Jump to content
Festivalanlæg dk

lade imens man spiller

TrondF
 Share

Recommended Posts

Hej, Så er jeg kommet igang med at tegne diagram til min boominator, og ville høre om det var muligt at lade imens man spillede, så jeg også kan bruge den hjemme i stikkontakten. Biler lader jo mens de bruger batteri, eller har de det sat op på en anden måde? Har tænkt mig der skal være et hun stik ud af selve kassen så jeg bare kan sætte min 12v lader i. [ATTACH=CONFIG]320[/ATTACH] Kan det lade sig gøre, og skal man evt. have en sikring et andet sted også? Mvh. Trond

Tak for svaret, sætter stor pris på det! Dog lige noget jeg er i tvivl om... Hvis plus fra laderen ikke sidder på batteriet, hvordan vil den så lade mens man spiller? og hvordan vil strømmen løbe, vil laderen lade batteriet mens der spilles, eller vil den fungere som en slags strømforsyning og levere strømmen direkte til systemet? Mvh. Trond

Jeg ville få fat i en laderegulator. Du kan i princippet godt bare koble din lader til, men din batterilader kan godt komme op og spytte for meget spænding ud, som ganske rigtigt ja vil løbe direkte i din forstærker også... Hvis du køber en laderegulator kan du bare slutte alt fra 12-24v (f.eks) til din indgang på boominatoren og så klare den selv at lade batterierne og stoppe med at lade når de er fuldt opladt. Det er også det som de fleste andre med boominatore gør når de har solceller på, du vælger bare at smide strøm fra en vægadapter til den istedet for fra et sæt solceller. Pengene i sådan en er givet godt ud hvis du spørger mig.

Altså der er lige en herinde der har linket til en for 50kr som teknisk set burde fungere, men jeg synes godt nok det er billigt... Man får hvad man betaler for ;) Du skal bare have en der kører 12v, prøv at google lidt rundt. Jeg kunne forestille mig at de rigtige billigere ikke bruger MPPT som så vidt jeg har forstået er den teknik der sørger for ikke at "overlade" dine batterier. Så jeg ville nok holde mig fra alt under 250kr. men igen, jeg er ikke ekspert på området :)

Den ser ganske fornuftig ud og phocos er et kendt mærke. Jeg kan dog ikke lige gennemskue hvor dit forbrug skal kobles til, men det må så bare være direkte på batteriet og så skal du derfor være opmærksom på at holde øje med spændingen da den ikke selv vil slå fra/advare dig ved for lav spænding. - ret mig endelig hvis ikke det er korrekt

Input er til input, der smider du bare en spænding om det er fra en lader eller solceller eller en cykeldynamo sålænge den overholder spændingsgrænserne. Dit batteri kobler du til batteri in-/outputtet og så ved jeg ikke hvor dit forbrug skal gå fra. Grunden til at jeg foreslog en laderegulator er at din lader du bruger til dit batteri ikke bare giver 12V (det er ikke en strømforsyning men en lader), den kan sagtens spytte 15-16 volt ud og da de vil ryge direkte videre i din forstærker siden det er parallelforbundet så kan du risikere at riste forstærkeren afhængig af hvor stor en spænding den kan håndtere. Derfor jeg er skeptisk over den du linker til, da hvis mit gæt oven over er korrekt så skal du stadig koble dit forbrug (forstærkeren) direkte til batteriet og så kan det være lige meget med laderegulatoren... Ud over det så ville du kunne bruge en bærbar-adapter eller lignende, i princippet også bare 12v fra en bil eller andet til at lade din boominator med. Så skal du ikke altid slæbe en dedikeret batterilader med.

Jeg kunne forestille mig at de rigtige billigere ikke bruger MPPT som så vidt jeg har forstået er den teknik der sørger for ikke at "overlade" dine batterier. Så jeg ville nok holde mig fra alt under 250kr. men igen, jeg er ikke ekspert på området :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Maximum_power_point_tracking MPPT er altså en teknik der maximerer udnyttelsen af solcellerne. Jeg vil helt klat vælge en lader der har separat solcelle/DC indgang, batteriudtag og forbrugsudtag.

Grunden til at jeg foreslog en laderegulator er at din lader du bruger til dit batteri ikke bare giver 12V (det er ikke en strømforsyning men en lader), den kan sagtens spytte 15-16 volt ud og da de vil ryge direkte videre i din forstærker siden det er parallelforbundet så kan du risikere at riste forstærkeren afhængig af hvor stor en spænding den kan håndtere. Derfor jeg er skeptisk over den du linker til, da hvis mit gæt oven over er korrekt så skal du stadig koble dit forbrug (forstærkeren) direkte til batteriet og så kan det være lige meget med laderegulatoren... Ud over det så ville du kunne bruge en bærbar-adapter eller lignende, i princippet også bare 12v fra en bil eller andet til at lade din boominator med. Så skal du ikke altid slæbe en dedikeret batterilader med.
Med hansyn til det første. Spændingen bliver automatisk trukket ned at batteriet så så længe det er på er der ingen fare. Skulle en eller anden frakoble batteriet eller der er en løs forbindelse, ja så er det bye-bye forstærker, og det går stærkt. Vi snakker millisekunder. Det er sikrest og lettest at have det set-up William forslår med en lader med separat batteri-, solcelle/DC- og forbrugsudtag, da man så heller ikke behøver en lader men kan nøjes med en gammel laptop strømforsyning (alt over 15V er fint, de fleste ladere klarer op til 30V).

tak for svarene! Jeg er dog stadig i tvivl om hvordan jeg skal gøre det... Skal jeg sætte det op som hvis det var med solceller, bare med en 12v strømforsyning i stedet? og vil diagrammet så se ud som det der er under faq med solceller?

Koble forstærker til batteriet og din lader til batteriet. Så længe dit batteri er tilsluttet så ryger der ikke for høj spænding til din forstærker. Det vil du, men en klart bedre (i mine øjne i hvert fald) er st købe en laderegulator. Den har 3 ind-/udgange +/- til batteri +/- til lader og +/- til dit forbrug. Det er SUPER simpelt :)

Okay nu tror jeg jeg har forstået det. Mange tak! Tror jeg købe den her (hvis der lige er en der kan sig go for den) http://www.ebay.de/itm/PHOCOS-CA-08-CA08-SOLARLADEREGLER-LADEREGLER-SOLAR/160841090289?rt=nc&_trksid=p2047675.m1851&_trkparms=aid%3D222002%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D287%26meid%3D491850911971319212%26pid%3D100005%26prg%3D1073%26rk%3D1%26rkt%3D5%26sd%3D140729319280%26 Den vil selv stoppe med at lade batteriet når det er fuldt opladt, ikke? Igen tak! :) Lige et hurtigt andet spørgsmål: vil det være fint bare at bruge normale ledninger til en boominator, eller skal man have dyre lydkabler?

Sorry, skulle lige over den værste hang-over :D (er imponeret over at jeg kunne stave så godt kl 2 om natten godt stegt.. Dog er der vist lidt der ikke giver mening med lidt manglende ord, men du forstod vist helheden) Anyway, jo den har "float charge" så den vil, når batteriet er fuldt opladt, blot holde spændingen. Desuden skriver Phocos også at den har "deep dischage protection" så den vil selv slå fra eller på anden måde advare dig / beskytte batteriet, hvis dit batteri bliver afladt for dybt pga for højt forbrug / for længe / uden at lade på batteriet. Jeg ville selv købe den ladereg hvis jeg var mig og skulle have en billig men velfungerende en. :)

• 3 weeks later...
This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.