Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp til opgradering af anlæg, til Roskilde 2014.

peter
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen. Jeg vil så småt til at gå i gang med Roskilde anlæg til næste år. Jeg kunne rigtig godt tænke mig noget der spiller super højt! gerne op til 50-100 mennesker. Jeg har nogle tanker til hvordan det skal være. Tænker lidt at der skal være 2 x 15-18'' bunde, og 2 x toppe. Jeg har læst mig frem til at bas enhederne, ville være bedst i nogle bestemte kabinetter. Her kommer mine spørgsmål: * Hvilke basenheder ville være gode? * Hvilket kabinet ville være godt at putte dem ind i? Og hvor får jeg fat i kabinettet, hvis jeg ikke selv kan bygge det? * Hvilke toppe skal jeg bruge? * Hvilken og hvor mange forstærkere skal jeg bruge? (Jeg har ca. 8 stks 200Ah Lastbil batterier). * Skal jeg bruge en miniDSP, og hvilken? * Andet jeg mangler? Mvh. Peter

Hej. Er på ingen måde en ekspert, men kan prøve at hjælpe med nogle ting jeg selv har lært herinde fra. Hvis man selv kan bygge kabinettet, skulle nogle bundenheder ved navn Cubo15 være rigtigt gode. Cubo15 referer vist kun til selve kabinettet, og så skal man selv smide en 15" basenhed i så vidt jeg har forstået. Kabinetterne kan ikke købes, så hvis man ikke kan bygge dem selv eller få en ven til det, kan man vist ikke få dem. Af forstærkere har du forskellige valg, men det er optimalt at bruge class-d forstærkere, da de har et lavt strømforbrug. Her kan du evt. vælge imellem en Indeed TA2020, som har et meget lavt strømforbrug, men som derfor heller ikke får højtalerne til at spille ligeså højt som en TK2050, som dog også bruge en del mere strøm. Det er en mulighed at have en TA2020 om dagen når der ikke er fest, og derefter tilslutte en "stærkere" forstærker når der skal være fest, f.eks. en TK2050 eller noget endnu vildere. Da du har så mange batterier virker strøm ikke som et problem, og derfor kan jeg ikke se et problem ved at bruge TK2050 (det gjorde vi). MiniDSP kan jeg desværre ikke hjælpe med, da jeg heller ikke selv forstår det. Hvis du ligesom mig heller ikke er den skarpeste til selv at bygge ting, kan det måske være en ide at købe et par færdigbyggede PA-højtalere med en høj følsomhed, da det gør det en del nemmere. Det er dog også dyrere, og hvis man kan finde ud af det andet er det klart bedst.

En mini-dsp er altid en god investering, det er sådan set bare et delefilter/eq så du kan tweake din lyd til hvordan den skal lyde og at dine bunde f.eks. ikke må spille højere end 120Hz hvis valget går på Cubo15 designet som rigtig nok er diskuteret meget her på forum. Hvis du læser tråden Cubo15 (http://festivalanlaeg.dk/showthread.php?940-Cubo-15&highlight=cubo15) kan du få en masse at vide. Læs også gerne forumtråden på FreeSpeakerPlans omkring Cubo15, der står næsten al viden, også omkring hvilke enheder du skal bruge til den hvor du sansyneligvis vil støde på navne som Eminence Kappa 15LFx mm som altså bare er basenheden du skal bolte fast i din Cubo bundkasse. Hvis du alligevel har så mange batterier (hallo giv lidt! :D ) så køb en forstærker som Campinocamp (mener jeg?) benyttede sig af. En BassFace (http://bassfaceaudio.co.uk/products-2/amplifiers/db1-2-class-d-monoblock/) Så får du altså smæk for skillingen! Hvis du kender en tømre eller en med træarbejdserfaring (aller helst en der har bygget PA-lyd før selvfølgelig ;) ) så slå dig sammen med ham og byg 2 bundkasser. Topkasserne kan du også selv vælge at bygge når du trodsalt er i god tid, men hvis det bliver for meget så søg lidt efter nogen med en følsomhed på 97dB/w eller mere og husk de skal følge med helt fra 100Hz næsten, dette er dog intet problem for de fleste PA-toppe overhovedet.. Igen vil jeg gerne give et shoutout/råb til at gøre det lidt specielt. En ting er at bygge et kæmpe anlæg så man kan holde fest, men det gør alle andre sgu også, så fokuser endelig på noget sjovt eller alternativt! Du kan vælge at købe en masse sæbeboblemaskiner og oppustelige palmer og lave hawai-tema eller hvis din camp har et tema så prøv at få det til at passe sammen med det :)

Tusinde tak for jeres svar! Her kommer lige lidt flere spørgsmål.. Med en miniDSP. Skal jeg så selv indstille den, eller gør den det automatisk? Hvor længe vil denne forstærker kunne køre på 1 batteri, ved fuld styrke? Ville en normal tømmer kunne bygge en Cubo 15, hvis han havde tegninger til dem? :)

En MiniDSP skal programmeres, så den passer til det specifikke setup den bruges i. Det gøres via et medfølgende usb-kabel og en desværre ikke medfølgende computer. Man skal vide hvad man, gør, men med de simple plugins, så kan du nemt guides igennem det til den tid. Man skal forvente at det koster næsten 1.000,- at tilføje en MiniDSP, så om det er den rigtige løsning, afhænger af pengepungen og hvor audiofil man er. :) Hvilken forstærker tænker du på? En normal handymand kan bygge en Cubo15, den er forholdsvis simpel i designet, tror næsten at selv min mor ville kunne. Planerne kan ses her: http://www.freespeakerplans.com/plans/14-plans/basscab/44-cubo15 Og de kan downloades i download sektionen hvis man laver en bruger.

Dens strømforbrug er ikke oplyst og har heller ikke målt på den, så der må jeg være svar skyldig. En dejlig ting ved den der gør det nemmere, specielt hvis man ikke den store erfaring har med audio, er at den har indbygget subsonic og lowpass filter, samt indstillingsmuligheder for gain og bassboost. Så man behøver ikke anskaffe sig et delefilter oveni, og heller ingen alukasse da den allerede er i en. :) Den spillede fint mine to Cubo15 op på RF, så jeg er tilfreds med den og kan anbefale den.

En AMP9B med EQ og XO styret af en MiniDSP. Sidste år brændte jeg min MiniDSP aftenen før RF'12, så måtte sidde i køen i en halv-brandert og lodde nogle delefilter fra T-Hansen på i stedet for. Det var skisme dejligt at få en MiniDSP foran i år, det hele blev lidt renere, og den periodiske støj der havde været lidt problemer med forsvandt fuldstændig. :)

Hehehe, man er ikke en rigtig mand, før man har loddet i køen til Roskilde! Jeg har også engang siddet og loddet et jack-stik til vores anlæg. Folk glor godt nok, når man lige hiver en gasloddekolbe frem. Det er godt nok også nørdet, men man er hurtigt tilgivet, så snart der er hyggemusik. :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.