Jump to content
Festivalanlæg dk

Etablering af batteribank.

Pedes
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen. Vi står og skal til Smukfest, og der må vi ikke medbringe bilbatteri, så vi er tvunget til at lave en batteribank af 8 x D-batterier. Problemet er bare jeg ikke kan se nogen steder hvor mange ah et sådan batteri kan levere? Og hvordan laver man lige smartest så 8 batterier sidder i røven på hinanden, tænker jo noget ala en stavlygte, men det er en lidt lang stav der skal laves så jo. På forhånd tak. Pedes

Brug 9 batterier i stedet for 8. Spændingen falder til ca. 1.2-1.3V per batteri under belastning. Egentlig skulle man bruge 10 i serie men så risikerer man at brænde forstærkeren pga. for høj start spænding. Kapacitetten anhænger rigtigt meget af forbrugsmønster. Ved lavt forbrug under ca. 100mA er der 12-18Ah, ved 350Ah er der 6-9Ah, og ved 1A er der højest 2-3Ah.

Okay, et skud fra hoften, hvor meget strøm vil et anlæg bruge med en tripath ta2020 forstærker sammen med 2 x 4 ohms højtalere? 96 dB. Hvis det nu skal spille for 10 mand på en festival. Ved godt det ikke er nemt at vide (;

Hehehehe. Det ville godt nok blive indviklet, hvis man skulle til at smide folk væk, så man ikke løb tør for batteri, hvis festen blev for stor. Vi må nok hellere også lige nævne, at Watt = Volt * Ampere. Og at en TA2020 kører på 12V. 5W = 12V * A A = 5W / 12V = 0,416A. Så tager du kapaciteten på batteriet (Ah), ganger det med 0,6 eller 0,8 - alt efter om det er henholdsvis et startbatteri eller et forbrugsbatteri. Det tal du har tilbage dividerer du så med 0,416 og så har du antallet af timer. Det er stadig relativt vejledende, men nogenlunde realistisk.

Så tager du kapaciteten på batteriet (Ah), ganger det med 0,6 eller 0,8 - alt efter om det er henholdsvis et startbatteri eller et forbrugsbatteri. Det tal du har tilbage dividerer du så med 0,416 og så har du antallet af timer. Det er stadig relativt vejledende, men nogenlunde realistisk.
Nu var det alkaliske D celler der blev spurgt om her :D 5W er nok lidt højt skudt. 4W vil jeg sige, så ca. 350mA som er listet ovenfor. Ved lav volumen, ca. 100mA som også listet ovenfor.

Så et skud fra hoften' date=' så ville den kunne spille ca 20 timer på 9 x D batterier? Og hvilke batterier kan du anbefale mht. Pris og levetid?[/quote'] Ja, ca 20 timer. Aldi/Lidl's alkaline batterier skulle være de absolut bedste på markedet (bedre end de bedste Duracell). Og nogle af de billigste. Se fx her http://politiken.dk/mad/madnyt/ECE880592/bedste-batterier-faas-i-aldi-og-lidl/

Har nu lige målt på 9 batterier fra Aldi' date=' og måler en spænding på 13,7 V, det er da også lidt meget. Ved 8 er det 12,2[/quote'] Gætter på det også er målt uden belastning. Altså når forstærkeren ikke spiller fuld drøn, så falder spændingen nemlig kraftigt.

Har nu fået skidtet til at spille. Og der er jo ikke ret meget bas i sådan et par 6x9ere. Hvis jeg nu for sjov ville smide en subwoofer i, hvad vil i så mene jeg skal gå efter og skal der også bruges delefilter?

Har nu fået skidtet til at spille. Og der er jo ikke ret meget bas i sådan et par 6x9ere. Hvis jeg nu for sjov ville smide en subwoofer i, hvad vil i så mene jeg skal gå efter og skal der også bruges delefilter?
Jeg tror jeg ville lære at leve med det og bygge noget med ordentlige enheder til næste års festival istedet for en hovsa-løsning.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.