Jump to content
Festivalanlæg dk

Ombygning af AC-DAC til 12VDC DAC.

Aze
 Share

Recommended Posts

Hej alle festivals-sound'ere. Dette projekt har jeg lavet som en del af mit lyd-system i bilen, hvorfor det ikke direkte er relateret til festivals-brug...Men det er nøjagtig samme problematik der finder sted ved eks lyd-mixere, og andre enheder der kræver en pos/neg forsyning (AC). Kort fortalt er det en DAC beregnet til AC, som jeg har bygget om til at kunne køre direkte på 12VDC. Jeg har også haft held med at bygge flere dj-mixere om, så de på samme måde kan køres direkte fra 12VDC, og tænkte at det var oplagt at dele med jer herinde. Nå, men jeg har oprindeligt haft lidt forord om mit setup og en masse andet, som for jer sikkert er helt ligegyldigt, så jeg springer direkte "ind i teksten"...: DAC'en er lavet til hjemme-HIFI, hvorfor den kun kan benyttes med AC230V. Som i alle andre lyd-enheder sidder der en OP-AMP, som er en betegnelse for OPerations-forstærker. En OP-AMP er kort forklaret en lille IC der indeholder et komplet forstærkertrin, og er sådan set den der sørger for at behandle det tilførte signal, inden det bliver sendt videre til udgangs-trinnet. Da en OP-AMP behandler ren AC (i dette tilfælde en sinus-kurve i form af lyd) har den også en andet behov for strøm-tilførelse end "normale" enheder. Den skal nemlig have det der hedder en +/- forsyning, hvilket i dette tilfælde vil sige en "virtuel stel" (0V) samt +15V og -15V. Dette stiller et helt specielt krav til strømforsyningen, hvorfor 230VAC er et helt naturligt valg, da der her både er en positiv og en negativ halv-periode, som efter en ensretning kan give den nødvendige +/- forsyning. Udover over OP-AMP delen, som kan betegnes som den "analoge" del, er der to separate digitale kredse, der kræver en forsyning der er galvanisk adskilt fra hinanden, samt fra OP-AMP'en. Dette gør at der for et opnå de nødvendige forsynings-spændinger, er benytter ialt 3 forskellige strømforsynings-trin, alle afhængige af 230VAC. Jeg gik derfor på jagt efter nogle DC-DC strømforsyninger som kunne levere det jeg havde brug for, og da producenten af DAC'en var så venlig at give mig et komplet diagram over produktet, kunne jeg med lidt målinger finde ud af, hvad det egentlig var jeg søgte. Og hvad var det så...Jo, først og fremmest søgte jeg en strømforsyning der kunne tage en DC ind, og give den nødvendige +/- forsyning ud. Samtidig var det vigtigt at indgangen var 100% "isolated" altså galvanisk adskilt, fra udgangen på både plus og minus-delen (som den oprindelige del) Dernæst søgte jeg 2 -igen "isolated"- strømforsyninger der kunne forsyne de to "uafhængige" digitale blokke i DAC'en, dog kun med en alm stel/+ forsyning. Efter at have søgt mere eller mindre hele nettet igennem, og snakket med forskellige elektronik-producenter, fandt jeg et firma der havde lige det jeg havde brug for...Og så var jeg sådan ca MEGET glad. Delene ankom, og jeg gik igang med ombygningen. For at opsummere kort, har jeg nu fået re-designet en hjemme-DAC der normalt skal have 230VAC, til at køre på ren 12VDC. Og for at det ikke skal være løgn, kan de benyttede strømforsyninger tage 9-18V ind, og alligevel holde udgangene fuldstændig stabile, hvilket gør det SÅ optimalt til formålet. De benyttede strømforsyninger er ren SMPS og har derfor en meget høj virkningsgrad. De er fra et firma kaldet BCT, men jeg er sikker på at de også kan findes under mange andre navne. Til festivals-brug kan jeg anbefale Behringer's 1002B mixere, der blot kræver 2 af de pågældende strømforsyninger, for at køre direkte på 12V (9-18V). Så hvis andre (som mig selv i sin tid) har opgivet at finde en flerkanals-mixer der kører på DC, er det en oplagt mulighed. 01.jpg02zez.jpg03.jpg04.jpg05.jpg06.jpg07.jpg08.jpg09.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg15.jpg

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.