Jump to content
Festivalanlæg dk

Tak for en fed Roskilde Festival!

alexlangberg
 Share

Recommended Posts

Hej Folkens Håber, at alle er kommet godt tilbage fra dette års Roskilde Festival! Det var fedt lige at møde jer andre til Boominator Meetup, omend jeg var helt væk og dårligt kunne se ud af øjnene. Schwip Schwap! Den gennemsigtige boominator ville være super fed at få nogle billeder op med, så folk kan se, hvad den består af indeni. Og for pokker hvor var der blevet bygget nogle fede anlæg. Campino Camp havde i år valgt at lave surround sound, med hornsubs og en boominator delt op i 4 som satelitter. Det lød helt fantastisk, stort set ligegyldigt hvor man stod henne. Tak for en fed fest! Og tak for jeres afskedsshow ved udgang øst, da I kom trækkende med hele oppakningen på en mega trailer, med en højttaler i hvert hjørne, der blæste glad musik afsted. Vi havde siddet der i en times tid og hørt på lortetekno fra de andre anlæg, så vi fik os et godt grin, da de blev overdøvet. :D Camp Mordor dukkede endnu en gang op med et bjerg. Jeg har aldrig set noget lignende og hvordan de formåede at få det fra øst til vest og tilbage igen er mig lidt en gåde. Festen ved Coffin Camp, der selvfølgelig havde en kiste med som de plejer, var fantastisk. Og at se kisten stå og spille ved Orange Scene til bryllup, var noget af en oplevelse. Bedste dag på festivalen ever. Camp Tågemunds horn lød sgu også godt og var stort set det eneste der havde batteri tilbage i C, da jeg kom forbi torsdag. Eller fredag. Deromkring. "Tøm en ramme øl på tid og prøv derefter at slå den" er måske det mest vanvittige drukspil jeg længe har set, omend jeg selvfølgelig er fan! :D Camp Luksus tror jeg ikke vi har hørt fra herinde, men de dukkede i hvert fald op, med hvad der mest af alt minder om et fragttog, trukket af en elektrisk scooter. Det er med i denne video, som er lidt fjollet lavet, men som dog får vist et par anlæg frem. Derudover er der selvfølgelig et hav af anlæg som jeg ikke lige kan huske, men jeg håber, at andre har sjove erfaringer, de vil skeje ud med! Jeg ville selv have været ude og rende med musikrygsæk, men tirsdag eller onsdag - jeg er lidt i tvivl om det med dagene - faldt jeg ned i et hul med flasker i og forstuvede foden, så det blev der ikke meget sjov ud af. Lad mig endnu en gang lige slå et slag for store militærstøvler, da de er den eneste grund til at jeg "slap" med en overkommelig forstuvning, så min festival ikke sluttede der. Jeg håber, at vi til næste år kan få arrangeret en tour af en art, så vi kan komme rundt og se alle de stationære anlæg og få forklaret, hvordan de hænger sammen. Måske endda få lavet nogle meetups, hvor vi samler dem og spiller/fester sammen, endnu mere end før. Vi ses til næste år! Schwip Schwap? Schwip Schwap! PS Ka' det ikke spille højere eller hvad? :D

Næste år vil jeg personligt stå for at der kommer lidt struktur på det Tour de Camps - jeg synes det er kanon fedt at sætte ansigt på folk man har snakket med herinde :D Havde en god snak med nogle af jer til Boominator Meetup'et :) Måske sensommeren også kunne byde på et lille meetup i københavns-området :D Der har jeg i hvert fald bedre tid på hænderne :D

Ville være super lækkert at få sat lidt ansigt på folk, jeg missede desvære meetupet - hvorfor kan jeg ikke huske, men jeg tror det var noget i stil med tøm-en-ramme-på-tid eller måske hvem kan tage flest Elephant bajere i ølbongen ;-) Super fed festival i år, dog thumps Down til mange af de hardstyle-coke-tosser der ikke ved hvordan man opfører sig til en koncert.. Personligt er jeg vild med moshpits hvis det passer til musikken og ALLE er med på hvad der sker og at man nærmest bare danser rundt i ring, men når man bliver tacklet af en fuld idiot der råber "APOLLO SMADRER IK' SIG SELV" gentagne gange for derefter at blive kvalt af en person der desperat prøver at flygte opad og væk fra ham, det er sgu ikke fedt :b men fik da humpet mig igennem hele Chase And Status koncerten alligevel ;)

