til den store 1200W bilforstærker brugte ca. 6mm. Fra vores 85W solcelle ned til laderegulatoren og fra laderegulatoren har vi brugt ca. 3mm. Højtalerkablet bestilet vi sammen med vores højtalere (Speak-on stik monteret på) og der ligger også i tykkelsen på ca. 3mm. Så hvis du bruger omkring 3mm burde det ikke give nogle problemer. Hvad angår længden af kablerne er det rigtigt at du får mindre modstand i en kortere ledning, men når vi snakker om længderne i en boominator tror jeg ikke det har den store betydning. Vi skal selvfølgelig have fat i mesteren selv for at være helt sikre, men ellers er det her de bedste råd jeg kan give dig.

Reply To: Kabler til lyd og el Tak for det, Tobi! Jeg har fundet nogle kabler der skulle egne sig :) Jeg har endnu et spørgsmål mht. solcellerne. Jeg har kommet på den idé at have en knap til at kunne slå dem fra og til.. men jeg er blevet i tvivl om jeg skal have en knap med én pol eller to pole? Jeg ved ikke helt hvordan kredsløb fungerer når de oplades.. Ved godt det er ret elementært spørgsmål, men man skal jo begynde et sted! Tak på forhånd!

Reply To: Kabler til lyd og el Hvad størrelse har dit panel og hvilke batterier bruger du? Hvis du, som i boominatoren, bruger noget der ligner 2 x 7.2Ah SLA's i parallel og et 10-15w solpanel så behøver du ikke nogen laderegulator..

Jeg har dog også sat en knap på min boominator så jeg kan slå panelerne fra når den ikke skal lade.. Men det er mest hvis den skal stå længere tid i solen, fuldt opladet uden at spille..

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.