Jump to content
Festivalanlæg dk

Endnu et anlæg by Hegner

CampSP
 Share

Recommended Posts

What up gutter. Efter en pænt vellykket Roskilde Festival med masse af BASS og kæmpe fester i L, er det tid til at blive lidt mere voksen, og flytte til vest. Samtidig med at vi bliver mere voksne, så bliver vores anlæg også mere fornuftigt, vi blev alle UTROLIGT trætte af 4 x 80 kg bundkasser, 4 x 25 kg topkasser og 20 x 65 kg batterier(det er tungt at slæbe rundt på!!!!) mest af alt fordi jeg aldrig rigtig fandt en vogn der var stor nok til alt vores lort. Så valget stod mellem en bunke væksthormoner og analbolske steroider, eller et lidt bedre og mere kompakt anlæg, jeg valgte begge dele, spøg til side.. Opsætningen anno 2014 kommer til at se således ud : 4 x Cubo15 4 x HD15 2 x omnitop 212 2 x Bassface DB1.2 til Cubo15 og HD15 1 x Bassface DB4.1 til omnitop 1 x miniDSP Hvilke frekvenser ville være optimalt at dele denne her setup ved? Batterier til denne opsætning, er jeg lidt i tvivl om, har solgt 14 af mine 225ah lastbils batterier, så har nu 4 x sprit nye 225 ah batterier og 4 x 100 ah nødstrøm forbrugsbatterier, mit spørgsmål er så om det er nok med de 4 x 100 ah eller om jeg skal have de 4 x 225 ah med også? Foruden det skal jeg også ud og finde en ny 2 x 1 meter trækvogn, da jeg selvfølgelig solgte de to jeg havde op til Roskilde -_- Også skal der findes noget fedt 12 LED lys, ikke al det der led bånd, det er lååååååååårt ! Ellers nogen gode råd eller forslag til opsætning ?

Med 4 cubo15 og 4 HD15 og 2 omnitop212?... Skal du holde fester på tværs af flere områder eller hvad? :D Kan da kun sige at jeg glæder mig til at høre det! HD15'erne tager jo over før Cunoerne render ud ved en 110-130hz og når nu du har hd15 på så ville jeg skåne lyden fra Cuboerne og dele dem ved <110Hz. Post endelig billeder og overvejelser og tekniske udfordringer du kommer i møde så vi kan følge lodt med :) Skal bundene så V-plates eller har du ikke gjort dig overvejelser om det?

Cubo15'erne deles ved 80-90hz opad når du har HD15 på, og HD15 deles tilsvarende nedefter, og ved 160-180hz opad. Det betyder også at du ikke kan bruge samme forstærker til de to, og at du ikke umiddelbart kan bruge bassface db1.2 til HD'erne da sub-cut filteret er for lavt. Der skal bruges 2 bassface db1.2 til cubo15erne alene. Hvis du har en 4 ohms version af HD15'erne kan du nok godt klare dig med 2. Bassface db4.1 er en klasse AB forstærker. Jeg vil anbefale at skaffe en klasse D istedet. Faktisk vil en 4 kanals TK2050 gøre det fint her (eller 2 af dem vi er ved at lave selv). 2 kanaller til HD15erne og 2 kanaller til omnitop'ene med miniDSP som filter/DSP/Eq. På den måde kan du gå ind og sætte HD15'erne til at klare hele bassen i løbet af dagtimerne, og kun bruge cubo15'erne til fest. Så bruges der mindst strøm. En Bassface db1.2 med 2 cubo15 bruger 10-12A ved fuld smadder, så et 225Ah batteri klarer én aften med 2.

Efter de billeder du postede, før du tog på Roskilde, kom jeg herind med forventningen om en kopi af Eiffeltårnet, bygget med Titans. Øv bøv. :D Såeh... du havde 2 trækvogne på 2x1m, men valgte at sælge dem lige før du skulle på Roskilde med dit 1720 kg tunge anlæg? Hvordan får man et anlæg på 1720 kg ind, uden trækvogne? :S Anyways, så lyder det da som et rimeligt sindssygt anlæg stadigvæk. Det bliver godt nok et vildt projekt. :)