Det er sjovt, jeg lagde også mærke til at der var markant flere moshpits på mærkværdige steder. Jeg er selv lidt ambivalent omkring dem, da jeg synes de er for farlige, i forhold til hvor sjove de er. Derfor synes jeg også det er lidt pres, at folk ikke kan holde dem oppe foran scenerne, så vi andre kan undgå dem. Jeg blev utallige gange fanget i dem, mere end halvvejs nede af pladsen ved Orange og det er altså ikke helt nemt hverken at være med eller at komme væk i tide, når man står med et 7m højt flag. Som regel havnede mig og min gruppe ude i kanten og en hævet albue og knytnæve parat til at holde imod med fik dog også de fleste til at dreje af inden. Måske fordi de troede, at jeg ville slå dem, men egentlig var det bare for at have en buffer, til når de hamrer ind i en. Den der hvide kuppel på campingområdet var også noget af en dødsfælde - vi var derinde på et tidspunkt, hvor der startede moshpit i HELE kuplen og folk i sagens natur ikke kunne komme væk. Vi stod i hvert fald ved indgangen og samlede folk op, der var væltet under presset. Jeg synes ærligt talt ikke, at det er særligt Roskilde-agtigt. Og vi er sikkert mange, der gerne så, at Apollo smadrede sig selv. Jeg har ikke noget imod en scene med elektronisk musik overhovedet, men hvorfor den skal stå ude på campingområdet er mig en gåde. Der står allerede 2000 andre anlæg og spiller samme musik. Måske er jeg bare blevet gammel. :)

Moshpits hører sig nu engang til i pitten bagtil så dem der vil stå forrest og nyde musikken kan det, det ville jeg gerne have gjort med Bauuer og Chase and Status, men det blev nærmere et "ok, vi starter lige med at fokusere på ikke at blive trampet ned" og jeg er alligevel knap 2m høj med god muskelmasse og mave så jeg plejer ellers at tage imod knupsne som var det fluer hehe :) Personligt er jeg vild med Apolloscenen, og det med at den ikke smadrede sig selv var et råb fra flokken af tosserne der egentlig bare ville høre "harlem shake" og fucke alt op for så at skride tilbage til campen.. Et elektronisk område er lige mig! Men få dog for guds skyld sådan nogle drenge af pladsen med det samme.. Og synes det er fedt den ligger i forlængelse af området og binder det hele sammen, og glæder mig til mere interaktivt design som de lysende kuber mm. Meget mere af det ja tak - og så lige et nej tak til Rihanna og ja tak til Metallica ;) Det er trods alt en Rock-Festival men jeg er også stor tilhænger af at man kan høre næsten lige hvad man har lyst til. Der var tramp, der var 4-bar tekno, rock, metal, thrash, pop, syre-jazz-trap, dubstep, electronica, ska, reggae ja you name it. Man kan altid finde en ny kunstner at elske :)

Tak til alle jeg mødte og snakkede med, og undskyld til alle hvis jeg virker til ikke altid at have tid til en snak men hvis jeg skal forbi og snakke med alle lejre jeg kender, og alle der har bygget en Boominator en Halfinator så skulle Roskilde vare meget længere end de sølle 240 timer vi får for pengene. Også tak til alle der gad slæbe deres Boominator med til meet-up. Dejligt at se så mange mennesker hygge sig og udveksle historier, byggeidéer, osv. Og så lige en tak til alle der fulgte med til brylluppet på Orange Scene (hvor jeg var præsten) med Coffin Camp. Og undskyld til dem der ikke kom med da vi ikke vidste at der var begrænset antal armbånd.

årets boominator holdte fint strøm med en 20w solcelle og kunne lade mobiler op til flere gange trods det halv slidte vejr. gik forbi meetup da det var ved at slutte. ville gerne ha blevet men var sammen med nogle venner der er lidt ligeglade med den slags. mega boominatoren så hjerne ud. også var det fedt at roskilde havde fyret op for så vildt et program der kulminerede med 1½ times moshpit til chase and status. vildeste aften i mit liv!

Selv tak, RF 13 får et stort 5-tal i min bog, den var alt for fed! Er glad for at du kunne lide min lyd Alex. De to Cubo15 som jeg tilføjede i år, udfyldte det hul der var i bunden af spekteret sidste år. Når der skal holdes fest, så er det mindste man kan gøre vel at grave trækrør under brandvejen, så der kan komme lyd fra alle sider. :) Vores afskeds musik var det eneste rigtige march musik, vi spillede den dog i den danske version: http://www.youtube.com/watch?v=PrQQZuLru9s&list=PL7D67F8CA53805C60 Tak til alle som jeg snakkede med, og selvfølgelig en ekstra tak til Saturnus, for at være med til at sprede så meget lækker lyd på RF.

