Jump to content
Festivalanlæg dk

Noob Fatter hat af strømforbrug

tysker86
 Share

Recommended Posts

Hej eksperter. Jeg blev grebet af stemningen for omkring en måned siden hvor jeg gik i gang med at bygge et festival anlæg på en træk vogn. Byggede hele kassen selv. Herefter gik jeg i gang med at undersøge hvad jeg kunne få af kammerater og hvad jeg skulle købe. Som den noob jeg er skenkede jeg ikke den store tanke til alt all ektronikken, fordi jeg tænkte det får jeg bare en af de andre (der har forstand på det) til at kigge på når det er. Dette har så flasket sig i følgende problem for mig. Jegligger nu inde med 2 højtalere a 100 watt og 2 højtalere a 360 watt. Jeg var så på besøg hos min far og fortalte ham om projektet og viste ham billeder af mit anlæg. Manden er et sandt byggegeni (har bygget sin egen flyvemaskine osv) og han gik i gang med at regne på strømforbruget. Nu har jeg så konstateret at selv med det største batterie jeg kan finde derude med en hurtig google søgning (og som jeg ikke har råd til) spiller jeg kun 2,3 timer. Jeg er bevidst gået lidt i stå siden da, da det lagde lidt en dæmper på glæden. Jeg ved ikke om forstærkeren gør en stor forskell på beregningen (andet en at den også trækker lidt watt). Jeg kan få en bilforstærker der kan trække 1000 watt fra en kammerat, men fordi jeg gik lidt i stå med projektet ved jeg ikke mere om den lige nu. Det der så undrer mig og grunden til jeg nu skriver her, er at jeg konstant ser andre festival anlæg med KÆMPE højtalere der kører på bilbatterier. Jeg tænker derfor om der er et eller andet jeg har overset fuldstændig? Jeg tænker om forstærkeren gør noget måske. Har også set en masse snak om convertere i anlæg, men så vidt jeg kan forstå er det for at ændre 12v til 24v. Er det noget jeg ville kunne bruge til at øge mit spileltid? Som i kan se er jeg meget svag til elektronik og jeg har da også nogle buddies der samler det for mig når det er, men jeg skal bare stå for at have alt hardware på plads når det er. Så er der nogle gode råd? På forhånd tak for hjælpen. PS:Jeg er IKKE interesseret i solceller eller en generator

for resten Det her er de 360 watt højtalere der sidder i. Jeg kan ikke lige finde de 100 watts, da de er taget ud af et gammelt anlæg min kammerat havde. http://www.thansen.dk/product.asp?n=-2035763586&pn=-2035762703 Men er det egentlig 2 360 watts, eller 2 180 watts der tilsammen er 360, det kan jeg nemlig ikke rigtigt finde ud af. Noget andet jeg har tænkt på er på hvor høj ydelse man egentlig plejer at spille. jeg skal bare kunne spille højt nok til go fest. men hvor mange procent er det ca for har læst mig frem til mange steder at det godt kan være en del mindre en maks og så kan jeg jo også spare noget tid her.

De fleste inde på dette forum er på Roskilde festival i øjeblikket, så der går nok nogle dage før de vil komme ind på siden og hjælpe igen :) Jeg kan dog komme med lidt amatør hjælp i form af den viden jeg har tilegnet mig, da jeg selv skal til at igang med at bygge. En bilforstærker ligger på et meget lavt effektivitet (50%-60%) niveau i forhold til hvor meget strøm den bruger, da de typisk er en klasse A/B forstærker. Hvis du skal have en forstærker som både spiller godt, og i lang tid, skal du have købt dig en klasse D eller T forstærker som har en effektivitet helt op til 90%. Du skal holde dig langt væk fra et bilbatteri! Dette er på grund af flere forskellige ting, et bilbatteri har en meget stor startstrøm, og er lavet til at sidde i en bil, og være konstant opladt. Sagt på en anden måde, så kan et bilbatteri kun klare at blive afladt ca. 50 - 60% før at det går dødt. Et andet stort problem med bilbatteri er at hvis det vælter, har du syre flydende i hele dit elektronik rum, og så er det kun et spørgsmål om tid før at resten af anlægget ikke virker længere. Det du skal finde er et forbrugs batteri, dem kan du vende og dreje som du har lyst til, og ingen syre kommer ud af den. Derudover kan forbrugs batterier også klare at blive afladet ca. 80% hvilket giver dig længere tid at spille musik i. Hvor mange mennesker er det du regner med at skulle spille op til? Hvad er det egentlig for et batteri du har kigget på da du har lavet dine udregninger? Jeg vil kraftigt foreslå at du går ind under FAQ'en og læser hvad der står derinde omkring hvad man skal kigge efter når det kommer til de forskellige dele af anlægget, og ellers er det vel bare at vente til Roskilde er overstået så der kan komme nogle mere professionelle besvarelser til dine spørgsmål.

