Jump to content
Festivalanlæg dk

Camp Skyline

nick
 Share

Recommended Posts

Hej derude! Jeg fik lige lyst til at vise, hvad vi i Camp Skyline har slæbt med de sidste 3-4 år. 2x BFM DR250 højtalere 2x BFM Tuba 30 Bas 1X Pioneer PRS-D420 forstærker Herudover et par mixere, mikrofon, lys mm. Og så spiller det højt og fantastisk i modsætningen til meget andet man støder på derude [ATTACH=CONFIG]298[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]299[/ATTACH]

Og billederne forsvandt.......
Fixed. Det er lidt en skam i ikke har sat jer ind i subwoofer placering, v-plate og generelt EQ. Det kan godt være i synes det lyder godt nu, men hvis i fik sat det hele ordentligt op så spiller det væsentlig bedre :)

Som jeg nævnte et andet sted, var der noget helt galt med lyden, da jeg var forbi en af aftenerne (den dag i holdt fest?) og hørte det en 5-10m ude fra pavillionen. Diskanten og en del af mellemtonen var nærmest fraværende og skrattede vildt meget, især når DJ'en valgte at bruge mikrofonen. Det lød som om, at diskant/mellemtone ikke kunne følge med jeres subs, eller at der simpelthen stod så mange i pavillionen, at toppen af lyden blev låst inde. Men ingen tvivl om, at det spiller pænt højt. :)

http://forum.speakerplans.com/vplating-1850s-or-186s-for-free-dbs_topic16682_page1.html Her kan du se hvordan det stilles op - som et V ;) Nu skal jeg ikke gøre mig super klog, så vil hellere lytte med her på når Saturnus sansyneligvis smider de kloge ord efter os :) Men princippet i v-plating er at du forlænger hornets munding så du "gratis" får en højere spl-kurve. Mener at man normalt kan regne med mellem 2-3dB ekstra lyd, simpelthen bare ved at placere dine bunde i v-plate. Er der nogen der har erfaring med dette og Cubo designet? Er der eventuelt stemning for en legedag med en masse bunde og en masse musik og snakke anlæg mund til mund. Hvad man kan læse sig til på flere dage kan man lære på et par timer ved bare at se og "learn by doing" er min erfaring da.. Anyway.

MiniDSP'en kan EQ'e så du kan få højtalerne til at spille optimalt sammen. Sådan får man det bedste lydbillede. Det kunne tydeligt høres da vores anlæg blev EQ'et at det pludselig gik fra at lyde godt til at lyde vidunderligt :)

Ja selvfølgelig gør en miniDSP det :P Men hvordan tilkobler man sådan en til et anlæg ligne Camp skylines? For overvejer, at bygge: 2*cubo15 2*hd15( har en i forvejen) Men omkring toppe. er jeg lidt på bar bund.. Ved ikke om det skal være bfm dr250 eller noget der vil være lettere og måske billigere at bygge? Og det skal måske også V-plates som william siger giver det bedste output? :)

MiniDSP skal sættes til før du bi-amper. Altså den tager inputtet fra din ipod eller hvad du nu bruger og behandler signalet som du har programmeret den. Derfra har den så 2 x phono til hhv. subben og bundens forstærker. DR250 er ikke et begynderprojekt. Hvis du ikke har bygget flere kabinetter før, så vil jeg ikke anbefale at du starter der. Og V-plating er en god idé hvis man har plads til at gøre det.

Det kan godt være, at jeg spørger dumt.. Men er det den samme man kan bruge til boominatorer ikk?? :) Hvad kunne være er godt alternativ til dr250?
MiniDSP kan anvendes til et uendeligt antal forskellige formål :) Omnitop12 vil være et glimrende alternativ til DR250 - hvis du bruger premium enheder (deltalite 2512 eller Kappalite 3012HO) så vil de næsten være lige så følsomme som DR250 - under alle omstændigheder render de fra dine subwoofere (medmindre du har 4-6 subs) og det er alligevel de færreste der har det.. Hvis pengepungen ikke rækker til det, så er Beta12 en meget fin enhed at sætte i en Omnitop12!