Jeg synes det lyder som et tåbeligt setup hvis jeg skal være ærlig.. At bygge 4 kabinetter til at dække 40-80hz og så 4 kabinetter til 80-160hz og så toppe derefter.. Det giver ingen mening. Det lyder som noget fra sidste århundrede da man stadig byggede kickcabs pga mangel på ordentlige toppe og subwoofere.. Byg 4 Titan48 med 3015LF så bredde som muligt, driv dem med 1 DB1.2 forstærker (evt 2 hvis du har åndsvagt mange batterier) og så træk de OT212 fra en TK2050 eller en DB4.1.. Så smider du en V-plate på de titans og deler ved 100hz og lader omnitops tage over derfra.. Det vil spille meget bedre og er voldsomt mindre kompliceret og omfangsrigt byggeri.. Men har du ønske om at det skal være besværligt, så kan du jo også bare bygge 800 kabinetter ;)

En korrekt bygget HD15 kan nu noget som hverken titan48, cubo15 eller omnitop kan. Er man bidt af en gal electronica/techno-hund (kald det hvad I vil men altså hvis man hovedsagligt hører elektronisk musik) vil jeg klart anbefale HD15erne. Hvis man vil, og/eller hører mere almindelig musik (læs: alt andet) kan man godt undvære dem og bare køre cubo15/titan48 plus omnitop. Jeg vil klart fraråde at køre 4 subs, om det så er titan48 eller cubo15 på en bassface db1.2 med mindre du serie/parallel-forbinder dem, og så skal det være 4 ohms enheders i cubo15/titan48. Det vil bruge meget mere strøm at køre med 1 forstærker med 4 parallelforbunde subs end at køre med 2 forstærkere med 2 på hver. Max 3 i parallel på en bassface db1.2. Cubo15 må forresten ikke v-plates under nogen omstændigheder (det er jo ikke et horn). Hvis jeg skulle give et råd så ville det være at køre med 3 cubo15 og 2 omnitop212. Bassface db1.2 er en mono forstærker alligevel, så om man kører 2, 3 eller 4 er lidt ligegyldigt. Og 3 i parallel vil give mere output end 4 i serie/parallel hvis det er 8 ohms enheder der er brugt.

Hvorfor må de ikke det? Mr. Cubo anbefalede mig at V-plate da jeg spurgte ham omkring mit projekt.
Gjorde han det? Lyder mystisk. En cubo15 er jo en resonant kvartbølge transmissionlinehøjtaler udviklet af JBL i 80erne, og i de interne udviklingspapirer hos R&D i JBL gøres der meget ud af at portåbningerne (også kaldet hornudmundingen) skal være mere end en halv bølgelændge afstand af den øverste frekvens den skal gengive. Edit: Skal gøre opmærksom på at Cubo'erne ikke er udviklet af JBL, det er det princip de virker efter der er.

Nu tog jeg mig lige tid til at finde lidt forskellige post af Mr. Cubo omkring V-plating. Jeg bliver spurgt omkring stacking, og fortæller at jeg kender til V-plating, og får følgende reply:

An orderly collection of loudspeaker enclosures, often arranged in vertical and/ or horizontal layers, so that the radiating surfaces combine. V-plating would even be better ;) Best regards Cubo
På et andet forum skriver han:
I just realised that V-plating 4 cabinets (2 wide, 2 high) will give close to 30 Hz performance. It would extend the horn path by 44 cm and enlarge the horn mouth up till 2720 cm^2 per cabinet. The Cubo's would have to placed with the mouths together. For 30 Hz performance, this way, I would recommend to use a 15" with a (stated) Xmax of around 9 mm or use Cubo 18 with a sufficient Xmax driver.. Best regards Johan

Hmmm. Måske tror han at det er et horn hvilket det ikke er. Anyways, det er nu pga. performance ved de højeste frekvens cubo'erne skal gengive at man ikke skal v-plate, da der opstår meget uheldig interferansproblemmer resulterende i en meget ujævn frekvensgang i det område hvor det netop er vigtigt at den er forholdvis jævn (ved delefrekvensen). Det er fløjtende ligegyldigt om de går til 35 eller 30hz da man ikke kan bruge det til noget alligevel.

