Jump to content
Festivalanlæg dk

Ros anlæg der dræber!

vesthardt
 Share

Recommended Posts

Hej Festivalanlæg.dk. Jeg skal nu til at lave mit første Roskilde anlæg, og jeg håber i kan hjælpe mig godt på vej. Information: Jeg har ikke ret meget forstand på lydteknik, men jeg synes selv jeg forstår det meste jeg læser rundt omkring. Af udstyr har jeg tonsvis af værktøj og 2 sæt (4 i alt) AceTec DX-212 højttalere (http://shop.frisklyd.dk/acetec/h_jtalers_t_1000_watt.htm?osCsid=b401bddb9a7cab05b0672482dc427384). Mit budget er omkring de 5000. Jeg skal bruge hjælp til at finde alt andet end de højttalere jeg har. Jeg tænker på en forstærker alla http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem?itemId=330957630933. Så skal jeg nok bruge en preamp tror jeg. Men jeg kan ikke finde noget der KUN styrer volume og har AUX ingang. Findes dette? Så kort sagt, jeg skal beuge hjælp til at se om det jeg har linket passer sammen og til at finde en preamp der har det ovenstående. Tak for hjælpen på forhånd!

Hej Festivalanlæg.dk. Jeg skal nu til at lave mit første Roskilde anlæg, og jeg håber i kan hjælpe mig godt på vej. Information: Jeg har ikke ret meget forstand på lydteknik, men jeg synes selv jeg forstår det meste jeg læser rundt omkring. Af udstyr har jeg tonsvis af værktøj og 2 sæt (4 i alt) AceTec DX-212 højttalere (http://shop.frisklyd.dk/acetec/h_jtalers_t_1000_watt.htm?osCsid=b401bddb9a7cab05b0672482dc427384). Mit budget er omkring de 5000. Jeg skal bruge hjælp til at finde alt andet end de højttalere jeg har. Jeg tænker på en forstærker alla http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem?itemId=330957630933. Så skal jeg nok bruge en preamp tror jeg. Men jeg kan ikke finde noget der KUN styrer volume og har AUX ingang. Findes dette? Så kort sagt, jeg skal beuge hjælp til at se om det jeg har linket passer sammen og til at finde en preamp der har det ovenstående. Tak for hjælpen på forhånd!
Har du mulighed for at sælge de absolut rædderlige højttalere? :) Derudover så vil jeg lige henvise dig til en tråd med et par råd: http://festivalanlaeg.dk/showthread.php?971-F%F8rste-musikvogn-anl%E6g&p=9195#post9195 Den forstærker er også rigtig fin - hvis du kan leve med kun at spille musik et par timer af gangen - fuldstændigt tåbeligt strømforbrug :) Byg selv, er mit bedste råd - du har et helt år til at finde et sted hvor du kan kaste de der Acetec i havet og lave noget der er uendeligt meget bedre :)

EDIT: Har skiftet mening. Kan bruge AceTec til noget andet, så jeg har besluttet mig for at bygge selv! Så er der bare lige det at en Boominator bliver for lille. Skal kunne spille for en god 70-80 mennesker. Hvad bliver mine muligheder så? ;)

EDIT: Har skiftet mening. Kan bruge AceTec til noget andet' date=' så jeg har besluttet mig for at bygge selv! Så er der bare lige det at en Boominator bliver for lille. Skal kunne spille for en god 70-80 mennesker. Hvad bliver mine muligheder så? ;)[/quote'] Hvad er dit budget?

Altså, jeg vil sige at du kan give dine nuværende højtalere et forsøg når du alligevel har dem. Byg et sæt cubo15 og brug en bassface db1.2 amp eller lignende. I alle tilfælde skal du ikke bruge den forstærker du har kig på. En TK2050 forstærker på 24V (via dc-dc converter) er glimrende til at trække dine højtalere. Test dette set-up og se om du er tilfreds med lyden. Hvis du ikke er som vi forventer, så kan du begynde at overveje hvilke toppe du så skal have istedet. Hvis du er tilfreds med lyden, eller finder den acceptabel, så brug pengene du har tilovers til noget lysshow eller andre gimmicks.

