Jump to content
Festivalanlæg dk

Cubo 15

Nicolajs
 Share

Recommended Posts

Hej og tak for en god festival! :) Jeg har, lidt tidligt, besluttet at jeg i 2014 vil have et større anlæg med til Roskilde Festival en blot mine to PA-toppe. Jeg overvejede allerede i år at bygge to Cubo 15 bunde men grundet tidspres måtte jeg fralægge mig den idé, det skal ikke ske igen! I forvejen har jeg disse fra i år som planen er at smide oven på to stk. cupo 15. Er der nogen der har prøvet ligende setup? Eller som har hørt Cubo'erne. Ud fra hvad jeg har kunnet læse frem til på nettet lyder de godt og er forholdsvist nemme at bygge. Er der i værste tilfælde andre løsninger som ville være bedre? Hvor kan jeg desuden downloade planerne? HAr kigget på Freespeakerplans hvor han skriver man skal skrive til ham men mit mailprogram bliver ved med at sige at den ikke kan sende til adressen. Overvejer at sælge mine Behringer toppe og købe to af disse LD toppe istedet. Af forstærker havde jeg enten tænk mig en TK2050 4 kanals eller en 2.1 forstærker Umildbart villle jeg fortrække 2.1 da jeg så undgå et delefilter eller er dette ikke forstået korrekt? Ville det være mere effektivt at benytte sig af en TK2050 forstærker? Mine forventninger til setupet er at udover selvfølgelig at kunne spille vores lejr op så er det at kunne holde noget fest om aftenen. Var meget fascineret af Anders Hegners anlæg i år, er der nogen der kan beskrive hvordan Cubo'erne spiller i forhold til dem de havde med? Ved godt at mit beskrevne setup aldrig ville kunne larme ligeså meget, men det er mere for ligesom at få en idé omkring det hele. :)

• Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hah jeg hænger lige på! :D Du har lige skrevet præcis mine overvejelser og idéer ned. Har samme toppe (som faktisk klarede festivalen ubeskriveligt godt da de fik en røvfuld watt bag sig senere på ugen!!). Jeg mener et sted her på forumet at Saturnus har beskrevet et anlæg med netop cubo designet. En lille byggetråd med tegninger, billeder, do&dont's og så videre over Cubo15 designet ville være perfekt!

Faktisk er det anlæg som Alex beskriver som værende campingområdet bedste lyd overhovedet, Campino Camp, hvilket jeg er helt enig i, også hvis vi medtager Apollo scenen bygget med en Boominator Pro delt i fire og sat på stativer drevet af en amp9 og en miniDSP. Subberne til dette system var netop Cubo15 drevet af en kraftig klasse D monoforstærker på 750W i 4 ohm som egentlig er en bilforstærker men alligevel bruger overraskende lidt strøm og er superbillig. De havde den i en laptoptaske og jeg tror ikke de åbnede den en enkelt gang for at køle den selv på festens maximum. Jeg skylder at sige at da jeg selv har boet i Campino Camp i flere år kender jeg byggeren Morten temmelig godt og har haft lidt mere end én finger med i rådgivningen af komponenter. Alex's tråd: http://festivalanlaeg.dk/showthread.php?937-Tak-for-en-fed-Roskilde-Festival! Bassface class D mono amp: http://bassfaceaudio.co.uk/?page_id=855

