Jump to content
Festivalanlæg dk

Opgradering af anlæg.

Iszoli
 Share

Recommended Posts

Hej alle! Med stor hjælp fra folk herinde fik min camp smækket et fornuftigt anlæg sammen, på trods af at vi ingen baggrundsviden havde. Efter at have opdaget hvor fedt det er at have et godt anlæg, har vi fået lidt blod på tanden, og har lyst til at opgradere til næste år. I år havde vi 2x Behringer B215XL drevet af en 2x100w TK2050, hvilket spillede overraskende godt, men vi kunne dog stadig tænke os at spille lidt højere og bedre. Vi vil derfor høre om det vil virke at købe yderligere 2x Behringer B215XL og koble de 4 højtalere til en 4x100w TK2050? Er der andet som vil være bedre/billigere/mere effektivt? Tak på forhånd!

Jeg ville fokusere på bunden/bassen i setupet. Jeg havde samme toppe med i år på en ta2020 indtil onsdag hvor det sidste medlem af campen kom med hans forstærker så vi kunne blæse gang i dem. Jeg er så småt igang med at smide et par Cubo15 bunde sammen og så regner jeg med at bruge nogle toppe jeg bruger til spillejobs som så småt har udtjent sin Værnepligt, men de har højere spl :-)

Problemet ved at bruge Cubo15 er at ingen af os har nogen forstand på hvordan man bygger ordentlige kabinetter, hvordan tingene spiller sammen, osv. Hvis det vil virke at købe 2 ekstra Behringer PA-højtalere, tror jeg bare vi gør det :)

Køb ikke 2 ekstra behringer højttalere. Så hellere sælge dem for 1500 og så spare dét på et sæt mere prof PA med højere følsomhed. Så kan i få mere ud af det samme anlæg, men jeg vil stadig anbefale nogle baskasser af en art. Man kan spille 100 mennesker op med en iPhone som diskant hvis bare man har bas nok ;)

Til prisen er de Behringer B215XL udmærkede, men ligger i bunden af, hvad man nok vil anbefale, hvis man gerne vil have mere ud af et anlæg. 96dB er ikke særligt højt, for højttalere på 15". I kan sikkert næsten fordoble lydniveauet, ved at bruge et par bedre højttalere, fx noget i stil med dem her. Evt. med de her subs. Når man ser på prisen, opdager man så småt, hvorfor folk begynder at bygge selv, når det skal være mere seriøst. :)

De går kun op til 150Hz, så I skal have noget andet, der kan tage alt fra 150Hz og op. Så vidt jeg kan se, burde de godt kunne fungere med de Behringer I allerede har. Dog spiller subwooferne noget højere, så det skal måske lige justeres. Er der andre, der kan se noget galt i det setup? Selvfølgelig vil det være bedre at købe de toppe, der passer til, men man kunne jo godt prøve med det andet først. Nu har jeg så aldrig prøvet at trække så stort et setup med en TA2020, men andre kan sikkert vurdere, om det er bedre med en TK2050, hvilket jeg vil tro det er, når man alligevel har smidt så mange penge på højttalere.

Tak for hjælpen Alex, det gav lidt mere klarhed. Og ja Saturnus, det vil klart være optimalt at gøre, men selvom at de er forholdsvis lette at bygge, er det vel stadig lort hvis man bygger noget forkert/ikke bygger korrekt? Men det skal da klart overvejes, da det formentlig vil gøre det hele en del billigere. Nogle der kan lokkes til at bygge cuboer mod betaling?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.