Edit: Jeg har jo 4 af de her AceTec højttalere, og vil forfærdeligt gerne have 2 Cubo15 med også. Skal jeg så sætte de 4 højttalere i parallelforbindelse af hinanden på en TK2050, og så er der 1 kanal til hver cubo15? Altså 2 kanaler til højttalere og 2 til Cubo15. Og jeg har kigget lidt på det hele og besluttet at jeg skal bruge 2 Cubo15, mine 4 AceTec DX212, en TK2050, 2x12 volts solceller, 2x12 volts batterier og en audiosource. Så mit næste spørgsmål bliver: Hvordan kan man tilskutte sin iPhone til en TK2050? Og jeg skal vel også have noget til at styre lyden? Mvh

Du skal bruge 1x miniDSP for at kunne dele lyden til dine cuboer. Hvorfor vil du så gerne bruge alle 4x AceTec? Hvis det stod til mig, så havde jeg forsøgt at sælge dem for så at købe nogle bedre toppe til Cuboerne, så har du også penge til resten af udstyret. Forresten, så kommer du formentlig til at overskride dit budget, eftersom at cuboerne koster omkring 1700 at bygge stykket, minidsp koster omkring 1000, forstærker 300-500, og derudover kommer solceller + batterier.

Du skal bruge 1x miniDSP for at kunne dele lyden til dine cuboer.
Ikke hvis man bruger den føromtalte fortærker da den har indbygget filter. Jeg vil da også gerne rette en misforståelse. Ingen har i princippet brug for en miniDSP. Der er andre måder at opnå hvad den kan der i mange tilfælde vil være en bedre løsning. MiniDSPen kan bare bruges til rigtigt mange ting som vil være svært eller umuligt for mange folk selv at beregne og bygge. Hvis det eneste formål at dele mellem bunde og toppe ville jeg nok ikke vælge miniDSP som den første mulighed, men istedet et aktivt eller passivt delefilter.

Ikke hvis man bruger den føromtalte fortærker da den har indbygget filter.
Nu nævnes der en "TK2050" forstærker, og de har ikke indbyggede filtre, hvilket var derfor jeg pointerede at der var behov for et filter (passivt eller aktivt)

Nu nævnes der en "TK2050" forstærker' date=' og de har ikke indbyggede filtre, hvilket var derfor jeg pointerede at der var behov for et filter (passivt eller aktivt)[/quote'] Men basforstærkeren har filter, så yderligere filtre behøves i sagens natur ikke.

Mit budget kan nok godt skydes lidt op for det første. For det andet, kunne jeg også bare lade være med at bygge cubos? Jeg kunne måske bruge 2x15" subs? Hvis det er tilfældet, hvordan kan jeg så gøre så mine højttalere og de her subs kører fra samme lydkilde? Er det med det her delefilter? Tak for jeres hjælp:)

Hvis du skal have noget færdigtlavet subwoofer med ordentlig følsomhed, kommer du nemt til at bruge 3-5k per styk. Læg en halv til en hel gang mere oveni, hvis den skal spille lige så højt (have lige så stor følsomhed) som en Cubo 15. Det bliver hurtigt økonomisk uoverskueligt, taget i betragtning, at en Cubo 15 ikke koster ret meget mere end selve højttalerenheden at bygge.

@alex Jeg tænkte på at man bare kunne sætte en driver i mit anlæg med gitter på, ved ikke om det ville fungere? @viktor Jeg har søgt som en gal, og læst som en gal. Jeg læser så meget at jeg ikke kan huske alt hvad jeg læser. Jeg har nemlig prøvet jeres søgefunktion, men jeg forstår bare stadig ikke helt om jeg bare kan sætte en woofer på mit anlæg. Så skal det også lige siges at jeg er dybt taknemmelig til idémanden bag festivalanlæg.dk. Fed hjemme side, det hjælper mig så meget :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.