Jump to content
Festivalanlæg dk

Dobbelt batteri med kontakt

jonas1045
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen, jeg har et spørgsmål angående kontakt til at skifte mellem to batterier. Grunden er at jeg har et indbygget 7,2Ah batteri i min kasse, men hvis det løber tør, så vil jeg gerne kunne afbryde det 100% og tilslutte et 75Ah batteri via et cigaret stik i kasse, og have batteriet ved siden af. Jeg har kigget på denne her: http://www.ebay.co.uk/itm/12V-24V-250A-DUAL-BATTERY-ISOLATOR-SELECTOR-KILL-SWITCH-BOAT-4X4-CARAVAN-TRUCK-/170694570100?pt=AU_Boat_Parts_Accessories&hash=item27be307074 Det jeg ikke forstår er at man kun skal tilslutte plus, fra hvert batteri til kontakten, og lade minus fra begge batterier være tilsluttet samtidig. Måske dårligt forklaret, så prøver lige med et billedet også: Det jeg forstiller mig på billedet er at Engine ground er f.eks. min forstærker. Hvordan kan strømmes så være afbrudt fuldstændig fra det ene batteri, når minus stadig er til?

Hej alle sammen, jeg har et spørgsmål angående kontakt til at skifte mellem to batterier. Grunden er at jeg har et indbygget 7,2Ah batteri i min kasse, men hvis det løber tør, så vil jeg gerne kunne afbryde det 100% og tilslutte et 75Ah batteri via et cigaret stik i kasse, og have batteriet ved siden af. Jeg har kigget på denne her: http://www.ebay.co.uk/itm/12V-24V-250A-DUAL-BATTERY-ISOLATOR-SELECTOR-KILL-SWITCH-BOAT-4X4-CARAVAN-TRUCK-/170694570100?pt=AU_Boat_Parts_Accessories&hash=item27be307074 Det jeg ikke forstår er at man kun skal tilslutte plus, fra hvert batteri til kontakten, og lade minus fra begge batterier være tilsluttet samtidig. Måske dårligt forklaret, så prøver lige med et billedet også: Det jeg forstiller mig på billedet er at Engine ground er f.eks. min forstærker. Hvordan kan strømmes så være afbrudt fuldstændig fra det ene batteri, når minus stadig er til?
Bare køb en DPDT switch.. Så kan du gøre præcis det du gerne vil :)

Det er en mulighed hvis man helt vil adskille strømkilderne men man behøver det ikke. Der er ikke noget minus på et batteri (der er i den forstand heller ikke noget plus men det kommer vi til), der er plus og jord. Altså V+ og 0V. Det er fuldstændig ligegyldigt hvilken jævnstrømskilde jord kommer fra, det kan være et andet batteri på 12V, 24V eller 1000V eller en strømforsyning, solceller osv, 0V vil stadig være 0V. Så det er altså kun nødvendigt at afbryde plus. Når jeg siger der ikke er noget plus heller er det fordi det kommer an på hvilken spænding der trækkes fra batterierne. Hvis der trækkes negativ spænding, altså minus volt, så vil plus polen være 0V og minus polen være V-. I de fleste tilfælde vil dette ikke være tilfældet men det er derfor at det er en sikring mod alle eventualitetter at bruge DPDT switch istedet.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.