Jump to content
Festivalanlæg dk

Første musikvogn/anlæg

martinbusk
 Share

Recommended Posts

Hej Festivalanlaeg.dk. Jeg bygger mit første anlæg til næste års Roskilde. Og selvfølgelig enhver anden undskyldning for at tage det med :-) Jeg har planlagt at bruge en gammel guitarforstærker (600w), tilkoblet et bilbatteri via en omformer (http://www.harald-nyborg.dk/p6634/inverter-omformer-600w-12-220v) Jeg har testet min forstærker for, hvordan det lyder når den spiller musik fra en telefon, og jeg er selv ret godt tilfreds med lyden. Derfor er mit spørgsmål til jer, om I har nogle invendinger? Al form for vejledning er kærkommen, da jeg er ny i faget Jeg vil rigtig gerne opdatere med billeder, hvis det skulle interessere nogle :) God sommer! Martin Busk.

Hej Festivalanlaeg.dk. Jeg bygger mit første anlæg til næste års Roskilde. Og selvfølgelig enhver anden undskyldning for at tage det med :-) Jeg har planlagt at bruge en gammel guitarforstærker (600w), tilkoblet et bilbatteri via en omformer (http://www.harald-nyborg.dk/p6634/inverter-omformer-600w-12-220v) Jeg har testet min forstærker for, hvordan det lyder når den spiller musik fra en telefon, og jeg er selv ret godt tilfreds med lyden. Derfor er mit spørgsmål til jer, om I har nogle invendinger? Al form for vejledning er kærkommen, da jeg er ny i faget Jeg vil rigtig gerne opdatere med billeder, hvis det skulle interessere nogle :) God sommer! Martin Busk.
Masser af invendinger herfra! :) Fedt du er gået igang allerede nu, så kan vi hjælpe dig med at få bygget et ordentligt anlæg. - Step 1: Kyl den guitarforstærker og omformer af helvede til - det bruger TÅBELIGT meget strøm - vi skal nok finde en bedre løsning for dig. - Step 2: Find ud af hvilken type musik du vil spille, hvor mange mennesker du vil spille op for, hvad dit budget er, hvor stort byggeriet må være, hvor mobilt det skal være, hvor dygtig du er til selv af bygge, hvilket værktøj du har tilrådighed. - Step 3: Fortæl os det hele. - Step 4: Gå så igang med at bestille ting hjem EFTER du har rådført dig med os herinde - så lover jeg dig for at du får noget ordentligt der vil give dig meget mere glæde end noget du lige hurtigt smider sammen :)

Hej folkens. Rigtig mange tak for rådene. Altså, som udgangspunkt ville jeg nu meget gerne at guitarforstærkeren kan blive. Mest for budgettets skyld :) men hvad kan det koste at købe nogle ordentlige enheder? Omformeren købte jeg for at jeg kan bruge guitarforstærkeren når jeg kom hjem igen. Jeg er som sagt ingen håndværker, så jeg ved ikke alverden om værktøjer. Jeg har adgang til almene værktøjer, man har i sin værktøjskasse :-) Budgettet afhænger meget af hvad jeg kan forvente at bygge. Jeg ville gerne at jeg fik bygget et anlæg der kan vække campen når jeg tager på Roskilde igen til næste år. Derudover er planen helt sikkert at den skal imponerer rent størelsesmæssigt ;) Hvor mobil den skal være... Hmm.. Altså, jeg skal jo have det med fra lille Randers til Roskilde, men der har jeg en trailer til rådighed. Jeg ville jo gerne at to mand kan flytte på det uden stort besvær, da det skal på hjul. for at opsummerer skal det være et ordentligt anlæg, der både kan vække campen med rock om morgenen, og sætte gang i den rullende techno- og dubstepfest (hvilken elektronisk musik der er populært det år) Er det kun strømbesparelse der er et problem når jeg bruger en guitarforstærker? Og hvor meget brænder sådan en mere end normalt? Jeg har to bilbatterier med 60Ah til rådighed.