hej Haugenau, og tak for det hurtige svar. Er med på at de fleste er på roskilde, og det haster heller ikke :) Jeg læser en del af blogs her på siden og på andre sider. Jeg har bare ikke kunne finde mit problem i en nøddeskal, så har valgt at spørge ind til netop mit problem. Ræt mig endelig hvis jeg tager fejl, men jeg har forstået det sådan, at der er 2 slags køretøjsbatterier, hvor det ene er et startbatteri og det andet er et forbrugsbatteri. Jeg har speciffikt bed min kammerat der skaffer mig batteriet om et forbrugsbatteri. han er lastbilsmekaniker og sagde ikke noget yderligere til det, så jeg går ud fra at jeg får et forbrugsbatteri. Jeg kan ikke fortælle præcis hvilket batteri det er endnu. Med hensyn til det med syre er jeg ikke så bekymret. Så dårlig som jeg er til elektronik, så god er jeg med at arbejde i træ, så jeg skal nok lave nogle sikerheds foranstaltninger i kassen, som gør at batteriet ikke lige vælter. Og så vejer det jo også en del, så tror i forvejen, at det er ret svært lige at vælte. Dog interessant med forstærkeren, det vil jeg lige undersøge lidt nærmere. :) Jeg regner med at spille op for fra 25 til 50 folk. Det batterie jeg brugte til udregningen var et VARTA N9 12V 225Ah. Dette er IKKE det batterie jeg får. Jeg brugte bare det batterie med højest ampere jeg lige kunne finde, for at øge spilletiden i formelen så meget som muligt. Dette gjord jeg for at se, hvad jeg kunne gøre for spilletiden ved hjælp af mere ampere og det var ikke nok. tak for svar, en del brugbare informationer i blandt. Gerne flere svar, hvis andre også har andet input.

Det du skal starte med at gøre, er at kassere al den viden, du indtil videre har samlet sammen. Det er helt i skoven at beregne strømforbrug ud fra højttalerne. Watt-angivelsen på høttalerne fortæller bare hvor meget effekt de maksimalt kan holde til. Derefter vil jeg anbefale at trawle igennem forummet her og finde de bedste tips. Fx at en TA2020-forstærker ved maksimal volumen bruger omkring en tredjedel ampere i snit. Teoretisk set svarer det til 675 timer på max volumen på et 225Ah batteri. Det er den forstærker, som de fleste herinde bruger. Derudover skal du lede efter højttalere med høj følsomhed (dB ved 1W/1M).

Hej alexlangberg, Tak for svaret, jeg har lige været en tur i udlandet så har først lige set det. Jeg havde lidt formodet at uddregningen kun galt for maks watt. Men hvor mange procent plejer man så ca. at spille på? Den forstærker du nævner er det denne? http://led.oplyser.dk/da/mini-forstaerkere/9-lepai-lp-2020a.html Jeg kan ikke rigtigt lave om på de højtalere jeg har, det ligger ikke i budgettet at købe andre en dem jeg har købt som er disse: Xzound 16V Midrange driver: 50 mm PEI Dome Tweeter driver: 3x12 mm Piezo Super Tweeter look Magnet driver : 120x70x20 Y30 Voice coil: 25 mm Peak output power: 360W Continuous output power: 160W Normal output power: 180W Frequency response bandwidth: 30 Hz-22 KHz Max. sound pressure level (@1m/w): 92 dB Nominal impedance: 4 Ohm Magnet weight: 30 Oz og så har jeg to af disse her: SP-F303F (Satellite speaker) Speaker unit : 5.5 cm cone × 2 Frequency range : 80 Hz to 20 000 Hz Input impedance : 8 Ω Power handling capacity : 100 W Sound pressure level : 80 dB/W Dimensions : 250 mm (width) × 1103 mm Så vidt jeg kan se er følsomheden 92dB og 80 dB , men er det højt?? på forhånd rigtig mange tak for hjælpen!!

