Jump to content
Festivalanlæg dk

HJÆLP! er en nybegynder

ESOguy
 Share

Recommended Posts

Hej Allesammen! Mig og en ven skal til at lave et mobiltanlæg som skal bruge til roskilde næste år. Vi har et sæt højtalere Dantax højtalere (Las Vegas LV 16 Power system; Max 400w, 8 Ohms, 96dB/m <-> 0,6W) Vi bygger dem ind i en kasse, og havde tænkt os at have følgende opsætning; Forsætrker: http://www.ebay.co.uk/itm/2-X-300-Watt-4-Ohm-Class-D-Audio-Amplifier-Board-TAS5630-300W-Stereo-Power-Amp-/350601682056?pt=US_Home_Audio_Amplifiers_Preamps&hash=item51a17d1c88 12V Bil-batteri og dertil 2 stk DC forstærker fra 12V => 35V: http://www.ebay.co.uk/itm/360510166840?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649 Vi kunne godt bruge noget vejledning i forhold til om opsætningen vil passe, om I har andre ideer og såfremt forbedringsforslag. Vi har læst og taget lidt udgangspunkt i dette: http://hwt.dk/Forum/326946/Valg-af-12v-forstaerker-til-PA-hoejtalere Men vi blev i tvivl om det hele. Fx ser det ikke ud som om der er nogen måde at skrue op og ned på vores forstærker også har vi hørt at det vil koste for meget i strøm at konvertere. Men vi ville i hverfald blive rigtig glade hvis i hjalp os. Et link til billeder: https://docs.google.com/folder/d/0B6PFF2Vkaxs8THBJWUxNOHc3MkU/edit Tak på forhånd, Toby og Emil

Start med at læs faq'en her på forum og prøv at brug søgefunktionen med ord som "nybegynder" så finder du rigtig mange emner helt magen til dit her, hvor der er besvaret samtlige spørgsmål du nogensinde kan komme i tanke om. Først og fremmest så drop bilbatterierne, dem kommer du ingen vegne med. Det skal være forbrugsbatterier. Hvis budgettet er stramt vil højttalerne spille ganske udemærket ville jeg sige, jeg har ikke hørt dem men de har horn og en stor bas og umiddelbart ok følsomhed, men den ville jeg ikke stole alt for meget på. Overvej eventuelt andre højttalere :). Det forumemne du linker til er de fleste svar noget i stil med "den forstærker kan slet ingen ting, du skal mindst have 2X3000 Watt". Dette passer slet ikke, igen - læs faq'en :) Hvis du er ude i noget simpelt velspillende så køb en TK2050 eller en TA2020 forstærker, en 12-24 volt converter og et forbrugsbatteri på 80-100Ah. Så kommer du super langt.

Som William siger, ville jeg nok også starte med en TA2020 eller en TK2050 og et forbrugsbatteri. Batteriet får du brug for ligegyldigt hvad. Forstærkere kan sagtens sælges igen til nyprisen, når der er mangel. Hvis det ikke er nok med en TK2050 skal du sikkert ud i nogle nye højttalere. Den rækkefølge kan næsten ikke gå galt. :)

Her nu læst en del og det ser ud til at TK2050 og TA2020 bliver anbefaler i forskellige sammenhæng. Men må sgu indrømme jeg bliver i tvivl om hvad jeg skal købe når jeg læser input sensivity. Jeg bliver også lidt i tvivl når jeg ser de der diagrammer om det er et 12 volt eller 24 volt system. Umildbart regner jeg med et 12 volt system hvor der er puttet en 12->24 volt converter i som du siger.

ta2050 kører 24 volt mens ta2020 kører på 12 volt. Altså hvis du vil bruge ta2050 skal du have en 12-24 volts converter på. Ellers er det bare at smide dine højtalere i forstærkeren. jeg havde et 80ah batteri med på roskilde i år til en 2020 og haaadve mer end rigeligt strøm :D

Hvad du skal købe kommer an på hvor højt du vil spille. Hvis du bor i nærheden af en med en TA2020 så prøv den af og hør hvad du synes :) Det simpleste er en ta2020 og den kan rigeligt spille godt op så længe den får et sæt følsomme gode højttalere, og køb en fra indeed hi-fi og ikke en billig (Lepai mm.) du kan altid sælge den igen for en hund under hvad du selv har givet.

Jeg ville virkelig købe en anden model end Lepai. Især når det er over Ebay da du ikke har de samme rettigheder ved køb som i dk. Der er en risiko for at den slet ikke dur eller futter af efter et par timer. Desuden er jeg ikke imponeret over den og du kan ikke sælge den videre. Med fragt og så videre bliver det alligevel 200kr og så kan du lige så godt give de 200 ekstra for en indeed hi-Fi og hvis budgettet ér stramt så køb en fra Sure til måske 250. Tror kun du vil blive skuffet over Lepai'en, men det er bare min holdning :)

Køb den hos Canopy Sound istedet imo - når den du linker til der bliver hapset i tolden så bliver den dyrere end hvis du bare køber den i Danmark til at starte med. "Support the little guy" Så støtter du de folk der driver denne side hvor du kvit og frit modtager råd og vejledning..

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.