Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvilken ledning?

crapzn
 Share

Recommended Posts

Hej igen. Vi er VIRKELIG nogle nybegyndere indenfor teknik, så vi står nu med et mindre problem vi ikke lige kan lure, det er noget så simpelt som: Hvilken ledning skal bruges fra vores Bilbatteri -> forstærker?? Det er en TA2020. Vi kan simpelthen ikke hitte rede i hvordan vi skal gøre det, gider i skrive helt præcist hvad vi evt. skal købe? Det ville rede min dag ;-) Vi smider lidt billeder op af vognen når den er færdig, vi mangler sådan set bare at få strøm til, og så malet lidt sjov og spas på. Nu vi er igang med at snakke om maling, vi har valgt at lave kabinettet i vandfast krydsfinér, skal vi bruge nogen grunder el. lign? Eller skal der bare sprayes et par lag maling på med klarlak efter? Vh. Simon.

• Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Reply To: Hvilken ledning?

Aze
:
Det stik der findes på bagsiden kaldes et DC-stik. I kan derfor benytte et hvilket som helst DC-stik, evt tage ét fra en adapter...

Ikke helt sandt. DC-stik har jo forskellige mål. ;) Som man kan ser her, er der mange størrelser:

http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath=6508_5711_5712 Jeg vil dog gætte på sådan et her passer: http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=30266 :)

Reply To: Hvilken ledning? Nu har vi fået sat det til sammen med højtalerne, men det spiller sindssygt lavt! Det spiller langt højere med min gamle "store" forstærker Nikko 8085. Vi har forbundet således: Batteri -[Et kabel der er cuttet over så det kan sidde på batteri]-[DC stik (tror jeg) der passer ind i forstærkeren] - Forstærker [RCA-minijack] ud til min mobil. Men når vi skruer op på forstærkeren så når den et punkt hvor den bare slår fra, selvom lyden hverken er overdrevent høj, eller tæt på høj, den er faktisk ret lav når den slår fra. Mangler vi noget i vores opsætning, eller kan sådan en forstærker ikke udnytte alle højtalere? Vi har et par B&W 601 s2, med følgende specifikationer: Construction type: 2-Way Peak Power: 120 Watt Rating: 100 Watt Freq Response: 48 Hz - 42 kHz Impedance: 8 ohm Bi Wire-able

Reply To: Hvilken ledning? Den slår ikke fra mere, der var et par højtalerledninger der ramte hinanden, men jeg synes stadig ikke den spiller optimalt højt, den spiller højere end før, men det er langt fra ligeså højt som på nikko forstærkeren, burde vi få fat i et voltmeter og lige måle det batteri der?

Reply To: Hvilken ledning? Nu kender jeg ikke din Nikko forstærker, men altså TA2020 er jo en lille IC-AMP, og selvom den yder fint kontra størrelse, er det jo på ingen måde at sammenligne med en decideret effekt-forstærker. Af samme grund kunne jeg ikke finde på at benytte den til mit eget projekt. Men start med at mål spændingen over forstærkeren, for det er en god indikation for om det er forstærker eller batteri (kabelvej) der driller...

Reply To: Hvilken ledning? Har ikke den store erfaring med de forskellig IC-amps, så der er jeg sikker på at andre her på siden kan hjælpe dig bedre. Men altså, man kan ikke "få" mere lyd for mindre energi, blot ved at vælge en anden forstærker. Hvis det er for at få et setup der ikke sluger for meget strøm, ville jeg nok beholde TA'eren. Jeg ville nærmere kigge på de enheder i bruger, og på deres kabinet. Hvilke enheder er der tale om?

Reply To: Hvilken ledning? Når du skriver enheder, regner jeg med højtalere? B&W 601 s2, med følgende specifikationer: Construction type: 2-Way Peak Power: 120 Watt Rating: 100 Watt Freq Response: 48 Hz - 42 kHz Impedance: 8 ohm Bi Wire-able Dimensioner: h: 36 b: 20,5 d: 22

Reply To: Hvilken ledning? Hold da op...Det var altså også noget af en højttaler at drive fra en lille TA2020. Der er ikke noget at sige til at du oplever en stor forskel. For det første er følsomheden kun på 88db, så allerede der er der et "tab" i denne sammenhæng. Derudover er den en højttaler der normalt kobles til en effekt forstærker med stor dæmpnings-faktor, som derfor vil have meget bedre "fat" i enheden og dermed kunne udstyre/kontrollere den på en helt anden måde end den lille TA'er. Hvis du virkelig vil have noget ud af din TA2020, så skal du vælge en helt anden enhed (højttaler). En PA enhed med høj følsomhed er det eneste der tilnærmelsesvis vil give dig lidt valuta for strømmen. Og så havde jeg uden tvivl lavet et lukket kabinet, fremfor portet/refleks.

Reply To: Hvilken ledning? Puha, jeg har ingen idé om hvad du mener med lukket kabinet eller portet/refleks, men det lyder da ikke for godt med de højtalere :/ Ville det være muligt at finde en forstærker der brugte minimal strøm ifht. det vi skal bruge for at få fyret godt op under lyden?

Reply To: Hvilken ledning? #Aze - Allright, det var faktisk en rigtig fin forklaring :) Hvis det med Emil skriver med en bilforstærker ikke er nok, må vi ud og kigge efter en større forstærker, og så bruge lidt ekstra penge på opladninger, mange tak for hjælpen i hvert fald :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.