Hej folkens. Rigtig mange tak for rådene. Altså, som udgangspunkt ville jeg nu meget gerne at guitarforstærkeren kan blive. Mest for budgettets skyld :) Derudover er planen helt sikkert at den skal imponerer rent størelsesmæssigt ;) Er det kun strømbesparelse der er et problem når jeg bruger en guitarforstærker? Og hvor meget brænder sådan en mere end normalt? Jeg har to bilbatterier med 60Ah til rådighed.
For budgettets skyld skal du kyle guitarforstærkeren ad helvede til. Den bruger alt alt for meget strøm. Et 60Ah bilbatteri kan lige klare ca. 90 minutters spilletid før det er fladt med den forstærker. Det er derfor det er meget billigere at få en ordenlig klasse D forstærker da den vil bruge 20-60 gange mindre strøm (ikke en trykfejl, det er 20-60 gange mindre vi snakker). Tror ikke der er nogen der bliver imponeret over størrelsen. Beklager. Der er virkeligt nogle vilde anlæg på Roskilde.

Nej, selvfølgelig bliver det ikke det mest imponerende på festivalen :) Hold da op en forskel! Så må jeg hellere få en anden forstærker... Men nu er jeg jo helt på bar bund med afspilningen. Hvilke produkter ville I foreslå? Og hvad skal budgettet være for at det kan komme til at ske? :)

Faktisk ender folk tit med at bruge betragteligt flere penge, fordi de vil beholde en eller anden forstærker de har set sig varm på, selvom den bruger alt for meget strøm. Det bliver hurtigt markant dyrere i batterier, hvis man skal spille i en uge, end det gør bare at købe en digitalforstærker og bedre højttalere. Søg efter TA2020 og TK2050, samt højttalere med høj følsomhed, fx passive PA-højttalere. Der står tonsvis om det her på forummet. Hvis det skal imponere størrelsesmæssigt, så sørg i det mindste for, at der er en mening med det. Fx ligesom Camp Mordor, der har lavet et bjerg. Eller fordi I bare har så mange højttalere, at det naturligt bliver så stort. Det er virkelig svært at imponere på Roskilde, især på størrelse. Og det med plug-in'et var bare en intern joke, om at lave et plugin til selve det her forum. :)

Nu har jeg kigget lidt på det du har foreslået Alexlangberg. Men jeg har lige et pinligt spørgsmål tilbage. Nemlig, hvad skal jeg eje ved siden af forstærkeren? Skal jeg bare købe mig to lækre passive enheder, eller skal jeg finde henholdsvis bas og diskant ved siden af en enhed?

Og hvad er høj følsomhed? Og hvad betyder det?
Det betyder at en højtaler spiller højt med få watt. For eksempel er en typisk bilstereohøjtaler på ca. 89-90dBwm følsomhed, og en typisk PA-højtaler er på 98-100dBwm følsomhed. Det betyder PA-højtaleren spiller lige så højt ved 15W som bilhøjtaleren gør ved 200W.

Altså, med "højttalerenhed" mener jeg selve den runde enhed, man sætter i en kasse, for at lave en højttaler. Alle enheder er derfor pr. definition passive. En højttaler er altså en kasse, med flere højttalerenheder i, fx basenheder eller diskantenheder. Da der godt kan sidde en forstærker i kassen, kan en højttaler både være aktiv eller passiv. Så enten kan du finde nogle enheder, hvis du selv vil bygge højttalerne. Eller du kan købe et par passive, færdigbyggede højttalere. Jo højere følsomhed en højttaler har, jo mere "gratis" lydstyrke får du, uden at bruge mere strøm. Så fordi vi altid bruger digitalforstærkere der ikke kan yde ret meget strøm, prøver vi altid at finde højttalere med så høj følsomhed som muligt. Håber, at det gav mening. :)

Jamen hvilken sammensætning skal der til for et ordentligt resultalt så? Altså, jeg er med på at jeg skal bruge en anden forstærker, tror jeg snupper TA2020 som alexlangberg foreslog. Men hvad så? Så skal jeg bare bruge en passiv PA-højtaler? Eller skal jeg både bruge noget der hedder bas, mellemtone og diskant for at det kommer til at svinge? Tak for svar på alle mine dumme noob-spørgsmål :-)

Hvis du ikke vil bygge højttalere selv, skal du bare bruge et par passive PA-højttalere. Hvis du vil bygge selv, skal du bruge bas- og diskantenheder og bygge højttalerne selv (lad være med at kaste dig ud i mellemtoneenheder, det er svært og unødvendigt til det her formål). Du har ikke brug for begge dele. Det første er nemmest, men dyrest.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.