Nu skal det nok også lige nævnes, at jeg langt fra har hørt alle anlæggene derude, men jeg synes virkelig, at det spillede godt. Men for lige at uddybe lidt mere: For det første er jeg ikke særligt vild med horn, til andet end bas. Jeg hører mange forskellige slags musik og synes at flere typer "drukner" lidt i hornene. Lidt ligesom hvis man stillede anlægget for enden af en 15m lang, smal gang og lyttede fra den anden ende af gangen. Responsen kan godt stadig være flad, men jeg synes stadig at lyden får en anden kvalitet, som jeg ikke er fan af. Til bas synes jeg dog, at det fungerer fint. En anden vigtig detalje er efter min mening, at mellemtoner og diskant skal over publikum, helst op i omkring hovedhøjde. Ellers bliver disse meget nemt blokeret. Skrækeksemplet i år var for mig Camp Skyline, der havde stillet deres for lavt og samtidig inde i en pavillion, hvor indgangen var proppet med mennesker. Hvis man stod udenfor, fik man stort set kun bas og pænt skæve mellemtoner og diskant. Det gode ved Campino Camp's anlæg var, at ligegyldigt hvor du stod, fik du et pænt klart lydbillede, uden at der manglede noget. Det kan samtidig holde volumen nede på et niveau man kan tolerere. Tit skruer folk alt for højt op, netop for at kompensere for manglende diskant eller bas - og lige så stille vil du få et anlæg der lyder mere og mere skævt, jo højere det spiller. Pointen er, at de her ting i mine øjne er lige så vigtige som følsomheden på højttalerne og lignende. Hvis der står en person helt op ad mellemtonen/diskanten er det fuldstændigt ligegyldigt, om den er på 93dB eller 99dB - for man kan ikke høre den. Folk har en tendens til at begrave sig i tekniske udfordringer, uden at tænke over de praktiske udfordringer der er, ved at stille sådan et anlæg op. Det betyder måske ikke så meget, hvis man kun skal spille op for 15-20 personer, men ved 100+ bliver det hurtigt ekstremt vigtigt. Af andre vigtige ting er en ordentlig DJ - eller i det mindste en afspiller, der kan crossfade mellem sange, hvis man skal spille store fester op. Ellers dør tempoet hele tiden og folk går. Anyways, så er der mange ting at tænke over - især ved store anlæg. Desværre har folk en tendens til at vurdere lyd med øjnene, i stedet for ørerne. Cubo15 synes jeg der var rigeligt smæk på - de lød godt og er ikke større, end at de vist snildt kunne monteres på en vogn fra Harald Nyborg. Men jeg ved ikke helt hvordan den vil lyde, hvis der kun er en TA2020 eller TK2050 på? Generelt synes jeg, at vi mangler en god, kraftig og effektiv klasse D monoforstærker, til fx subs og rygsække. Men hey, måske jeg bare smider dem her i rygsækkene. :P

Jeg kan godt anbefale Bassface som linket ovenfor. Billig og udemærket til formålet. Indbygget delefilter er et kæmpe plus da man så kan lave et anlæg hvor subberne kan sættes på når der skal være fest og tages fra når man bare spiller almindeligt. Cubo'erne er forresten ikke et horn, det er en såkaldt resonant transmissionslinjehøjtaler, selvom konstruktøren kalder det en båndpashybrid horn. Men det er næsten også det samme.

Vi havde 2x Cubo 15 og 2x OmniTop 12 med i år. Cuboerne spillede rigtig godt, men vores OmniTops blev vi nødt til at begrænse da de simpelthen spillede aaalt for højt i forhold til Cuboerne. Der er smæk på sådan et par Cuboer. Man kunne virkelig mærke bassen i brystet. Vores setup var: MiniDSP Amp9 Basic 2x Cubo 15 @ Kappa15 LFA (V-plated) 2x OmniTop12 @ Beta 12 og Melded array (De var desværre ikke EQ'et ordentligt) Vi har fået blod på tanden, og overvejer at udbygge vores anlæg. Hvordan skal vi lige finde ud af. Det vil formentlig være for voldsomt med endnu et par Cuboer. Vil et par HD15 være en god tilføjelse?

Vi har fået blod på tanden' date=' og overvejer at udbygge vores anlæg. Hvordan skal vi lige finde ud af. Det vil formentlig være for voldsomt med endnu et par Cuboer. Vil et par HD15 være en god tilføjelse?[/quote'] Tror bare I skal EQ'e OmniTopperne korrekt. Stil dem på jorden når der ikke er fest for basforstærkninger herfra. Og så hav dem på stativer når der er fest. Og det skal være høje stativer der kan vinkles nedaf. OmniTops lyder bedst et pænt stykke fra højtalerne. Det der kan udvides med større success ud over en forstærker der kan trække Cuboerne effektivt er alt det andet omkring anlægget. Lys, effekter, osv. Sæbeboblemaskiner er et billigt og effektivt alternativ til strømkrævene røgmaskiner. Gode effektive LED spots. Mulighederne er mange.