Lige en hurtig notits' date=' til zulus Db måling, Hvis den passer? Har camp luksus så bare smidt lidt for mange penge efter ingen ting eller hvorfor spiller de ikke højere? Har ingen forstand på Db måling[/quote'] MAnge penge har de i hvertfald brugt! Er det egentlig ikke en idé til næste år? at en admin skaffer et dB-meter og så får kåret det anlæg der spiller højest? :)

Skal nok tage noget målegrej med næste år og arrangere en tour rundt på festivalen :) Ved at Phaedras helt sikkert joiner på den :) Læg også mærke til at boominatoren blev målt tættere på en Luksus' gjorde. Du kan nok godt lægge en 4 db oveni den måling der blev lavet hos Luksus, hvis det skal være helt fair. Men jeg vil nu mene de har købt en masse forkert grej. Når de bruger SÅ meget strøm og ikke spiller højere fejler setup'et noget, ville jeg mene.

Er det egentlig ikke en idé til næste år? at en admin skaffer et dB-meter og så får kåret det anlæg der spiller højest? :)
Problemmet er lidt at vi gider ikke rigtigt det her dB-ræs. Husk der er noget der hedder Camp Codex som faktisk siger at alt hvad der spiller højere end en Boominator faktisk ikke må spille efter kl. 12 (søn-, man-, tirs-, og onsdag) og efter kl. 02 resten af dagene. Og så er det heller ikke efter min mening vanvittig interessant hvor højt et anlæg spiller. Det skal også lyde godt mens det spiller, og så er det mere interessant med sammenhængen. Anlægget er kun en lille del af en god fest. Klart hvis anlægget er fesent så er der ikke meget fest men et godt anlæg i sig selv gør ingen fest.

Problemmet er lidt at vi gider ikke rigtigt det her dB-ræs. Husk der er noget der hedder Camp Codex som faktisk siger at alt hvad der spiller højere end en Boominator faktisk ikke må spille efter kl. 12 (søn-, man-, tirs-, og onsdag) og efter kl. 02 resten af dagene. Og så er det heller ikke efter min mening vanvittig interessant hvor højt et anlæg spiller. Det skal også lyde godt mens det spiller, og så er det mere interessant med sammenhængen. Anlægget er kun en lille del af en god fest. Klart hvis anlægget er fesent så er der ikke meget fest men et godt anlæg i sig selv gør ingen fest.
Kunne ikke være mere enig! Når jeg skriver "målegrej" mener jeg naturligvis også noget som kan måle andet end dB :)

Zulus lydmåling var rimeligt lemfældig, må man sige. Afstanden til anlæggene var forskellig, på trods af, at det gør en kæmpe forskel. Hvis man kigger på SPL-meteret, kan man også se, at de ikke har sat det til Max-funktionen, som egentlig er den man bruger, til den slags måling de laver. Men det giver jo i forvejen ikke nogen mening at måle SPL, hvis anlæggene ikke har nogenlunde samme respons. Jeg kunne jo snildt lave et anlæg, der bare var et array af 30 super følsomme diskanthorn, der ville spille ekstremt højt, men kun ned til 4KHz. Og det ville flå dine ører i stykker på sekunder og lyde horribelt. Dermed ikke sagt, at det er ligegyldigt, men jeg ville nok foretrække at lave en kombination af mere avancerede målinger. Fx point efter lydniveau, indelt efter oktav - jo lavere oktav, jo flere point pr. dB. Evt. med minuspoint, hvis oktaverne afviger for meget fra hinanden i lydniveau. Det er ikke helt simpelt og egentlig heller ikke specielt spændende, efter min mening. Brug jeres ører, det er det de er lavet til. Jeg synes det ville være langt sjovere, at alle anonymt lavede en liste over bedste til værste lyd, efter at have hørt dem alle.

Vores afskeds musik var det eneste rigtige march musik' date=' vi spillede den dog i den danske version: [url']http://www.youtube.com/watch?v=PrQQZuLru9s&list=PL7D67F8CA53805C60
Hehe, jeg er sgu lidt af en freak, men jeg kender en del march-musik og synes nu også at Anchors Aweigh ville være passende! :D

http://www.youtube.com/watch?v=YkVVVFGZkyY

Camp Luksus-karavanen lød godt nok skidt, men de får trøstepoint for entusiastisk fremfærd. Jeg havde selv stor succes med genbrug af to gamle cw højttalere og en 2020. Jeg havde 55 ah og et 35 w solpanel med, så der var fri opladning til hele lejren og musik hele ugen.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.