Hvis man har lyst kan man beregne sine egne cubo'er. Der findes en beregner her http://dbdynamixaudio.com/quarter-wave-flared-vent-t-line-horn-bass-reflex-enclosure-calculator/ Man skal så bare omregne kabinettet til at være dybere, og så sætte enheden til at spille ned i "porten/hornet". "Porten/hornet" bliver også kortere men større med PA enheder med langt højere Fs end illustrationen indikerer, fuldstændig som en cubo.

Puha, jeg skal lige have læst mere på det før jeg kaster mig ud i sådan noget. Kender du noget til SS15? Hvis ja, hvad vil fungere bedst i et miljø som Roskilde. Cubo15 eller SS15? Jeg er stor fan af at man kun bruger 1 plade finér. Jeg har tegningerne til Tuba30 liggende, men opgav da jeg skulle bruge virkelig meget træ i forhold til Cubo15.

Jeg har lidt forskellige links. Selve start-tråden til SS15: http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/170771-single-sheet-th-challenge.html En byggetråd med lidt målinger: http://hornplans.free.fr/ss15.html Og en ren byggetråd: http://www.fial.com/bob/lego/ss15_build/ Jeg har desværret ikke har tid til at læse igennem hele start-tråden (pt. 197 sider), men det ser ud til at være en spændende design. Dog væsentlig sværere at bygge end en Cubo15. Specielt Jbells egne målinger ser interessante ud: http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/170771-single-sheet-th-challenge-6.html#post2274952

Jeg synes det lyder som et tåbeligt setup hvis jeg skal være ærlig.. At bygge 4 kabinetter til at dække 40-80hz og så 4 kabinetter til 80-160hz og så toppe derefter.. Det giver ingen mening. Det lyder som noget fra sidste århundrede da man stadig byggede kickcabs pga mangel på ordentlige toppe og subwoofere.. Byg 4 Titan48 med 3015LF så bredde som muligt, driv dem med 1 DB1.2 forstærker (evt 2 hvis du har åndsvagt mange batterier) og så træk de OT212 fra en TK2050 eller en DB4.1.. Så smider du en V-plate på de titans og deler ved 100hz og lader omnitops tage over derfra.. Det vil spille meget bedre og er voldsomt mindre kompliceret og omfangsrigt byggeri.. Men har du ønske om at det skal være besværligt, så kan du jo også bare bygge 800 kabinetter ;)
Titan 48 er desværre lige lidt for store, vil gerne undgå kæmpe kabinetter, såsom titan48 og vores fane scoops, de passer ikke rigtig ind på en 2 x 1 meter vogn, og slet ikke hvis de skal v-plates. Her passer både cubo15 og hd15 fantastisk godt, da de er lige omkring 50 cm bredde, og der derfor kan stå 4 på en række. Samtidig vil vi også gerne lege lidt med et sjovt design af anlægget i år, og her er det lidt lettere at lave noget spændende med cubo15.
En korrekt bygget HD15 kan nu noget som hverken titan48, cubo15 eller omnitop kan. Er man bidt af en gal electronica/techno-hund (kald det hvad I vil men altså hvis man hovedsagligt hører elektronisk musik) vil jeg klart anbefale HD15erne. Hvis man vil, og/eller hører mere almindelig musik (læs: alt andet) kan man godt undvære dem og bare køre cubo15/titan48 plus omnitop. Jeg vil klart fraråde at køre 4 subs, om det så er titan48 eller cubo15 på en bassface db1.2 med mindre du serie/parallel-forbinder dem, og så skal det være 4 ohms enheders i cubo15/titan48. Det vil bruge meget mere strøm at køre med 1 forstærker med 4 parallelforbunde subs end at køre med 2 forstærkere med 2 på hver. Max 3 i parallel på en bassface db1.2. Cubo15 må forresten ikke v-plates under nogen omstændigheder (det er jo ikke et horn). Hvis jeg skulle give et råd så ville det være at køre med 3 cubo15 og 2 omnitop212. Bassface db1.2 er en mono forstærker alligevel, så om man kører 2, 3 eller 4 er lidt ligegyldigt. Og 3 i parallel vil give mere output end 4 i serie/parallel hvis det er 8 ohms enheder der er brugt.
Vi har en bred vifte af musik smag, det er blandt andet derfor at vi gerne vil have HD15'erne på :) For at få lidt kick. Kunne 8 cubo15 evt være en løsning? Så må der jo bare være 4 x bassface 1.2db på, de er heldigvis ikke særligt dyre.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.