Jeg vil dog klart anbefale at man finder de sidste kroner et eller andet sted og får deltalites som minimum.
100%! Det er dog stadig lige 800kr oven i prisen per styk, så hvis man er max presset på budgettet, så er Beta12 et ok alternativ.. Der er ikke den store forskel i lyden Har AB testet både jack12 og jack10 med både deltalite og beta og lydkvaliteten er den samme - dog er deltalites selvfølgelig mere følsomme og i stand til at yde mere i bunden grundet større xmax :)

Hvordan kan omnitop12 rende fra cubo15 når det er en top?? Men hvis de skulle give så meget bas. Er det så ikke mest effektivt at lave et gig kun med 2 omnitop12 arrays Kan se det kun koster 15 $ at købe tegningerne. Vil det være dumt? For har desværre kun min iPhone at gå på nettet med pt. Da min comp er lånt ud og speakerplans mf. Virker ikke optimalt på en iPhone -.- Pengene er intet problem, da vi får træ gratis. Det er nok ikke det bedst egnede, men det må vi tage til den tid det bliver bygget. :)

Det er fordi det er udendørs. Når et anlæg spiller udendørs skal den flytte mange gange mere luft, dvs. spille meget højere end hvis det er indenfor hvor lyden og specielt bassen bliver reflekteret rundt og forstærket. Hvis vi tager en fiktiv højtaler der er frekvenslineær til 20hz indendørs, altså spiller med samme lydstyrke fra 20hz op til 200hz. Så ville denne højtaler udendørs spille med -3dB ved 100hz, -12dB ved 50hz, og -24dB ved 20hz (cirkatal). Det betyder at højtaleren for at være frekvenslineær udendørs skal bruge x2 effekt ved 100hz, x16 effekt ved 50hz, og x256 effekt ved 20hz. Eller du skal bruge et tilsvarende antal fordoblinger af antallet af højtalere. Eller kombination heraf. For eksempel: Hvis vi antager vi har en top med 100dB følsomhed og en bund med 97dB følsomhed, hvilket er en ret normal forskel, altså at toppen er mere følsom end bunden. Og vi så antager at toppen har en forstærker på 50W, så skal bundens forstærker være på 100W for at de vil spille lige højt. Indendørs vel at mærke, og husk at normalt vil du helst have at bassen er noget mere kraftig så lad os bare sige 200W. Udendørs vil du skulle bruge 3200W til bunden for at matche samme performance ved 50hz. Eller du kan bruge 4 bunde og slippe af sted med samme 200W forstærker til hver bund (ialt 800W). Husk at det var kun ved 50hz. Vil du gå endnu dybere bliver tallene komplet latterlige. Så hvis du hører om nogen som siger deres anlæg går til 30hz undendørs, så spørg dem hvor de gemmer deres atomkraftværk.

Jeg nyder at læse dine svar og udregninger Saturnus. Man bliver pumpet med ny viden hver gang du skriver noget, thumps up! Er det ren "learning by doing" igennem mange år eller har du læst akustik mm. et sted?

Efter jeg arvede min bror High Fidelity og Ny Elektronik samling tilbage i firserne har jeg interesseret mig for emnet og pløjet mig igennem stort set alle interessante bøger om emnet jeg kunne finde på biblioteket eller få dem til at tage hjem. Og så er der en masse learning-by-doing, og trial-and-error, oveni. Forresten er det meget simpelt at simulere effekten hvis man bruger for eksempel winISD PRO. Læg bare et 2. ordens BW HP filter ind i beregningen ved 100hz og det giver et godt billede på hvordan bas vil være fra en (monopol) højtaler udendørs. Bipolare højtalere har nogle interessante synergieffekter i bassen der modvirker noget af dette tab når højtaleren er placeret tæt ved jorden. Specielt området mellem 80-160hz får et +3dB gratis løft

Synes det er rigtig fedt du sætter perspektiv på dine forklaringer! gør det meget lettere at forstå :D Ville det kunne svare sig at lave 2 arrays af 3 stk hver og stadig få bund med? Men et array kræver vel ligesom med diverse scener på Roskilde, at de er sat et goooodt stykke over jorden?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.