Så vidt jeg kan se er følsomheden 92dB og 80 dB , men er det højt?? på forhånd rigtig mange tak for hjælpen!!
Nej, det er håbløst, specielt fordi den ene er 1w i 4ohm, dvs følsomheden er sikkert 89db ved 2.83v - får du aldrig til at spille særligt højt og skal du bare have dem til at lave lidt larm vil det kræve latterligt store mængder strøm og forstærkerkraft - desværre.. Lad os bare antage at de der SP-F303F kan håndtere 100w (tvivler) så vil du teoretisk MAX få dem til at spille 100db ved 100w - det er det samme som fx en boominator klarer på 1-2w og endnu mere effektive højttalere klarer på en halv watt :)

Jeg havde lidt formodet at uddregningen kun galt for maks watt. Men hvor mange procent plejer man så ca. at spille på? Den forstærker du nævner er det denne? http://led.oplyser.dk/da/mini-forstaerkere/9-lepai-lp-2020a.html
En TA2020 bruger i praksis omkring 1/3A ved maks volumen. Ved 12V altså omkring 4W. Bruger dem ikke selv, men så vidt jeg kan forstår, skal du nok regne med det femdobbelte ved en TK2050. Faktisk tror jeg aldrig jeg har set højttalere, der spiller så lavt, som dem på 80dB. Og som Phaedras siger, ligger den anden nok reelt endnu lavere, end man lige regner med. Som han også siger, vil dine satelitter kun kunne spille ved maks 100W uden at brænde af, hvilket svarer til en TK2050. Og de vil spille ret lavt. Jeg vil på alle måder fraråde at bygge noget som helst af det her. Det lyder måske hårdt, men du vil gøre dig selv en langt større tjeneste ved lige at spare op til nogle ordentlige højttalere først. Langt det hårdeste ved at lave et anlæg er at bygge det og det er mega surt, hvis det så alligevel ikke rigtigt virker og man alligevel skal forfra. Hvis du kan bygge højttalerne selv, kan du sikkert lave noget udmærket for en 1500-2000 kr. Det dobbelte, hvis det skal være færdigbyggede, passive PA-højttalere.

Wow, det var noget af at antiklimaks :( Men sådan er det jo så bare! Så hvilke tal snakker vi jeg skal til at kigge efter, når jeg skal på udkig efter ny højtalere? Kan en af jer eventuellt linke til nogle der ville være gode så jeg får lidt en idé hvad det er jeg kigger efter? Og mange tak for alt hjælpen det er meget værdsat!

Wow, det var noget af at antiklimaks :( Men sådan er det jo så bare! Så hvilke tal snakker vi jeg skal til at kigge efter, når jeg skal på udkig efter ny højtalere? Kan en af jer eventuellt linke til nogle der ville være gode så jeg får lidt en idé hvad det er jeg kigger efter? Og mange tak for alt hjælpen det er meget værdsat!
Tja, det er nogle gange surt. Er højttalerne færdigbyggede? I så fald kan du jo godt bare købe en TA2020 eller TK2050 - du får brug for en af de forstærkere ligegyldigt hvad - og så teste med de højttalere du har. Det sker der jo ikke noget ved. Så kan du altid købe mere, hvis du ikke er tilfreds. Hvis det er løse enheder og ikke færdige højttalere, så drop det allerede nu. :) Hvis du ikke selv vil bygge selve højttaleren, skal du bare lede efter passive PA-højttalere. Og ligegyldigt hvad, skal du lede efter noget med høj dB @ 1W/1m. Helst på 96 eller mere, alt efter størrelsen (en 18" kan i sagens natur spille noget højere end en 4", uden at 4"-enheden nødvendigvis er dårlig). Se fx her. :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.