Men hvis Cuboerne skal drives af mono forstærkeren hvad ville så være smart at drive toppene med? Eller skulle hele setuppet bare være mono? Kunne det ikke tænkes at en 2.1 forstærker som denne ville kunne give en godt resultat? Jeg synes umildbart at den ser overbevisende ud. Måske skulle man bare gøre ligesom quno er køre med Amp9 og miniDSP med giver det i sidste ende ikke nogenlunde samme resultat? :)

Angående Cubo15 Jeg står selv og skal til at bygge et sæt her til August, men planerne er jo til MDF plade, jeg går ud fra at de "akustiske egenskaber" ændres ved brug af anden træsort? Er der nogen der har planer liggende til hvilke mål stykkerne skal have hvis jeg krydsfiner eller måske birkefiner af en art? Ved ikke hvad der fungerer bedst, men har i mange år været hooked på cubo designet men nu ville jeg begive mig ud i det, dels til mit lydsystem, men så ville jeg bruge dem til Roskilde næste år. Råd og erfaring med bygningen modtages gerne, har ikke prøvet at bygge hverken horn eller transmissionlinje højttalere før af nogen art, men har en god basisforståelse for teorien.

Angående Cubo15 Jeg står selv og skal til at bygge et sæt her til August, men planerne er jo til MDF plade, jeg går ud fra at de "akustiske egenskaber" ændres ved brug af anden træsort? Er der nogen der har planer liggende til hvilke mål stykkerne skal have hvis jeg krydsfiner eller måske birkefiner af en art? Ved ikke hvad der fungerer bedst, men har i mange år været hooked på cubo designet men nu ville jeg begive mig ud i det, dels til mit lydsystem, men så ville jeg bruge dem til Roskilde næste år. Råd og erfaring med bygningen modtages gerne, har ikke prøvet at bygge hverken horn eller transmissionlinje højttalere før af nogen art, men har en god basisforståelse for teorien.
Der skal ikke ændres noget. MDF er pænt ringe til speciel baskabinetter. Her er birkefinér, og specielt birkestøbefinér kompelt overlegen til det formål pga. dens meget lave egendæmpning og meget høje stivhed (de to hænger sammen). Det man for alt i verden vil forhindre i baskabinetter er kabinetvibrationer, her er stivheden afgørende. MDF har høj egendæmpning, dvs. de omdanner vibrationer til varme. Men som navnet siger så dæmper de jo faktisk bassen istedet for at reflektere den tilbage i kabinettet, hvilket også er grunden til at MDF foretrækkes til lydisoleringsformål. Til at bygge højtalere af er MDF dog ikke specielt velegnet og bruges kun i højtalerindustrien fordi det er billigt og nemt at forarbejde på CNC maskiner.

@Nicolajs På freespeakerplans under downloads? Du får smidt en zip med et par jpegs i. Kunne dog godt tænke mig en lidt større eller en i vectorgrafik. Og super! Har i forvejen nogle bunde i finsk birkefinér og jeg elsker træet på trods af at det er tungt.. Men så vil jeg da få fat i noget birkestøbefiner. Har engang læst (efter at have undret mig over de to forskellige monteringsmetoder) at hvis man vender enheden så den skyder ind i kassen vil man have dybere bas, men lavere spl (meget forenklet sagt!..) og ved montering med magneten inde i kassen (som ved de fleste højttalere) vil man pga det lavere volumen få en smule højere spl men på kompromis af et højereliggende laveste punkt i frekvensgangen. Er det noget du, "Saturnus" har gjort dig erfaringer med? (Er der en med et sæt Cubo bunde jeg kan få lov at komme og lytte på? :) )

Det er ret simpelt. Det er forskellen i volumen, der gør forskellen i output. Jeg anbefaler klart løsning nummer 2 (magnetter indad) til festivalbrug da lavere skæringspunkt ikke er nødvendigt og det er langt nemmere at beskytte enheden. Campino Camp har men de er nok pakket i skuret i Roskilde.

Nu føler jeg mig lidt tungnem. Med en næsten sikker på at planerne til lige nettop Cubo 15 er fjernet.. Er der en der har et eksemplar og kan sende dem til mig? :) I øvrigt hvilken enhed ville være bedst? Havde selv tænkt på Kappa Pro-15 da den den er bygget til at sidde i transportable PA-systemer. Er der andre enheder der lyder bedre?

Hey.:-) det er sådan at jeg har to cubo stående! Der er ukendte enheder i og nogen rest delefilter jeg lige havde. Men stadigt velkommen til at høre dem. De står i Roskilde. Nede i en lille bar i et kollektiv. Jeg byggede dem selv til det formål af Roskilde. :-)

Hey.:-) det er sådan at jeg har to cubo stående! Der er ukendte enheder i og nogen rest delefilter jeg lige havde. Men stadigt velkommen til at høre dem. De står i Roskilde. Nede i en lille bar i et kollektiv. Jeg byggede dem selv til det formål af Roskilde. :-)
Du ved simpelthen ikke hvilke enheder du selv har smidt i?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.