Jump to content
Festivalanlæg dk

Boominator på Reddit

Anders202
 Share

Recommended Posts

Hey guys Jeg havde lige lidt tid i overskud, og besluttede mig derfor for at lave en post på www.reddit.com/r/diy med billeder af mit Boominator projekt. Tråden kan findes her: http://www.reddit.com/r/DIY/comments/1jvrpe/i_made_a_solar_powered_outdoor_speaker_that_can Måske besvarer den nogle af jeres spørgsmål, eller måske kan i hjælpe med at besvare spørgsmål fra andre :) Til Saturnus eller andre der kan komme med et godt svar omkring strømforbrug for en amp, så må i meget gerne hjælpe med at besvare her: http://www.reddit.com/r/DIY/comments/1jvrpe/i_made_a_solar_powered_outdoor_speaker_that_can/cbitntr Håber vi kan hjælpe nogle derud med at bygge deres awesome anlæg ;)

Og forevigt er en overdrivelse. SLA batterier skal hvis de vedligeholdes godt skiftes efter højst 5-7 år. Med LiFePO4 batterier begynder det at ligne noget da de først vil skulle skiftes efter 30-40 år. Det samme med solcellerne, de skal også skiftes efter 30-40 år. På min første prototype kan man godt mærke at 8 års Roskilde'er har sat sine spor men den spiller stadig.

For evigt er måske en overdrivelse. Noget skal nok gå i stykker hvis den spillede non stop ;) Kan nærmest ikke komme i tanke om en komponent der kan holde til mange års slid. Overdrivelse fremmer forståelse, og fangende overskrifter virker åbentbart. Solcellerne var helt klart ikke noget jeg fandt på :D Det var på baggrund af de mange boominators der er at finde på nettet, hvoraf mange har små solceller på. Jeg er dog så doven at jeg ville være sikker på at have nok strøm så der ikke skulle oplades. Og så passede det fint med at der blev linket til solcellerne på facebook gruppen Håber i kan håndtere trafikken på canopysound.dk. Der er pt 49k views på mit album. Det eneste spørgsmål jeg har haft svært ved at besvare på reddit har været omkring strømforbruget. Folk er meget skeptiske over det lave strømforbrug, og jeg har ikke viden nok til at kunne forklare det :(

Der bliver i øvrigt spurgt efter video af den. Har nogle af jer en ide til hvordan det bør gøres? Lyd kvaliteten kan tydeligvis ikke optages med min iphone, men muligvis er det muligt at vise hvor højt den kan spille ved at sætte den et sted og så gå væk fra den med kameraret :D thoughts?

Der er mange der efterspørger en idiotsikker guide, hvilket jeg også selv gjorde da jeg skulle igang. Al informationen ligger på nettet, den er desværre bare spredt rundt omkring. Jeg kunne også forestille mig en FAQ ville være brugbar. Kan vi ikke få lavet en guide der viser alt fra a til z? Jeg kan godt find tid til at hjælpe med det i denne måned.

Den ser godt nok godt ud!, nice med en masser billeder, og tekst til også! :D jeg er selv igang med at lave en boominator, og står med de samme solceller som du har brugt, jeg har dertil et spørgsmål, Hvor dyb er din uddybning i træet. så der er plads til solcellerne? :D - Søren

Det kan jeg sørme ikke lige huske... Mener det var 7 mm eller noget i den stil. Men det kan du nemt måle når du tager aluminiumen af. Bemærk at jeg har brugt en 21 mm plade til toppen, for at sikre at den kunne holde til den tosse der uden tvivl vil bruge den som stol.

Jeg er i princippet imod at lave en step-by-step guide. Det er lagt ud som open source i den mening at folk skal lære lidt omkring selvbyg, elektronik, og akustik, og måske forhåbentlig blive lidt bidt af det undervejs. Det stammer tilbage fra engang omkring årtusindskiftet hvor jeg satte mig for at lave den perfekte boombox for at få fat en ny generation af selvbyggere da jeg synes dette var ved at være en uddående race, og folk skiftede til ukritisk at købe lort i varehuse produceret i Kina.

Sådan kan man self også se på det. Kan kun sige at det har virker i mit tilfælde ;) Jeg anede intet før jeg startede, og mener selv jeg har lært en utrolig masse. Sidder selv med lidt lyst til at tage springet videre og kunne designe nogle højtalere eller en subwoofer selv, men det spring er alligevel lige lovligt stort :D

Forresten skal jeg også huske at sige at din iphone app til at måle db enten er uhyggelig præcis, eller også har du bare været rigtigt heldig. Du måler 102dB (gennemsnitsværdi) ved 0.17A forbrug. Da tomgangsstrømmen er 0.07A, vil det sige der kommer 0.1A ud til højtalerne, eller 1.2W. Følsomheden ligger på 101dB/w/m for hele højtaleren set som samlet system, og 1.2 gange 101dB er 102dB.

Jeg synes det var helt sindsygt da der var 31k views. Der er nu over 100k folk der har set hvad en Boominator er. Der virker til at være utroligt stor entusiasme omkring et anlæg der bare spiller, og spiller godt! Jeg tror det især er Amerikanerne vi ser på Reddit. På baggrund af det vil jeg tro at der er stort potentiale i at få Boominatoren mere ud på de mere internationale sider. Desværre er mængden af HP10W vist ikke noget der kan følge med til dette, men Amerikanerne har jo også et alternativ ;) Vi kunne evt. lave et subreddit dedikeret til Boominatoren? Reddit.com/r/Boominator ? Det er bare en tanke. Hvordan er jeres føling med hvor udbredt den er i udlandet? Og er der overhovedet et "behov" for at udbrede den til udlandet?

Sverige, Norge og Australien har været med længe. Cannonsound i Australien har i årevis kørt med særlige Boominator tilbud. England er begyndt at komme efter det, og Bluearan som er den vigtigste højtalerimportør derovre har netop begyndt at tage HP10Wer hjem for første gang. Lettere udbredt i Holland/Tyskland også. Det er først for ganske kort tid siden at amerikanerne er begyndt at få øjnene op. Og den første importør af HP10Werne i USA er ved at få første sending hjem. De kommer forresten til at koste $45 per styk ekskl. fragt derovre, så noget billigere end i Europa.

Damn det er billigt! Måske man burde oplyse Amerikanerne om en ca pris for dem. Jeg har blot set på valutakursen da jeg skrev prisen. Amerikanerne betaler jo heller ikke moms, og generelt er deres ting bare billigere. Men hvis HP10Werne næsten er halv pris, er resten måske også så meget billigere?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.